پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله20:54 - 1398/09/20

ماموستا قادری : جامعه سالم محصول رشد اخلاق اسلامی است

حاج ماموستا قادری در نشست هم‌اندیشی ۲۰ نفر از فارغ‌التحصیلان مدارس علوم‌دینی اهل سنت استان کرمانشاه گفتند: قطعاً با اصلاح عقیده و رشد اخلاق اسلامی ما شاهد جامعه سالمی خواهیم بود.

به گزارشهزار ماسوله، نشست هم‌اندیشی ۲۰ نفر از فارغ‌التحصیلان مدارس علوم‌دینی اهل سنت استان کرمانشاه با حضور حاج ماموستا ملا قادر قادری و نمایندۀ دفتر نمایندگی اهل سنت استان کرمانشاه روز سه‌شنبه ۹۸/۰۹/۱۹ در مسجد قبا پاوه برگزار شد.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر ابتدای این جلسه بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و خوش‌آمد گویی و تشکر از داعی جلسه گفتند: قرآن کریم برنامه زندگی مسلمانان است که در طول ۲۳ سال بر پیامبر بزرگوار اسلام نازل شد و در طول ۱۳ سال حضرت خاتم‌الانبیاء فقط به اصلاح عقیدۀ مردم پرداختند.

 

ماموستا قادریافزودند: اعراب جاهلی مکه که قرآن را می‌فهمیدند از شنیدن عبارت «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» هراس داشتند زیرا مطمئن بودند"لا اله" یعنی بت‌پرستی و سلطه ظالمان و فساد و بداخلاقی و ظلم شر ظالم بر رعایا و رباخواری باید جمع‌آوری شوند و به خاطر همین برداشت بود پیامبر اسلام (ص) و یارانش بسیار مورد اذیت و آزار قرار گرفتند.

 

ویخاطرنشان کردند: مشرکان مکه یاران پیامبر را اذیت و آزار دادند و مسلمانان مجبور به ترک مکه شدند و عده‌ای به مدینه و گروهی هم به حبشه رفتند؛ مع‌هذا حضرت رسول (ص) یک‌لحظه از دفاع و تبلیغ دین کوتاه نیامدند.

 

ماموستا قادریخاطرنشان کردند: رسول گرامی اسلام (ص) با اخلاق پسند خود اخلاق مردم را ساختند و آنان را از «الاَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْراً وَنِفَاقاً» به «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاس» تبدیل کردند.

 

امام‌جمعۀ پاوهگفتند: شخصی به نام دیدان اسلام‌شناس آفریقایی کتابی دارد که در آن نوشته است در حجة الوداع ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار صحابی پیامبر اسلام را همراهی کردند اما تنها ۱۰ هزار از آن‌ها در بقیع مدفون‌اند و بقیه به دنبال تبلیغ دین رفته و اسلام را به جنوب چین و جنوب فرانسه رسانده‌اند و به مردمی که به سنگ و چوب و خورشید و ماه سجده می‌بردند، فهمانده‌اند که این‌ها خدا نیستند و تنها الله رب‌العالمین شایسته عبادت است.

 

ماموستا قادریبا اشاره به اینکه خداوند دوست دارد آثار نعمتش را در بندگانش ببیند، گفتند: هرکدام از ما موقعیت مناسبی در جامعه به دست آورده‌ایم و در محراب رسول‌الله و بهترین مکان هستیم؛ اینجا را به هر کس نمی‌دهند، لذا باید پاسدار محراب بوده و برای دین رسول‌الله (ص) تبلیغ و خداوند را از خود راضی نگه داریم و آثار نعمت را در خدمت به دین و خلق خدا نشان دهیم.

 

ویبابیان اینکه روحانیون آن‌طور که بایدوشاید روی عقیدۀ مردم کار نکرده‌ایم، خاطرنشان کردند:ما در جمهوری اسلامی فقط ظاهر مردم را دیده‌ایم و به باطن آن‌ها کاری نداشته‌ایم؛ اگر ما مردم را می‌ساختیم، چگونه بعضی از بزرگان ما میلیاردی از بیت‌المال اختلاس می‌کردند و از سوی دیگر اگر بر روی جوانان منطقه خوب کار می‌کردیم، اموال خود را آتش نمی‌زدند.

 

ایشانبه شعری از یک شاعر عرب زبان اشاره کردند و گفتند: این شاعر می‌فرماید: «و اذا اصیب القوم فی اقوالهم ... فأقم علیهم ماتماً و عویلا» (اگر مردم به هم دروغ گفتند فاتحه‌ای برایشان بخوان و با صدای بلند برای آن‌ها گریه کن.)امروز و در جامعۀ ما نوسانات بسیاری وجود دارد باید همه ما سعی کنیم روی عقیده و اخلاق مردم کار کنیم.

 

ماموستا قادریادامه دادند:قطعاً با اصلاح عقیده و رشد اخلاق اسلامی ما شاهد جامعه سالمی خواهیم بود. پس باید وظیفه همه ما دعوت مردم به دین و حرکت در راه اعتدال و هشیاری از اوضاع و حفظ وحدت و خدمت صادقانه به مردم مسلمان منطقه باشدکه این‌چنین کار کنیم، خدا در دنیا و آخرت به ما کمک خواهد کرد همچنانکه می‌فرماید: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»

 

در ادامه آقای دکتر حشمتی، مسئول آموزش دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت و سایر حضار مطالب خود بیان و جلسه ساعت ۳۰: ۱۸ پایان یافت.