پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله10:11 - 1398/10/01
گزارشی از اوضاع معیشتی و اقتصادی مرزنشینان؛

وعده‌های دولت تدبیر کمر کولبران را شکست

دولتمردان وعده های مختلفی جهت ساماندهی و ایجاد تسهیلات برای کولبران مرزی ارائه کرده بودند اما هنوز اخبارهای ناگواری از مناطق مرزی به گوش می رسد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، انتشار خبر اتفاقی تلخ در مناطق کردنشین و فوت دو کولبر نوجوان سبب تاثر خاطر و اندوه بسیاری از هموطنان شده است. افکارعمومی نیز در فضای مجازی بلافاصله به این حادثه تلخ آنهم درباره قشری ضعیف که در شرایط دشوار اقتصادی سعی می کند، با حمل بار معیشت خود را تامین کند، واکنش نشان داد.

 

ماجرای کولبران چندی پیش هم با بسته شدن مرزها سروصدا ایجاد کرده بود. در همین راستا بود که مسئولان قول و وعده‌هایی به مردم این مناطق دادند. درواقع قرار بود شرایط و تسهیلاتی برای کولبران بوجود بیاید که باری از روی دوش آنان برداشته شود. اما بعد از مدت‌ها با اخباری که از فوت دو بردار در اثر گرفتاری در برف منتشر شد، دوباره موضوع کولبران بر سر زبان‌ها افتاد.

اردیبهشت ماه سال 97 بود که جمعی از نمایندگان مناطق کردنشین و مرزی مجلس در نامه‌ای که خطاب رئیس جمهوری در رسانه ها منتشر شد، خواستار برقراری مجدد مبادلات مرزی و رفع مشکلات معیشتی مردم مناطق مرزنشین شدند.

 

اما دولتمردان چه وعده هایی به کولبران داده بودند:

وعده وزیر کشور درباره ساماندهی فعالیت کوله‌بری

 

در اردیبهشت ماه سال گذشته وزیر کشور با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فعالیت کوله بران در برخی از استانهای مرزی گفت: دولت با طرح جدیدی که اخیرا به تصویب رسانده بدنبال ساماندهی فعالیت کوله‌بری در استانهای مرزی است.

 

«عبدالرضا رحمانی فضلی» جلسه بررسی آخرین وضعیت بازارچه های مرزی کشور گفت: «باید براساس برنامه‌ریزی دقیق تعداد کوله بران واقعی که در استان های مورد نظر فعالیت دارند شناسایی شوند تا بر این اساس بتوان نسبت به حل مشکلات آنها اقدام کرد.»

 

وزیر کشور از معاون امنیتی انتظامی این وزارت خانه خواست در جلسه مشترک با استانداران مرزی و دستگاه‌های مسئول ظرف یک هفته آینده موانع پیش روی فعالیت کوله بران در استان‌های مورد نظر را بررسی و راهکارهای پیشنهادی را ارائه کنند.

بیمه‌ای که هرگز برقرار نشد

علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در تاریخ ۵ مرداد ۹۶ در سفری که به مناطق مرزی استان آذربایجان غربی و بازارچه‌های مرزی داشت، خبر از اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال برای رفاه مرزنشینان داده بود و در مورد بیمه کولبرها گفته بود: «یکی از مسائل مهم ما بحث کولبری استان‌ها و شهرستان‌های مرزی به ویژه استان آذربایجان غربی است که به منظور بیمه کردن آنها نیز تصمیمات جدی اتخاذ شده و امروز برای بررسی وضعیت بیمه این عزیزان در این استان حضور داریم تا تصمیم‌گیری‌های لازم در این راستا انجام شود».

 

جهانگیری: دولت برای حفظ کرامت مرزنشینان برنامه های خوبی دارد 

«اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی در آذرماه سال 97 در جریان سفر به استان کرمانشاه، از کولبری به عنوان حمل یک بار سنگین توسط یک انسان یاد کرد و با بیام اینکه کولبری کاری سخت و طاقت فرساست که مورد تایید ما نیست، خاطرنشان کرد: دولت برای حفظ کرامت مرزنشینان برنامه‌های خوبی دارد تا درآمد مناسبی برای مردم مناطق مرزی ایجاد شود.

 

دستور روحانی برای توسعه معیشت مرزنشینان

 

در تیرماه سال جاری، معاون وزیر کشور از دستور رئیس جمهوری درباره آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیر رسمی موقت مرزی (موسوم به معابرکولبری) خبر داد.

بابک دین پرست، معاون اقتصادی وزارت کشور از دستور رئیس جمهوری در خصوص گزارش وزیر کشور، با موضوع روند اجرای مصوبات دولت، درباره آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیر رسمی موقت مرزی (موسوم به معابرکولبری) خبر داد گفت: «با عنایت به تأکیدات رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی) وسیاست‌ها وبرنامه‌های راهبردی دولت محترم درامرمبارزه همه جانبه با پدیده شوم قاچاق کالا، ضرورت توجه به ارتقای بنیه اقتصادی و معیشتی مرزنشینان، به ویژه ساکنین مناطق مرزی غرب وجنوب شرق کشور و نیز لزوم بررسی آخرین وضعیت معابرموقت مرزی (موسوم به معابرکولبری) درسطح شهرستان‌های منتخب استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه وسیستان وبلوچستان، چگونگی اجرای قانون ساماندهی مبادلات مرزی وآئین نامه مربوطه، بررسی روند اجرایی آیین نامه اجرایی ساماندهی مبادله دربازارچه‌های غیر رسمی موقت مرزی و اصلاحات بعدی، بررسی وضعیت ایجاد زیرساخت‌ها و نحوه فعالیت بازارچه‌های مرزی و نهایتاً بررسی آخرین وضعیت میزان تخصیص سهمیه واستفاده از تخفیف سود بازرگانی برای واردات کالا‌های مجاز توسط کولبران، هیاتی با مسئولیت معاون اقتصادی وزارت کشور و بنا به دستور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و رییس شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور به استان‌های مذکور عزیمت و با همراهی وهمکاری صمیمانه مسئولین دستگاه‌ها وارگان‌های اجرایی ذی ربط، ازجمله استانداری‌های موصوف، وزارت صنعت، معدن وتجارت، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز و...، از بازارچه‌های موصوف و روند اجرای امور بازدید ونسبت به احصاء موانع ومشکلات موجود اقدام گردید.»

 

استاندار هم قول داده بود 

 

بهزاد یزدانی، رئیس اتاق اصناف سقز از نشست با استاندار درباره موضوع مرزنشینان و فعالیت کولبران خبر داد و اظهار کرد: استاندار قول دادند تخفیف‌های ویژه و عوارض برای کالاهایی که از مرز وارد می‌شوند در نظر گرفته شود که به سود مرزنشینان خواهد بود. بازارچه‌های شهر بانه بسته است اما سقز و مریوان باز هستند.

 

وی با بیان اینکه سقز معتبرترین بازار پارچه و پوشاک کشور را دارد، به «گسترش‌تجارت» گفت: بازار سقز یکی از بازارهای بزرگ و تاریخی شمال غرب و دارای ظرفیت‌های بسیاری ازنظر تجاری و اقتصادی بوده و در تامین وسایل و امکانات موردنیاز شهرهای منطقه و مرکزی کشور موثر است.

 

 به گفته یزدانی، سقز یکی از معتبرترین بازارهای کشور در زمینه پارچه و پوشاک، چای، لوازم‌خانگی و... را دارد، در نتیجه وجود بازارچه مرزی در این شهرستان امری ضروری است که در کاهش هزینه‌ها و تامین مستقیم کالاهای مورد نیاز و جذب تاجران و گردشگران موثر خواهد بود.