پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:50 - 1398/09/07
مدير كل ارشاد اسلامي استان كرمانشاه؛

رعایت اخلاق رسانه در انتشار مطالب مهم است/ نخستین جشنواره مطبوعاتی با محوریت پاوه برگزار مي شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، رعایت اخلاق در رسانه را مهم دانست و گفت: افرادی که مسؤولیتی را می‌پذیرند باید انتظار نقد و یا هر سخنی را داشته باشند و یا در غیر این صورت آن پست و مقام را نپذیرند.

به گزارشهزار ماسوله، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در نشست هم اندیشی با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که در سالن جلسات فرمانداری پاوه برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: وضعیت بودجه با تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ملت ما سبب شده است که در این زمینه نتوانیم بعضی از برنامه‌ها را برگزار کنیم.

 

وی افزود: در این شرایط ما باید به صورت سیار فعالیت داشته باشیم و وضع موجود را طوری مدیریت کنیم که از این وضعیت عبور کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: هدف ما از حضور در شهرستان‌ها کمک گرفتن از هنرمندان هر شهرستانی است و در جاهای دیگر نیز اداره‌کل کمک یار آن‌ها باشد که به صورت تعامل دوسویه بتوانیم برنامه‌ها را اجرا کنیم.

 

وی ادامه داد: وجود شخصیت بزرگی همچون جناب حاج ماموستا قادری در شهرستان پاوه ظرفیت بزرگی است که می‌تواند در بسیاری از برنامه‌ها ما را راهنمایی و کمک کند.

 

فاضلی‌زاد گفت: پاوه یکی از سیاسی‌ترینشهرستان‌ها در سطح استان است، اما خردی که بر این سیاست حاکم است شهر را متعادل نگه‌داشته است که آن هم به برکت امام جمعه این شهر است.

 

وی افزود: در رابطه با مباحثی که در این جلسه مطرح شد ما یک کمیته خرید کتاب داریم به پاس احترام به نظر ادیبان و نویسندگان و شاعران این شهرستان یک نفر از پاوه به نمایندگی از جامعه اهل سنت و اورامانات به عنوان عضو کمیته خرید کتاب را معرفی کنید که وی در راستای تصمیمات خرید کتاب در استان و منطقه نیز آگاهی داشته باشد و به عنوان صاحب‌نظر در این زمینه ما را در خرید کتاب‌های روز همراهی کنند.

 

فاضلی‌زاده گفت:مسؤولارشاد اسلامی پاوه در این شهرستان خوب عمل کرده است و ظرفیت خوبی است که از ایشان هم تقدیر و تشکر می‌کنیم.

 

وی در ادامه رعایت اخلاق در رسانه را مهم دانست و گفت: ستون «شنیده‌ها» با مبانی اعتقادی ما سازگار نیست، بلکه با بررسی موضوع به انتشار مطلب پرداخته شود و فضای رسانه‌ای به گونه‌ای نباشد که مردم ومسؤولاناز آن هراس داشته باشند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به سعه‌صدر و بالا بردن ظرفیت انتقادپذیریمسؤولاناشاره و بیان کرد: در مقابل هم، افرادی که مسؤولیتی را می‌پذیرند باید انتظار نقد و یا هر سخنی را داشته باشند و یا در غیر این صورت آن پست و مقام را نپذیرند.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت رسانه در شهرستان پاوه بالا است، افزود: طرح جشنواره مطبوعات را با هماهنگی خانه مطبوعات استان ارائه که ان‌شاءاللهنخستین جشنواره مطبوعاتی را با محوریت شهرستان پاوه برگزار کنیم.

 

فاضلی‌زاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختمان‌های زیر مجموعه ارشاد اسلامی در پاوه، گفت: یک واحد از ساختمان این اداره که اکنون در اختیار اداره میراث فرهنگی پاوه است، نیاز است که برای اجرای برنامه‌های فرهنگی خود و با مطالبه هنرمندان این شهرستان به اداره ارشاد اسلامی بازگردانده شود.

 

فرماندار شهرستان پاوهنيز در اين جلسه در سخناني اظهار داشت: در شهرستان پاوه فقدان يك سالن برا برگزاري مراسم ها وجود دارد اما سالن اموزش و پرورش را هم مي توان براي اين منظور استفاده کرد.

 

پرويز ايده پور افزود:  با این فضای فرهنگی که هر روز اجتماعات خاصی را برگزار کرده ایم، در چند سال گذشته بحث تالار شهری را مطرح کردیم كه نياز به یک سالن اجتماعات بزرگ و چند سالن کارگاهی کوچک بود که آن هم نیاز به تخصص عمرانی فنی بود.

 

وي گفت: اگر هر بحثی در مورد هرکاری خارج از تخصص هر مسئولي صحبت شود، باید یک مشاوره هم داشته باشد.

 

وي ادامه داد: با بررسی های به عمل آمده با دفتر فنی شهرداری پاوه و شهردار وقت طرح جامع را مطرح و نیاز به مساحتی بین 5 هزار الی ده هزار متر مربع را داشتیم که به دنبال احداث این تالار اقدام کنیم در پی آن شورا و شهرداری پاوه نه تنها زمین مورد نیاز را نداشتند بلكه در طرح جامع شهری ، هم تالار شهری را پیش بینی نکرده بودند.

 

ايده پور گفت: کارشناسان و مسئولانی را از استان به این شهرستان دعوت کردیم که شورا و شهرداری در جهت کاهش طرح ترافیک شهری، طرح احداث جاده میدان مولوی به سراب هولی را مطرح کردند که باز در این زمینه هم بیان کردم که نیاز به کارشناسان متخصصي در این حوزه می باشد.

 

وي افزود: پس از آن مسیر خیابان سراب هولی در مرکز شهر را که بیشتر زمینهای آن در تصرف آموزش و پرورش و بلا استفاده بود براي تالار شهري در نظر گرفتیم و مجددا مسئولانی را از استان برای بازدید به این محل آوردیم.

 

فرماندار پاوه تصريح كرد: تغییر کاربری زمین مورد نظر با کمیسیون ماده 5 از اقدام بعدی برای تصرف این زمینها خواهد بود که باید به اسم تالار شهری ، تغییر کاربری داده شود ف كه در غير اين صورت سازمان برنامه ریزی بودجه کشور مبلغي براي اين طرح عمراني پيش بيني نخواهد كرد.

 

وي خاطر نشان كرد: ما در شهرستان پاوه محدودیت ارضی داریم و تالار شهر هم باید در مرکز شهر باشد، و تعیین زمین برای آن در جاده آرامگاه ملا مقصود به صلاح نیست و ما با آن مخالفت خواهیم کرد.

 

ايده پور گفت: در سنوات گذشته برای تالار شهر ، زمینی در سطح شهر مشخص نشده استف بنابر اين ما در یک پروسه خیلی عمیقی گرفتار شده ایم .

 

وي گفت: ما دنبال تغییر کاربری مدارس بلا استفاده آموزش و پرورش هستیم که بتوانیم در پروسه زمانی سه الی 5 سال یک تالار بزرگ شهر برای تمام کارهای شهرستان احداث کنیم.

 

خانم صوابي رئيس اداره امور رسانه اداره كل استان نيز در اين جلسه با بيان اينكه شهرستان پاوه 5 پایگاه خبری فعال دارد اظهار داشت: فعالان حوزه عرصه خبر و رسانه خوشبختانه با مجوز در شهرستان پاوه فعالیت دارند و این شهرستان در سطح استان دارای بیشترین رسانه مکتوب و هم پایگاه خبری با مجوز است که باعث خرسندی ما نیز مي باشد.

 

وي افزود: بیمه خبرنگاری برای کسانی که به صورت آزاد فعالیت دارند دارای محدوديت می باشد اما برای مدیران مسئول سایتها هیچ گونه محدودیتی را در این زمینه نداریم.

 

وي گفت: ما مي توانيم با دستور مدير كل محترم، جشنواره مطبوعات منطقه ای را که در دستور کار قرار دارد ، ان شاالله با توجه به کمیت رسانه های پاوه و با کیفیت کارکرد آنها، این جشنواره استانی را با محوریت شهرستان پاوه برگزار كنيم.

 

وي ادامه داد: اعتباری که از وزارت ارشاد به رسانه ها تعلق می گیرد در قالب یارانه هایی است که با حداقل فعالیت سه ساله براي نشریات، کاغذ و براي پایگاههای خبری وجه نقد اختصاص داده می شود.

 

وي تصريح كرد: بحث حقوقی و قضایی رسانه ها از دیگر مواردی است که ارشاد اسلامی در این زمینه حمایت کرده است و در این رابطه هم دادستان استان پیشنهاد حل اختلافات رسانه با برخی از مسئولین را در شورای حل اختلاف دادند.

 

وي در پايان گفت: سواد رسانه ای هم موضوع دیگری است که در این زمینه کلاسهای آموزشی را داریم که بنا بر این نیست که تنها در مرکز استان برگزار شوند بلکه می توانیم این کلاسها را هم با محوریت شهرستان پاوه در اورامانات برگزار کنیم.

 

 

اين گزارش تكميل مي شود