پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله10:51 - 1398/06/18
ماموستا قادري:

حادثه عاشورا باعث ناراحتی همه مسلمانان شد

ماموستا قادري با اشاره به اینکه این حادثه باعث ناراحتی همه مسلمانان شد، خاطرنشان کردند: اگر خطبۀ خطبا، اشعار شعرا و نثرِ نثر نویسان را در طول تاریخ مشاهده کنیم درمی‌یابیم که تا به امروز نسبت به آن حادثه همه و همه اظهار تأسف کرده اند.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در سخناني با اشاره به حادثه عاشورا گفتند: محرم قبل از اسلام هم محترم و جزء ماه‌های حرام بوده و قرآن هم در آیۀ ۳۶ سورۀ توبه می‌فرماید: از روزی که خداوند بشر را خلق کرده سال ۱۲ ماه بوده که ۴ ماه به‌عنوان ماه‌های حرام هستند که در آن‌ها جنگ و قتال ممنوع شده است. مشرکان مکه در ماه‌های حرام جنگ و جدال نمی‌کردند اما ما مسلمانان در سوریه و لیبی و عراق و یمن و افغانستان شاهد جنگ و خون‌ریزی در ماه‌های حرام هستیم. فاعتبروا يا اولي الالباب

 

ماموستا قادریبا اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) بعد از هجرت به مدینه یک امتیاز دیگر به محرم داد، گفتند: در حدیث است رسول خدا (ص)  با ورود به مدینه دیدند که یهودیان در روز دهم محرم که مصادف با توفیق حضرت موسی (ع) در مقابل فرعون است به شادی آن روز روزه می‌گیرند. پیامبر اسلام هم فرمودند: سال دیگر ما هم نهم و دهم محرم را روزه می‌گیریم.

 

خطیب جمعۀ پاوهادامه دادند: احترام سوم را خلیفۀ دوم حضرت عمر (رضی‌الله‌عنه) به محرم داد. در عصر پیامبر اسلام (ص) و خلیفۀ اول حضرت ابوبکر (رضی‌الله‌عنه) مسلمانان تاریخ نداشتند و حضرت عمر سرانجام تاریخ هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه را به‌عنوان مبدأ تاریخ مسلمانان انتخاب و روز اول محرم را به‌عنوان اولین روزتاریخ هجری‌قمریتعیین نمودند که امروز ۱۴۴۱ سال و ۶ روز از آن تاریخ می‌گذرد.

 

ماموستا قادریبهحادثۀ تلخ عاشورا در سال ۶۱ هجریاشاره کردند و گفتند: درسال ۶۱ هجری‌قمری برای خانوادۀ پیامبر اسلام در ۹۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد در صحرای کربلا حادثه‌ای تلخ روی داد و سپاه یزید و فرماندهان عملیات وی امام حسین (ع) نور چشم رسول‌الله و ۷۲ تن از یاران باوفایش را مظلومانه به شهادت رساندند.

 

ایشانبا اشاره به اینکه این حادثه باعث ناراحتی همه مسلمانان شد، خاطرنشان کردند:اگر خطبۀ خطبا، اشعار شعرا و نثرِ نثر نویسان را در طول تاریخ مشاهده کنیم درمی‌یابیم که تا به امروز نسبت به آن حادثه همه و همه اظهار تأسف کرده اند و عملکرد سپاه یزید در این حادثه باعث اختلاف در بین مسلمانان شده و جبهه‌گیری‌ها شکل گرفت و همه شاهد بی احترامی به آل رسول‌الله در ۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر عزیز شدند.

 

خطیب جمعۀ پاوهادامه دادند: در حادثۀ عاشورا سر بریدۀ امام حسین و اسرا را به شام و مسجد اموی در شام بردند. یزید به‌محض آنکه سر بریدۀ امام حسین (ع) را دید در مقابل عمل قبیح خود کردۀ خویش گفت: لعنت خداوند بر کسانی باد که با حسین این‌گونه برخورد کردند. سپس طی تشریفات خاصی اسیران را به سرپرستی خاتون زینب دختر حضرت علی (رضی‌الله‌عنه) به مدینه فرستادند. زمانی کاروان به حومۀ مدینه رسید جمعی از زنان اهل بیت و خانوادۀ اصحاب رسول خدا (ص) به استقبال کاروان آمدند و دختر عقیل برادر حضرت  علی (رضی‌الله‌عنه) دو بیت شعر را از قول رسول خدا (ص) با آه و حزن قرائت کردند.

 

ماذا تقولون ان قال النّبيّ لكم ... ماذا فعلتم و انتم خیر الاممِ

بعترتي و باهلي بعد مفقدتي ... منهم اُسارىٰ و منهم ضرِّجوا بدمِ

 

ای مردم شام و ای یاران دیروز خلفای راشدین، اگر روزی پیامبر اسلام (ص) از شما سؤال کند چرا این کار را کردید، چه جوابی دارید؟ شما که خیر امت بودید چرا این کار را کردید و این مصیبت را بر سر نوه و خانواده من آوردید ؟ بعضی را اسیر و بعضی را هم در خون غلتاندید.

 

ایشانبر لزوم حفظ حرمت ایام شهادت امام حسین(ع) تأکید کردند و گفتند: اگرچهما اهل سنت همانند برادران اهل تشیع دسته و هیئت نداریم، اما برای خانواده رسول‌الله (ص) احترام قائلیم، بخصوص امام حسین (ع) که نور چشم رسول‌الله (ص) بوده است؛ لذا اخلاق حکم می کند در این ایام با ادب و محترمانه حرکت و ان شاء الله در این ایام، هم به احترام اهل‌بیت و هم به احترام آقایان اهل تشیع ادب و اخلاق را رعایت کنیم.