پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله02:01 - 1398/08/18

فرماندار پاوه:کولبری قانونی است/ مکان برخی از روستاهای مرزی پاوه، خلاف مقررات بین المللی است

فرماندار پاوه با بیان اینکه در برخی از مکان ها روستاهایی همچون دزاور، برخلاف تمام مقررات بین المللی و برخی دیگر از روستاها، قرار گرفته اند گفت:بعد از پاسگاه های مرزی نباید هیچ سکونت گاهی وجود داشته باشد.

به گزارشهزار ماسوله، فرماندار پاوه در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته ضمن تبریک فرارسیدن ماه مولود در سخنانی با بیان اینکه موضوع مرز را دو هفته قبل جناب حاج ماموستا قادری مطرح کردند اظهار داشت: در کشور جمهوری اسلامی ایران ما 16 استان از مجموع 31 استان کشور مرزی هستند که مرزهای غرب کشور شامل استان های غربی یکی از پهناورترین مرزها در ایران است.

 

پرویز ایده پور افزود: بعضی از مرزها آبی و برخی خاکی هستند و در شهرستان پاوه 84 کیلومتر مرز مشترک با استان جدیدالتاسیس حلبچه داریم.و از این 84 کیلومتر نزدیک به 44 کیلومتر مرز آبی است که شامل رودخانه سیروان می باشد.

 

وی گفت: در این مرزها مقرراتی به عنوان حریم مرز وجود دارد، که در طول 4 تا 5 سال گذشته سه بار مرزهای ما با کشور عراق مورد تجدید نظر و بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و در هر مرحله ای  چند کیلومتر از حریم قرمز مرز به نفع مردم و باغات و کسابت مردم آزاد شده است.

 

وی ادامه داد: طول این مرز  از میله مرزی 69 دروله به استناد قرارداد 1975 الجزایرتا میله مرزی تته  83 در مرز پاوه است  که یکی از این میله ها در مرز باینگان می باشد و 40 کیلومتر از نوع توپوگرافی کوهستانی هستند و مابقی در مرز نوسود قرار گرفته اند.

 

ایده پور با بیان اینکه در این مرز افرادی ساکن هستند تصریح کرد: قاعده این است که در محدوده قرمز مرزها، کسی ساکن نباشد اما به اقتضای  زندگی مردم در  چندین روستای این منطقه این اجازه داده شده است، که در چندین روستای این منطقه سکونت گاههای خود را ایجاد کنند.

 

فرماندار پاوه با بیان اینکه در برخی از مکان ها روستاهایی همچون دزاور، برخلاف تمام مقررات بین المللی و برخی دیگر از روستاها، قرار گرفته اند گفت:بعد از پاسگاه های مرزی نباید هیچ سکونت گاهی وجود داشته باشد که نرسیده به روستای دزآور، ما ترتیب پاسگاه روستا و میله مرزی را داریم و این از مشکلات خاصی است که مسئولین با آن سرو کار دارند.

 

وی افزود: ما سازگاری خاصی تعریف کرده ایم که مردم هم بتوانند زندگی کنند اما هرازگاهی اتفاقات ناگواری بدلیل برخورد مردم با مین یا برخورد نیروهای مرزی وجود دارد و از بین می روند .

 

وی گفت: در طول همین سال جاری، تمام نقاط آسیب پذیر مرز از جمله نقاط مین گذاری شده و.. را با تابلوهای خاصی مشخص کرده و تخفیف های خاصی را برای مردم در نظر گرفته ایم.

 

فرماندار پاوه با اشاره به بحث کولبری در سطح کشور و با طرح این سوال که ایا کسی که کشته می شود، کوله بر است؟ گفت: کولبر  به کسی گفته می شود که اهل روستای مرزی ، برای ارتزاق خانواده و به دست آوردن روزی  یا خرید کالای مورد نیاز خودش با پول خودش از کشور همجوار چیزی را داد و ستد نماید و در هفتاد سال  پیش در ایران قانونی نوشته شده است که مرزدار منطقه حق دارد که برای نان مردم از طریق  کولبری تدبیری بیاندیشد بنابراین کولبری قانونی است.

 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خودشان گفتند کسی که با پول خودش می رود و خریدی می کند این قاچاق نیست خاطر نشان کرد: من چندین بار در مساجد جامع نوسود، نودشه و هانی گرمله به اطلاع مردم رسانده ام، هر کس می خواهد برای کسب رزق و روزی خانواده خودش از این مرز داد و ستد کند و به شرطی که قاچاق حلال باشد، ما مانعی نداریم.  

 

ایده پور افزود: تا بحال هم اگر کسی کالایش توسط مامورین ضبط شده باشد در مراحل بعدی آزاد شده است و این روند بوده و هست و ما نمی خواهیم این روند داد و ستد از بین برود مرزنشین باید با هم مرز خود، در آنطرف مرز ارتباط داشته باشد و این ارتباط طبیعی است.  

 

وی ادامه داد: کولبر همان مرزنشینی است که می رود از آن طرف مرز کالایی را می آورد. مشکل ما با این افراد ساکن در مرز نیست بلکه مشکل ما این است که یک نفر سرمایه دار، میلیاردها تومان جنس می خرد و مرز ما را ویترین کالای قاچاق می کند و با نوبت بندی، افرادی را با مبلغی کم، برای حمل کالا به کار می گیرد .

 

فرماندار پاوه تصریح کرد: این دیگر کولبر نیست و رسانه هایی که به آنها کولبر می گویند توجیه نیستند!بلکه این قاچاق سازمان یافته است و اگر نیروی مسلح ما این کاروان ها را ببیند و برخورد نکند از طریق سازمان های اطلاعاتی نظام مورد بازخواست قرار می گیرند.  

 

وی افزود: متاسفانه گاها افرادی هم از بین می روند و من در همه مراسمات ختم افرادی که به هرشکلی به ناحق و .. از بین رفته اند حضور پیدا کرده ام گاها شبانگاهان با تعدادی از همکاران در منازلشان حضور یافته و ابراز همدردی کرده ام.  

 

وی با بیان اینکه خواهشی که از مردم دارم این است که به قانون احترام بگذاریم چرا که باید مرزنشین ما کولبری کند گفت: عده ای از مردم یکی از روستاها به دفتر رهبری شکایت بردند که در روستای ما اخلاقیات از بین رفته است، اما ما چندین بار سعی کردیم از کنار این موضوعات به شکل مسالمت آمیزی عبور کنیم که نهایتا با دستور سرداران نظامی، این مرز مسدود شد اما همین افراد پس از آن با مراجعه به نهادهای مختلف اعلام کردند که نان خانواده را بریده اند.

 

وی اظهار داشت: در یکی از روستاهای ما آمار داریم که بیش از 280 نفرافراد غیربومی ساکن هستند و از هر آشیانه ای استفاده می کنند برای کسب رزق و روزی . هر کدام از روستاهای مرزی ما بخواهند برای کسب روزی از مرز نان در بیاورند کسی مانعشان نخواهد بود. ولی افراد ناشناس اگر قاچاقی را از مرز آوردند امنیت جامعه به خطر می افتد، من نمی توانم در رابطه با امنیت تخفیف قائل شوم و هیچ مرجعی هم نمی تواند.

 

وی گفت: جامعه ما باید امنیت داشته باشد و کلا در منطقه نوسود مردم این شهر در قاچاق نجیبانه برخورد کردند. در حمل قاچاق و مبادلات مرزی هرگز ندیدم کسی مبادرت به حمل کالایی کرده باشد که امنیت کشور را به خطر بیاندازد.

 

فرماندار پاوه گفت: لذا ضمن احترام به نظر حاج ماموستا اما این را انتظار دارم که مردم پاوه مرز را برای خودشان و مردم شهرستان بخواهند و بشناسند. در روستای دزآور بیش از300 نفر ساکن غیربومی داریم چگونه می توانیم اعتماد کنیم. نارضایتی هایی از مردم داریم.

 

وی با اشاره به مصرف بنزین در شهرستان نیز گفت: میانگین مصرف بنزین در شهرستان پاوه 80 هزار لیتر است که در روزهای پنج شنبه و جمعه به 90 هزار لیتر در روز افزایش و در ماه های اول فروردین هم این مقدار تا 100 هزار لیتر طبیعی بوده است اما وقتی دریک روز به 140 یا 150 هزار لیتر می رسد بنده باید پاسخگو باشم که این مازاد بنزین، یعنی قاچاق آن.

 

وی در پایان گفت: در طول این 5 سال انتظار داشتم که حداقل 100 نفر پیله ور پاوه ای داشته باشیم و عزیزان ما برای  دریافت کارت به نهادها مراجعه نمی کنند تجارت مرز شوشمی ما در دست مردم پاوه نیست، باید عزیزانی که تجربه دارند  و توانایی مالی دارند و اهل شهرستان هستند مرز را  در دست بگیرند.

 

تنظیم، خانم کوثر فخری، خبرنگار هزارماسوله