پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله08:23 - 1398/06/07

امام جمعه پاوه: تکریم علماء، پاسداشت خدمات آنان به جامعه است

حاج ماموستا ملا قادر قادری در مراسم فاتحه خوانی مرحوم ماموستا ملا عبدالخالق بیابانی (دزآوری) گفتند: احترام و تکریم علماء، نوعی پاسداشت خدمات و زحمات آنان برای جامعه و یک وظیفه است.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ حاج ماموستا ملا قادر قادری  روز سه شنبه 05 شهریور 98 در مجلس ختم مرحوم ماموستا ملا عبدالخالق الله بیابانی (دزآوری) در مریوان شرکت کردند.

 

ماموستا قادریدر این مراسم حول سه محور "1- آیه 33 سوره فصلت 2-چرا علماء برای فوت هم صنفانشان بیشتر مایه می گذارند 3- بنده و ماموستا عبدالخالق " سخنانی ایراد کردند.

 

ایشاندر ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت به خانواده، بستگان و دوستان مرحوم ماموستا عبدالخالق بیابانی، به آیه 33 سوره فصلت اشاره کردند که در آن خداوند متعال میفرماید:وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَالْمُسْلِمِينَو گفتند:پروردگار در این آیه، جایگاه داعیان دین را بیان و به کسانی که در دعوت خود با هدف و ایمان دعوت می­کنند و در بیان مسیر و برنامه دینی خود اعلام موضع می کنند، بعنوان افراد جوانمرد، خداشناس و داعی خیر نام برده است.

 

ایشانماموستا عبدالخالق و بسیاری دیگر از علمای دین را مصداق این آیه دانستندو افزودند:اگر تعداد خطبه ها، بحثها، دعوت ها و تدریس های ماموستا عبدالخالق را گردآوری نماییم شاید صدها کتاب شوند و این جهد و تلاش و 50 سال دعوت سندهای محکمی هستند برای اینکه امثال ماموستا مصداق واقعی این تعریف پروردگار در آیه 33 مورد بحث ما هستند.  

 

امام جمعه پاوهدر ادامه به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند که میفرماید "لَمَوْتُ قَبِيلَةٍ أَيْسَرُ مِنْ مَوْتِ عَالِمٍ"  و ضمن بیان دلائل و مثالهایی در جهت اثبات این ادعا و کلام رسول خدا ، تصریح کردند: به فرموده رسول خاتم (ص) فوت یک عالم دینی سخت تر و دشوارتر از فوت یک قبیله است.

 

ایشاندر بخش دوم سخنان خویشعلت احترام به علماء را توسط علماء یک امر طبیعی دانستندو گفتند:این که عده ای نقد می کنند که چرا ماموستایان برای فوت هم صنفانشان بیشتر از دیگران مایه میگذارند، پاسخ این است که ما بهتر از هر شخص دیگری هم صنفان خویش را می­شناسیم و بهتر میدانیم فوت و درگذشت علماء چه ثلمه­ای است.

 

ویافزودند: از طرف دیگر این یک اصل ثابت شده است هر صنفی در تعزیه و فوت هم صنف خود بیشتر غصه می­خورد و ناراحت می­شود، بالاتر از این از امام فخر رازی، در تفسیر سوره الکوثر در آیه إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ میفرماید یکی از مصداق الکوثر، علماء امت رسول الله هستند که وجود آنها برای امت خیر کثیر است.

 

امام جمعه پاوهتصریح کردند:احترام و تکریم علماء، نوعی پاسداشت خدمات و زحمات آنان برای جامعه و یک وظیفه است.

 

ماموستا قادریدر بخش سوم سخنانشانبه ارتباط و شناخت خویش از ماموستا ملا عبدالخالقاشاره کردند و ضمن بیان خاطراتی از دوران طلبگیشان گفتند:در حد شناختی که من در 51 سال آشنایی با ماموستا داشتم، ایشان عالمی بدون حاشیه، اهل اعتدال، محب علماء و عرفا، دلسوز دین و مدرسی شایسته بود.

 

ایشانضمن اظهار ناراحتی از فوت مرحوم ماموستا ملا عبدالخالق بیابانی (دزآوری) گفتند:فوت این عالم بزگوار ثلمه­ای جبران ناپذیر برای مریوان و هورامان بود و قطعاً به این آسانی کسی مثل ایشان در میان ما ظاهر نخواهد شد. 

 

حاج ماموستا قادری در پایان با قرائت فاتحه، مجدداً درگذشت ماموستا را به همه حضار، خانواده مرحوم ماموستا، بستگان و دوستان ایشان تسلیت و از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم رحمت و غفران و برای بازماندگان صبر و شکیبایی را خواستار شدند.