پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله23:07 - 1398/09/01

اغتشاش و ویرانی و کشتن ممنوع و مردود است/ مردم پاوه در وقایع اخیر با اعتدال و عقلانیت رفتار کردند

امام جمعه پاوه گفت: در اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی اذن و اجازه داده شده که اگر تجمع مردم مخل نظم عمومی نباشند می‌توانند تجمع و ابراز عقیده نموده و مطالب خود را به حاکمیت بگویند ولی اغتشاش و ویرانی و آتش زدن و کشتن ممنوع و مردود است و مشکلی را حل نخواهد کرد.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به قضایای اخیر در کشور اظهار داشتند: این نوع قضایا که جمعی از افراد نسبت به موضوعی اعتراض کنند چیز جدیدی نیستند و در کشورهایی چون امریکا، کانادا و فرانسه نیز که ازنظر مالی و اجتماعی قوی‌تر هستند این‌گونه اعتراضات نیز انجام می‌گیرد، طبیعی است ما هم در مملکت خود باید این‌گونه اعتراضات را غریب ندانیم.

 

ایشانتصریح کردند: از قدیم گفته‌اند همواره ۵۰ ٪ تودۀ مردم از حاکمان خود ناراضی هستند؛ همچنان که در تاریخ می‌بینیم حضرات عثمان و علی (رضی الله عنهما) به دست همکیشان خود به شهادت رسیدند. پس این موضوع تازگی ندارد رعایا بعضاً از حاکمان خود و شیوه مدیریت آنها راضی نیستند. «إِنَّ نِصفَ الناسَ أَعداءٌ لمن ولِیَ الأحکامَ هذا إِنَّ عَدِل»

 

ماموستا قادریاضافه کردند: ما جهان‌سومی‌ها هنوز نمی دانیم که چگونه خواسته های مدنی خویش را به حاکمان برسانیم و به‌محض اعتراض تخریب، ویرانی و اغتشاش را به دنبالش شاهدیم و این امر باعث می شود نتیجه ای هم نخواهیم گرفت و بعضاً به ضررمان تمام می شود.

 

ایشاننحوه اعلامطرح افزایش قیمت بنزین را همراه با حکمت ندانستندو گفتند:دولت می‌داند که از یک طرف کشور چندین سال است تحت محاصره اقتصادی و خصوصاً در یک سال گذشته زندگی مردم با زحمت و سختی همراه شده است. از طرفی دیگر انتخابات را در پیش داریم و دولت می‌خواهد مردم چند ماه دیگر پای صندوق‌های رأی بیایند. لذا باید از هم‌اکنون زمینه را فراهم می‌کرد.

 

 ماموستا قادریبا اشاره به اینکه در پیشبرد کارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی در عصر ما اساس بر تبلیغ است، خاطرنشان کردند:رادیو و تلویزیون و به‌طور کل رسانه در اختیار دولت بود؛ اگر به ائمۀ جمعه هم اعلام می‌کردند، مردم را توجیه می‌کردیم که دولت مشکلات دارد و برای رفع آن‌، همه باید دولت را کمک کنیم؛ یقیناً با این توجیهات حداقل صف انسان‌های مخلص و مغرض جدا می‌شد.

 

امام‌جمعۀ پاوهبا بیان اینکه ۳ برابر کردن قیمت بنزین لاجرم در تمام شئون زندگی تأثیرگذار خواهد بود اضافه کردند: در اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی اذن و اجازه داده شده که اگر تجمع مردم مخل نظم عمومی نباشند می‌توانند تجمع و ابراز عقیده نموده و مطالب خود را به حاکمیت بگویند ولی اغتشاش و ویرانی و آتش زدن و کشتن ممنوع و مردود است و مشکلی را حل نخواهد کرد.

 

ایشانبه اعتراضات دو شهر کردنشین مریوان و جوانرود اشاره کردند و گفتند:هرچند در بعضی مناطق کردنشین چون کرمانشاه و سنندج اغتشاشاتی کوچک شکل گرفت اما در جوانرود و مریوان به نسبت جمعیت این اغتشاشات بیشتر نمود داشت.

 

ایشانبا اشاره به دستگیری عده ای در شهرهای جوانرود و مریوان افزودند: از مسئولین محترم جمهوری اسلامی توقع دارم به شکرانۀ آنکه دشمن ‌شاد نشد و کف پیروزی نزد با دستگیرشدگان با مسامحه رفتار شود.

 

ماموستا قادریبابیان اینکه اشتباه عده‌ای قلیل نباید سبب بدبینی به تمام مردم آن شهر و دیار شود، خاطرنشان کردند:مردم شریف جوانرود برادران ما هستند؛ هرچند افرادی اعمال خلافی را مرتکب شده‌اند، لیکن معتقدم باید مسئولین محترم نسبت به بقیه با دید باز نگاه کنند.

 

امام‌جمعۀ پاوهتصریح کردند:مردم جوانرود و مریوان ۴۰ سال است با این انقلاب بوده و خون‌ها داده و زحمت کشیده‌اند؛ نباید اشتباهات آن عدۀ قلیل سبب بدبینی نسبت به بقیه شود؛ قاطبه مردم برادرو عزیز ما هستند.

 

حاج ماموستا قادریاز مردم شریف پاوه به خاطر صبر و متانت در قضایای اخیر تشکر کردندو گفتند:هرچند جمعی به ما دشنام می‌دهند و ما را بی‌غیرت می‌دانند، اما تاریخ این دیار نشان می‌دهد ما در طول تاریخ مردمانی با غیرت بوده اما همواره عقلانیتمان بر احساساتمان ترجیح دارد.

 

ایشانافزودند: شیخ عبدالقادر گیلانی (علیه‌الرحمه) می‌فرماید: سعی کنید در زندگی خود در مسیر و محور حق قدم بردارید و از روی احساسات و عواطف تصمیم‌گیری نکنید.«سیروا علی الحق و لا تسیروا علی العواطف»

 

 ماموستا قادریبرکت مراسم باشکوه و معنوی میلاد پیامبر اکرم (ص) پاوه را در ایجاد اعتدال در این شهر بسیار مؤثر دانستندو گفتند:این مراسم باشکوه تحت عنوان محمد پیامبر اعتدال و عقلانیت، آبرویی برای شهر شد و به لطف پروردگار در این هفته هم اعتدال و هم عقلانیت در شهر پاوه رعایت شد و به برکت رسول‌الله و برکت آن مراسم و روح پاک رحمة للعالمین شهر ما آرام و مردم ما هم با عقلانیت برخورد کردند. لذا ممنون همه مردم هستم و از همه جوانان عزیز پاوه، بازاریان، فرهنگیان و مسئولان شهر تشکر می‌کنم. خداوند توفیق دهد در آینده هم سعی کنیم عقلانیت ما مقدم بر احساساتمان باشد.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر پایاناز مسئولان خواستند در نوع برخوردها تجدیدنظر و در رفع مشکلات مردم بکوشندو خاطرنشان کردند:مسئولان باید برای پر کردن خلأهای به وجود آمده بکوشند و در حد توان درصدد رفع مشکلات مردم باشند؛ کسانی که به بهانه گرانی بنزین به خیابان آمده‌اند، اکثراً مشکلات درونی دیگری داشتند و بنزین را بهانه کردند؛ ان شاء الله مسئولان محترم به هر شیوۀ ممکن برای حل مشکلات این مردم که ملتی باوفا هستند، قدم بردارند.