پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله10:41 - 1398/09/30

ماموستا قادری : در عصر فتنه، زبان برنده‌تر از شمشیر است

حاج ماموستا قادری در مراسم اعطای اجازه‌نامه به ۲ نفر از طلاب مدرسۀ علوم دینی روستای یاری، با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) «إِيَّاكُمْ وَالْفِتَنَه, فَإِنَّ اللِّسَانَ فِيهَا مِثْلُ وَقْعِ السَّيْفِ» گفتند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: مواظب فتنه باشی چرا که در عصر فتنه سخن گفتن و زبان برنده‌تر از شمشیر است.

به گزارشهزار ماسوله،ماموستا قادری در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک به مدرسین مدرسه علوم دینی و مردم محترم روستای یاری و تشکر از علما و مشایخ و مردم شریف حاضر در مجلس در بحث اول صحبت‌های خود، اولین پیام پروردگار به بشر را مسئلۀ علم و تعلیم دانستند و گفتند: پیام پروردگار نه‌تنها برای اولین بشر بلکه برای آخرین فرستادۀ خود نیز مسئلۀ علم بوده و در آیۀ ۳۱ سورۀ بقره می‌فرماید: «وَعَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسْمَآءَ کُلَّهَا»پس اولین کار پروردگار برای اولین بشر و سفیرانش و بخصوص حضرت خاتم مسئلۀ علم و تعلیم و تعلم بوده است؛ چنانکه خطاب به حضرت خاتم می‌فرماید: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ»

امام جمعه پاوهبا بیان اینکه همه آیین اسلام، علم و دانش و معرفت است، افزودند: خداوند در آیۀ ۱۱ سورۀ مجادله «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» علم و علما را در ردیف ایمان‌داران قرار می‌دهد و می‌فرماید؛ اهل ایمان و اهل علم در نزد خداوند دارای درجه و مرتبه بلند هستند

ایشانگفتند: امام فخر رازی ذیل آیۀ ۳۱ سورۀ بقره «وَعَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسْمَآءَ کُلَّهَا» از حضرت علی (رض) روایت می‌کند که حضرت  علی(رض) در تعریف علم فرموده است: (ع) علم به معنای علو بلندی مرتبه؛ (ل) آن به معنای لطف و مهربانی و (م) آن به‌عنوان مروت و بزرگی است؛ یعنیهر عالمی، عامل به علمش باشد، صاحب علو همت و لطف و مهربانی و مروت و بزرگی است.

ماموستا قادریبا بیان این مطلب کهدر عصر اول مسلمانان علم و ادب را به جهانیان رساندند؛ تصریح کردند: گوستاو لوبون مورخ و جامعه‌شناس فرانسوی می‌گوید: اگر مسلمانان به فرانسه و اندلس وارد نمی‌شدند اروپا تا ۵۰۰ سال دیگر روشنایی امروز را به خود نمی‌دید. پس ما مسلمانان علم را به جنوب فرانسه و جنوب چین و اندونزی و استانبول برده‌ایم و این جای بسی افتخار برای همۀ ماست.

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش دوم سخنان خود بهبررسی واژۀ "فتنه" در کتاب و سنت پرداختند و گفتند: کلمۀ فتنه ۷۹ بار در قرآن کریم و ۷۷ بار در سنت رسول‌الله (ص) بیان شده و این دلیل بر اهمیت موضوع است.

ایشانسپس به تعریف معانی "فتنه" پرداختند و گفتند:فتنه معانی مختلف دارد ازجمله به معنای بلا و آزمایش و جنگ و اختلاف آمده است.

ماموستا قادریبا قرائت آیۀ ۲۵ سورۀ انفال که می‌فرماید: «وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ» گفتند: خدای تبارک‌وتعالی در این آیه خطاب به مسلمانان می‌فرماید: شما نگذارید در جامعه‌تان فتنه روی داده و خود رانشان دهد، چوناگر فتنه ظاهر شود، تر و خشک و بی‌گناه و گناه‌کار و فقیر و غنی و حاکم و رعیت را باهم می‌سوزاند.

امام‌جمعهپاوهبا اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) «إِيَّاكُمْ وَالْفِتَنَه, فَإِنَّ اللِّسَانَ فِيهَا مِثْلُ وَقْعِ السَّيْفِ» گفتند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند:مواظب فتنه باشید چرا که در عصر فتنه سخن گفتن و زبان برنده‌تر از شمشیر است.

ایشانعصر حاضر را عصر فتنه زبان و رسانه و تبلیغات سوء دشمنان علیه اسلام معرفی کردند و گفتند:امروزه و در عصر ما فتنه‌های زیادی برپاشده و متأسفانه کسی به دنبال صحت‌وسقم موضوعات مطرح شده در رسانه ها نیست، هر چیزی را میشنوند باور می‌کنند و فوراً از این خانه به آن خانه و از این شهر به آن شهر دروغ‌ها و فتنه‌ها دست‌به‌دست می‌شود و مردم را دچار اشتباهات می‌کنند.

امام‌جمعۀ پاوهبه دو جنگ گرم و نرم دشمنان علیه مسلمانان اشاره کردند و گفتند:دشمنان در جنگ گرم یا نظامی جوانان ما را می‌کشند و خانه‌هایمان را ویران می‌کنند و اراضی ما را می‌گیرند اما همه این‌ها قابل‌ترمیم هستند؛ همچنان که در جنگ مغول و در جنگ‌های جهانی اول و دوم بسیاری از ممالک اسلامی را ویران کردند اما بعد از چند سال چون فکر جوانان ما را تسخیر نکرده بودند، منطقه را ترک کردند؛ اما مهاجمین فرهنگی در جنگ نرم به فکر جوانان ما کار دارند و با ایجاد و راه اندازی فضاهای مجازی همچون تلگرام، فیس بوک و شبکه های ماهواره ای درصدند فکر جوانان ما را بدزدند که متأسفانه تا حد زیادی هم در این عرصه موفق بوده اند.

ماموستا قادریبهاهداف جنگ فرهنگی دشمناناشاره کردند و گفتند:مبارزه با سنن و اخلاق، ترویج برنامه‌های ضد دین در جامعه، شکستن حریم خانواده‌ها، دامن زدن به اختلافات مذهبی و ترور شخصیت‌های ملی و مذهبی، ۵ هدف دشمنان در جنگ نرم با ما هستند.

حاج ماموستا ملا قادر قادریدر بخش سوم سخنان خود (وظیفۀ ما در عصر حاضر) اظهار داشتند: عزیزان من،در عصر ما اسلام نیاز به نصرت، همکاری، حامی، پاسدار، داعی و سرباز دارد؛ این تجمع یکی از آن پیام‌هاست که نصرت و پاسداری از دین و دعوت نسل‌های دیگر را باعث می شود.

امام‌جمعهپاوهبه ۵ اسلحه محراب نشینان و داعیان دین اشاره کردند و گفتند:علمای اصول الدعوه؛  ایمان قوی، مسلح بودن به علم روز، اخلاق خوب و حسنه، معتدل و میانه‌رو بودن  و زمانه شناسی را ۵ اسلحه برای داعیان دین معرفی کرده‌اند

ایشانخاطرنشان کردند: امام مالک، امام دارالهجره می‌فرماید: بعضی از اساتید من به حدی مقدس‌اند که اگر باران نبارد میشود به آن‌ها توسل و بگوییم خداوندا به خاطر این افراد رحمتت را نازل فرما؛ اما من سخن آن‌ها را در امر دنیا قبول ندارم، چراکه نمی‌دانند در اطرافشان چه می‌گذرد و به‌جای آنکه آن‌ها به مردم خط دهند این مردم هستند که به آن‌ها خط می‌دهند.

ایشانبا بیان اینکهنباید مردم به علماء دین و ماموستایان خط بدهنداضافه کردند:ماموستا و عالم دینی باید موج‌شکن باشد و برای جامعه خط ترسیم کند، نه آنکه بر روی موجی که مردم درست کرده‌اند قرار گیرد.

امام‌جمعۀ پاوهبا اشاره به حدیث پیامبر اسلام که می‌فرماید: «رَحِمَ اللّه ُ إمْرَءً عَرَفَ زَمانَهُ وَ حَفِظَ لِسانَهُ وَ استَقامَت طَريقَتُهُ» گفتند: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: خدای بزرگ دعای رحمت کرده برای کسانی که زمانه شناس هستند و هوشیارانه سخن می‌گویند و بر طریق و روش خود استقامت دارند.

ایشانبا اشاره به اینکه تندروی و تفریط امروزه ازجمله قضایای موجود در جامعه ما هستند خاطرنشان کردند:طی هفتۀ گذشته دو خواهر به فاصله کمی از هم فوت کردند و خانواده‌های آنان برایشان مراسم فاتحه‌خوانی نگرفتند و اخیراً مقاله‌ای در یکی از سایت‌ها منتشر شده و از این خانواده تشکر کرده و با گله‌مندی از روحانیون منطقه خواستار برچیده شدن سنت فاتحه‌خوانی شده بود.

حاج ماموستا قادریضمن انتقاد از چنین دیدگاهی و رد آن، ادامه دادند:تعزیه سنت و خروجی آن فاتحه و دعای خیر برای متوفیان و دل‌خوشی برای بازماندگان و بیش از این‌ها تفاهم و تعارف با همدیگر است، چرا باید تعطیل شود؟ روحانیون محترم باید با این طرز تفکر مبارزه کنند و گرنه شاهد اقدامات دیگری علیه دین خواهیم بود.

ایشانافزودند:از همه ماموستایان و ائمۀ محترم جمعه درخواست می‌کنم در نماز جمعه فردا، یک‌صدا به این‌گونه تفکرات پاسخ دهند؛ چرا که اگر امروز در مقابل اینگونه حرفها سکوت کنیم، فردا به نماز و غیره هم حمله می‌کنند

ماموستا قادریدر بخش چهارم سخنان خود خطاب به روحانیون، فرهنگیان و مسئولان شهرستان جوانرود گفتند:در ۲۴ و ۲۵ آبان گذشته در جوانرود حادثه‌ای روی داد و چند نفر کشته و عده‌ای هم بازداشت شدند؛ خداوند به خانواده‌های کشته شدگان صبر عطا فرماید؛ اما در خصوص بازداشت‌شدگان ، از مقامات محترم قضایی می‌خواهیم ان شا الله با آنان با تسامح برخورد و مشکلشان به شیوه‌ای مناسب حل‌وفصل شود.

ایشانبا بیان اینکه امید است ماموستایان محترم و فرهنگیان عزیز کاری کنند که دیگر شاهد چنین قضایایی نباشیم افزودند:در قضیۀ مرحوم ماموستا ربیعی ۸ نفر در جوانرود کشته شدند؛ از آن حادثه درس نگرفتیم تا اینکه در قضیه بنزین هم ۵ یا ۶ نفر دیگر کشته شدند. چه کسی مسئول است؟ درست است مسئولان ما در جمهوری اسلامی مسئول امنیت هستند، اما قبل از مسئولان، ماموستایان و فرهنگیان مسئول هستند که فرزندان ما را خوب توجیه کنند که چنین کارهایی را انجام ندهند. پس نیاز است این قضیه جوانرود ترمیم و مساعدت با خانواده‌ها صورت گیرد، از مسئولان هم تشکر شود که اگر آنان نبودند قضیه بزرگ‌تر و فتنه‌اش همه را می‌گرفت.

امام‌جمعۀ پاوهبه زحمات مردم جوانرود برای انقلاب اشاره کردند و گفتند:مردم شریف جوانرود برای این انقلاب زحمات زیادی کشیده‌ و با اهدای حدود ۴۰۰ شهید دین خود را ادا نموده‌اند؛ نباید اجازه داده شود فاصله و خلأ بین مردم و نظام ایجاد گردد و اگر خلأ هم ایجاد شده، مسئولان سعی کنند آن را بامحبت و دوستی پر کنند.

ماموستا قادریدر بخش پایانی سخنان خود گفتند: از کاک ملا فاروق و کاک ملا محمدامین و عشیرۀ یاری و بیوله مجدداً تشکر می‌کنم و به طلبه‌های عزیز مجاز آفرین و تبریک می‌گویم.

ایشانخطاب به مدرسین علوم دینیگفتند:از شما عزیزان می‌خواهم به تدریس مشغول شوید و به بعضی از مقولات سیاسی و قومی کاری نداشته باشید. اگر به تدریس مشغول شوید، شک ندارم در نزد خدا و مردم منطقه مورداحترام هستید؛ همچنین در خطبه و تدریس و تعلیم سعی کنند در مسیری حرکت نمایند که مسیر اعتدال و راه اهل سنت و دور از افراط‌وتفریط باشد.