پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله19:10 - 1398/05/18

مرز «سازان» ظرفیت خوبی برای فعالیت های اقتصادی با کشور عراق است

فرماندار پاوه، مرز «سازان» را ظرفیت خوبی برای انجام فعالیت های اقتصادی با کشور عراق دانست و گفت: این بازارچه می تواند به درآمدزایی و ایجاد اشتغال در منطقه کمک کند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از ایرنا؛ پرویز ایده پور روز جمعه در دومین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان کرمانشاه با حضور استاندار در سرسرای تدبیر استانداری افزود: بهمن ماه سال ۹۷ تفاهم نامه ای بین استانداران کرمانشاه و حلبچه در استانداری کرمانشاه مبنی بر ایجاد بازارچه موقت مرزی در مرز سازان در بخش باینگان منتعقد شد.

او گفت: حسب درخواست استاندار حلبچه قرار شد ما در ۶ ماه مطالعه ای در این ارتباط انجام دهیم و در مدت یکسال به آنان در ارتباط با ایجاد بازارچه پاسخ بدهیم.

وی اظهار داشت: برای پیگیری این موضوع روز پنجشنبه ۱۷ مرداد به اتفاق هیاتی از استان حلبچه از مرز سازان بازدید کردیم و مسائل و مشکلات منطقه را از نزدیک دیدیم.

فرماندار پاو گفت: از مرز سازان در نقطه صفر مرزی تا شهر پاوه حدود ۵۷ کیلومتر مسافت داریم اما از حلبچه تا مرز سازان ۱۴ کیلومتر مسافت است.

به گفته ایده پور زیرساخت های جاده ای از طرف حلبچه به سمت مرز سازان آماده است اما در شهرستان پاوه تا مرز حدود هفت کیلومتر خاکی است و نیاز به آسفالت دارد و بخشی هم نیاز به برقرسانی داریم.

وی با بیان اینکه نیاز به ساخت یک پل بر روی رودخانه سیروان به طول ۴۵ متر نیز داریم، گفت: استاندار حلبچه ساخت این پل را بر عهده گرفته و قرار است شناسایی مکان پل با نظر اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ایجاد شود.

وی در ادامه تصریح کرد که هیات عراقی در مذاکرات روز گذشته از ما انتظار داشتند که فعالیت اجرایی برای ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکلات مرز سازان را همزمان با هم آغاز و به اتمام برسانیم از این رو از مسئولان استان انتظار همکاری داریم.

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اکنون پنج مرز و بازارچه رسمی در این استان فعال است. 

مرز سازان در بخش باینگان شهرستان پاوه و در همسایگی استان حلبچه عراق واقع شده است.