پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله15:16 - 1398/08/04

اظهار ناراحتی عمیق امام جمعه پاوه از مرگ یک جوان دیگر کولبر

امام جمعه پاوه گفت: دیشب درحالی‌که کسی از شدت سرما نمی‌توانستند بیرون بیاید، این جوان به همراه عده‌ای دیگر برای تأمین معیشت، اجباراً در آن سرما به مرز رفته تا با کولبری درآمدی کسب کنند، به وی شلیک کرده‌ و او هم از ترس آنکه کوله‌اش به دست مأموران نیفتد، فرار و از کوه سقوط و فوت کرده و همسر و دو فرزندش را تنها گذاشته است.

به گزارشهزار ماسوله، حاج ماموستا ملا قادر قادریدر خطبه‌های نماز جمعه این هفته(۳ آبان ۹۸)که در مسجد جامع پاوه اقامه شد، در ابتدای سخنان خود به تعریف واژۀ اعتدال پرداختند و گفتند: اعتدال به معنای میانه‌روی در کار و صحبت و خوردن و آشامیدن است؛ در یک جمله، اسلام، آیین اعتدال، رسول گرامی اسلام، رسول میانه‌روی و قرآن، کتاب اعتدال است و این کتاب آسمانی امت محمد (ص) را به اعتدال دعوت کرده و بزرگان ما هم در فرمایشات خود امت رسول‌الله (ص) را به میانه‌روی و استقامت در فکر دعوت کرده‌اند.

 

ایشانتصریح کردند:افراط در کلام، خوردن، خوابیدن، پوشیدن و حتی در عبادت موردپسند اسلام نیست و تفریط هم رد است.

 

خطیب جمعه پاوهبا بیان اینکه از زمان پیدایش افراطی‌گری مذهبی، ما همواره از افراط سخن گفته‌ایم، خاطرنشان کردند: هرچند در طول تاریخ درباره افراط و تندروی هزاران بحث شده، اما متأسفانه در خصوص تفریط کمتر بحث شده است و همین امر موجب گردیده، بسیاری از امت رسول‌الله در کارها تفریط می‌کنند.

 

ایشانافزودند: در شرح‌حال مردان مخلص دین و سلف صالح آمده که هم افراط و هم تفریط را رد کرده اند. از نظر آنانراه درست، راه اعتدال است.

امام‌جمعه پاوهادامه دادند: بزرگان ما می‌فرمایند: ما به‌عنوان امت رسول‌الله (ص) نه افراطی هستیم ونه تفریطی، بلکه امتی وسط و در روز قیامت بر سایر امت‌ها شاهد و جایگاه ما با دیگران متفاوت است؛ لذا باید طوری قدم برداریم که تندروها از ما درس گرفته و کسانی نیز که کوتاه آمده‌اند روزی فکر می‌کنند که کوتاه آمدنشان به صلاح نیست.

 

ویافزودند: حضرت علی (رض) می‌فرماید: «علیکم بالنَّمطِ الأَوسط الذی یرجع الیه الغالی و یَلحق به التالی» توصیه می‌کنم در قول، عمل، خوردن، پوشیدن و معامله راه وسط را در پیش گیرید؛ راهی که تندروان بعد از پشیمان شدن به آن راه بر می گردند و اهل تفریط به آن ملحق می شوند.

 

ماموستا قادریبا بیان اینکه قرآن کریم ما را مورد ذم قرارداده اگر در خرج کردن و احسان و صدقه زیاده‌روی کنیم؛ ادامه داند: قرآن کریم می‌فرماید: برای فرزندان و خانۀ خود احسانتان نه کم و نه بی‌حساب‌وکتاب باشد.

 

خطیب جمعۀ پاوهبا اشاره به اینکه امروزهپرخوری ضربۀ زیادی به جامعه وارد کرده است، خاطرنشان کردند:قرآن کریم به ما امر می فرماید درخوردن و آشامیدن اسراف نکنیم چراکه خداوند اهل اسراف و زیاده روی را دوست ندارد.

 

ایشانگفتند: یکی از بزرگان در تعریف انسان می فرماید: «الانسان صنفان؛ صنفٌ یعیش لیاکل و صنفٌ یاکل لیعیش»انسان‌ها دو صنف‌اند گروهی دنیا را برای خوردن می‌خواهند و بعضی دیگر خوردن را برای زیستن می‌خواهند و می‌گویند به‌اندازه‌ای می‌خوریم که زنده بمانیم؛ اسلام بخش دوم را قبول دارد که می‌گویند می‌خوریم تا بتوانیم زندگی کنیم.

 

ماموستا قادرییکی از مشکلات جامعه امروزی را سخن گفتن بی قاعده و بدون حساب و کتاب عنوان کردندو گفتند: رسول گرامی ما (ص) در این خصوص می‌فرمایند: «انَّ ابغضکم الیَّ و ابعدکم منی مجلساً یوم القیامة الثرثارون و المتشدقون» بدترین انسان در جامعه اسلامی و در میان امت من کسی است که بدون مطالعه، بی‌ربط و عجیب و غریب حرف بزند و احوال مردم را رعایت نکند.

 

ایشانبهاهمیت اعتدالدر اخلاق اشاره کردند و گفتند: پیامبر عزیز ما می‌فرمایند: سه خصوصیت هستند که هر کس آن‌ها را داشته باشد، ۲۵ درصد از مقام نبوت را از آن خود کرده است که عبارت‌اند از: ۱-سیرت خوب داشته باشد ۲-طریق و نشست‌وبرخاست و معاملۀ او زیبا باشد. ۳-در سخن گفتن میانه‌رو و معتدل باشد. پس می‌بینیم که اعتدال در گفتار انسان را به نبوت و اخلاق پیامبر اسلام نزدیک می کند.

 

 ماموستا قادریگفتند: جابر بن سموره یکی از اصحاب رسول‌الله (ص) می‌فرماید: پشت سر پیامبر خدا (ص) نماز می‌خواندم. این بزرگوار هم نماز و هم خطبه‌های جمعه را مختصر می‌خواندند و مردم را آزار نمی‌دادند. این درس است برای من و شما که راه اعتدال را حتی در عبادات در پیش بگیریم.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش دیگری از خطبه‌ها به ذکر حدیثی از رسول گرامی اسلام (ص) پرداختند و گفتند: پیامبر اسلام می‌فرمایند:مسلمانان سعی کنید «امّعه» نباشد؛ و شعارتان این نباشد که اگر مردم خوب بودند ما هم خوب خواهیم بود و اگر بد بودند ما هم بد خواهیم بود، چنین اخلاقی رد و مردود است.

ایشانافزودند:براساس این تعریف پیامبر گرامی اسلام(ص) باید شعار ما این باشد که اگر مردم خوب بودند ما هم خوب عمل خواهیم کرد و اگر بد بودند ما با آنها نیستیم، چون پروندۀ ما با پروندۀ دیگران جداگانه بررسی می شود.

 

ایشانبه تعریف واژۀ «امّعه» از زبان ابن کثیر پرداختند و گفتند: ابن کثیر در تعریف «امّعه» می‌فرماید:«امّعه» یعنی اینکه در جامعه دارای رأی و موقف و موضع نباشید و رأی همه را قبول و هم به خوب لبیک بگویید هم به بد.

 

 ماموستا قادریدر بخش دیگری از خطبه‌ها بهفرارسیدن ماه ربیع‌الاول و ایام میلاد رسول گرامی اسلاماشاره کردند و گفتند: در آستانۀ فرارسیدن ماه عزت و شرافت و کرامت و دین و اخلاق ماه ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) هستیم؛ پیامبری که زجر و زحمت فراوان کشید تا این دین را در شبه‌جزیرۀ عربستان پیاده و شاگردانی را نیز تربیت کرد تا دین را به من و شما رساندند.

 

امام‌جمعۀ پاوهخاطرنشان کردند: در عصری هستیم ممالک اسلامی دچار جنگ و فتنه شده و می‌بینیم به دین، پیامبر و قرآن ما اهانت می‌شود، در چنین شرایطی ما بعنوان اهل ایمان؛ باید بدانیم که عزت، افتخار و سربلندیمان در کنار دین، قرآن و رسول‌الله (ص) است.

 

ایشانبه برگزاری جشن میلاد در ایام ماه ربیع در پاوه اشاره کردند و گفتند: تاکنون دو جلسه در این خصوص داشته‌ایم و با توجه به اوضاع‌واحوال دنیاقصد داریم به یاری حق  امسال مراسمی باشکوهی که در شأن حضرت و آبرو برای شهر و عزت برای متدینین این دیار باشد، برگزار کنیم

 

 ماموستا قادریاضافه کردند: بنده امکاناتی آن‌چنان در اختیار ندارم که بتوانم شخصاً این مراسم را برگزار کنم و باور ندارم در این موقعیت، دولت هم کمک ‌کند؛ بسیار خوشحال خواهم شد که خودتان به عشق رسول‌الله (ص) قدم بردارید تا مراسمی آبرومند و درخور شأن شهر و به نام خودتان برگزار کنیم.

 

امام‌جمعۀ پاوهدر بخش چهارم سخنان خود بهراه‌پیمایی اربعیناشاره کردند و گفتند: ملت ایران شاید در بعضی باورها تفاوت داشته باشیم اما در کل یک ملت هستیم؛ چند میلیون ایرانی در ایام اربعین به عراق رفتند و به‌سلامت برگشتند؛ لذا لازم می دانم از مسئولین خدماتی، امنیتی، نظامی، انتظامی و همۀ کسانی که توانسته‌اند در استان کرمانشاه به این زائرین کمک کنند، تشکر ‌کنم.

 

ایشانسپس ضمن تبریک به مناسبتهفتۀ تربیت بدنیخاطرنشان کردند: ضمن تبریک این هفته به دوستانی که در ادارۀ ورزش و جوانان برای فرزندان ما زحمت می‌کشند، برای آنان درخواست عزت دارم و توصیه می کنم در مسئلۀ اخلاق، بیشتر بر روی جوانان ما کار و اخلاق در کنار ورزش فراموش نشود؛ بدون تردید یک مربی ورزش می‌تواند خیلی نقش مؤثری داشته باشد.

 

 ماموستا قادریدر ادامههفتۀ سلامترا هم تبریک گفتند و خاطرنشان کردند: به دوستانی که در اداره بیمه سلامت دارند زحمت می‌کشند، خسته نباشید می گویم و عرض می‌کنم شما به مردم خدمت کنید ان شاء الله خداوند تبارک‌وتعالی هم به عمل شما آگاه و خبیر است.

 

خطیب ‌جمعۀ پاوهدر بخش پایانی خطبه‌ها بهمرگ یک جوان کولبر، اهل روستای شمشیر در اثر سقوط از کوهاشاره وضمن اظهار ناراحتی عمیق از این حادثهگفتند:دیشب درحالی‌که کسی از شدت سرما نمی‌توانستند بیرون بیاید، این جوان به همراه عده‌ای دیگر برای تأمین معیشت، اجباراً در آن سرما به مرز رفته تا با کولبری درآمدی کسب کنند، به وی شلیک کرده‌ و او هم از ترس آنکه کوله‌اش به دست مأموران نیفتد، فرار و از کوه سقوط و فوت کرده و همسر و دو فرزندش را تنها گذاشته است.

 

ایشانبا اشاره بهتکرار چنین حوادثی در ماههای گذشته، خطاب به فرماندار پاوهگفتند:زیبنده است آقای ایده پور فرماندار محترم که مسئول شورای تأمین شهرستان است، یک‌بار به این محل بیاید و با آن خانواده‌ها اعلام همدردی کند! ما به این مردم نیاز داریم و از آنان حضور می‌خواهیم. امسال چند جوان این شهر برای یک کوله کشته شده‌اند؟ آیا جمهوری اسلامی محتاج یک کوله است؟!

 

ماموستا قادری،دادستان پاوه را نیز مورد خطاب قرار دادندو گفتند:دادستان محترم پاوه که خود را مدعی‌العموم می‌داند و در جزئیات شهر دخالت می‌کند بیاید و برای مردم صحبت کند؛ که آیا این برخورد و کشتن این جوانان که به خاطر لقمه نانی این چنین حیات خود را از دست می دهند، قانونی است!؟؟

 

ایشانانتقاد و حتی فحاشی و بدگویی مردم را حق آنان دانستندگفتند:اگر مردم به ما فحش هم بدهند و غیبت هم بکنند حق دارند چون حقیقتاً عملکرد ما در راستای جذب مردم نیست.

 

ایشاندر پایان این ضایعه را به خانواده محترم این جوان و همسرش که باید با زجر دو فرزند خردسالش را بزرگ کند و به عشیرۀ محترم شمشیر تسلیت گفتند.