پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله12:31 - 1398/05/14
«قوری قلعه» ناامید از تدبیر

چنبره شرکت توسعه گردشگری بر بزرگترین غار آبی آسیا

شرکت توسعه گردشگری 11 سال است متولی ساماندهی و حفاظت غار قوری قلعه شده است و عملا هیچ اقدامی در این سالها برای ساماندهی آن انجام نداده است.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،غار قوری قلعه یا قوری قلاء بزرگترین غار آبی خاورمیانه است و در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر و در دامنه کوه شاهو در استان کرمانشاه قرار دارد.

این غار با هدف حفاظت و ساماندهی از سال ۸۷ به شرکت توسعه گردشگری واگذار شده اما از آن زمان تاکنون، تغییرات محسوسی در آن به چشم نمی خورد.

علی رغم اینکه این شرکت سالهاست که بحث حفاظت و ساماندهی غار قوری قلعه را به عهده گرفته اما عملا در بحث رسیدگی و ارائه خدمات در این غار تغییر خاصی مشاهده نمی شود و طبق شواهد موجود به نظر می رسد شرکت توسعه گردشگری سرمایه گذاری چندانی دراین زمینه انجام نداده است.

مطالعات جامع قوری قلعه هنوز روی کاغذ مانده و به اجرا نرسیده است/بی ثمری درآمد غار در ساماندهی آن

پس از واگذاری این غار به شرکت توسعه گردشگری قرار بود که ظرف مدت ۶ ماه مطالعات جامع آن را انجام و ارائه دهند اما پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از این موضوع بحث مطالعات نیز چندان مطرح نیست و همچنان روی کاغذ مانده و به مرحله اجرا یا اقدام عملی در این حوزه نرسیده است.

همچنین طی این مدت واگذاری درآمدهای حاصل از حضور و بازدید گردشگران از غار، کاملا به استان بازنگشته و چندان کمکی به ساماندهی آن نکرده است.

با توجه به اینکه طی سال های اخیر برای کوچک شدن دولت و رشد اقتصادی بحث خصوصی سازی از اهمیت خاصی برخوردار است و یک ضرورت برای اقتصاد فعلی محسوب می شود، می بینیم علی رغم اینکه عملکرد شرکت توسعه گردشگری نیز پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از این واگذاری خوب نبوده و یک کارنامه خوب و در خور نیز ندارد، هنوز هم متولی طویل ترین غار آبی آسیا بوده و تاکنون جایگزینی برای آن تعیین نشده و به سرمایه گذار دیگری و بخش خصوصی واگذار نشده است.

از طرف دیگر در دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از غارها تصریح شده غارها باید درجه بندی شوند و بر این اساس معلوم نیست سازمان محیط زیست این غار را چطور دسته بندی کرده است که این موضوع را به شرکت گردشگری محول کرده است.

چون اگر این غار بر درجه 3 و گردشگر پذیر باشد شرایط بهره‌برداری از آن بدین گونه است که متولی غارهای درجه 6 افرادی حقیقی با حقوقی واجد صلاحیت با اولویت دهیاری نزدیکترین روستا و یا شهرداری نزدیکترین شهر و یا تشکل های تخصصی غارشناسی دارای مجوز فعالیت هستندو این موضوع در مورد قوری‌قلعه لحاظ نشده است.

شرکت توسعه گردشگری یک شرکت دولتی است که درآمد آن به خزانه دولت می‌رود

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در خصوص اینکه غار قوری قلعه براساس چه معیار هایی نسبت به سایر سرمایه گذاران در سال ۸۷ به شرکت توسعه گردشگری واگذار شده است، گفت: واگذاری غار قوری قلعه در آن زمان به شرکت توسعه گردشگری، براساس تصمیم مدیریتی بوده که من هم اکنون نمی توانم آن را زیر سوال ببرم و به دلایل این واگذاری بپردازم.

ا

معمولا ۸۰ درصد درآمد قوری قلعه به استان برمی گردد

وی در پاسخ به اینکه چقدر از درآمد شرکت توسعه گردشگری صرف ساماندهی غار می شود، افزود: شرکت توسعه گردشگری یک شرکت دولتی بوده و درآمد آن وارد خزانه کشور شده و درصدی از درآمدهای آن صرف هزینه های جاری خود غار  می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: درصدی از درآمدهای آن نیز متناسب با موضوعاتی که دولت خودش تصمیم می گیرد، خزانه برنمی گرداند.

قادری در پاسخ به اینکه حدود چند درصد از این درآمدها به استان برمی گردد و صرف ساماندهی غار می شود هم گفت: درصد آن متغیر است و معمولا ۸۰ درصد آن به استان برمی گردد.

وی با بیان اینکه غار درآمد آنچنانی ندارد، خاطرنشان کرد: درصدی هم که از خزانه برمی گردد، صرف هزینه های جاری چون حقوق پرسنل، آب و برق، حفاظت و سیستم ها می شود.

تصمیم به ایجاد سرمایه گذاری های جدید داریم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه غار قوری قلعه را ثبت ملی میراث فرهنگی دانست و افزود: ما مکشوفات زیادی بسیار مهمی در دوران های مختلف از جمله دوره ساسانیان در این غار داشته ایم که آثار کم نظیری هستند.

 قادری افزود: با شرایطی که از غار قوری قلعه گفته شد، یک محوطه تاریخی هم تلقی و محسوب می شود و در واقع یک محوطه ثبتی است.

این مسئول در پاسخ به اینکه علی رغم اینکه شرکت توسعه گردشگری کارنامه خوبی در ساماندهی و ارائه خدمات طی سال های واگذاری غار ندارد، چرا به سرمایه گذار دیگری واگذار نشده است، گفت: با توجه به اینکه این غار جزو محوطه های ثبتی بوده، واگذاری محوطه های ثبتی به بخش خصوصی تحت یک ضوابط خاص باید صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه این منطقه، یک منطقه نمونه گردشگری است، باید فراخوان هایی تحت ضوابط خاصی برای واگذاری آن داده می شد.

قادری ادامه داد: ما هم اکنون می خواهیم  این موضوع را تعیین تکلیف کنیم و تصمیم ما این است که در آن سرمایه گذاری های جدیدی اتفاق بیفتد.

ادعاهای منابع طبیعی، محیط زیست و معارضین محلی مسائل را از نظر حقوقی پیچیده کرده است

وی گفت: با توجه به اینکه هم اکنون منابع طبیعی از طرفی در خصوص این محوطه ادعای مالکیت دارد و از طرف دیگر محیط زیست ادعاهایی دارد و یک سری افراد محلی نیز تصرفاتی کرده اند و ادعاهایی در این زمینه دارند، مسائل مقداری از نظر حقوقی پیچیده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برگزاری جلساتی به این منظور خبر داد و افزود: تصمیماتی هم از این نظر گرفته و همچنین در تهران هم جلساتی برای این موضوع برگزار شده است.

وی افزود: براساس تصمیماتی که در این جلسات و جلسات تهران گرفته شده، اگر تخلفاتی در گذشته شکل گرفته، بررسی خواهد شد و تخلفات در هر رده ای بوده باید مورد برخورد قرار گیرد.

مصوبه کارگروه گردشگری استان ساماندهی غار در قالب شرکت توسعه گردشگری است

قادری ادامه داد: هر چند مصوبه کار گروه گردشگری استان این است که غار قوری قلعه با شرکت توسعه گردشگری، ساماندهی پیدا کند اما به لحاظ قانونی ما یک سری موافقت های اصولی و مواردی که باید صادر شود را انجام می دهیم و فراخوان می دهیم که سرمایه گذاران شرکت کنند اما ابتدا پیچیدگی هایی که ذکر شد، باید حل شود.

این مسئول در خصوص اینکه تحت چه شرایطی غار به بخش خصوصی واگذار خواهد، گفت: ما دو بحث جدا داریم که یکی مربوط به غار و دیگری مربوط به اطراف غار است و ما می خواهیم با توجه به ضوابط میراث فرهنگی و ضوابط محیط زیست حاکم بر غار سرمایه گذاری خود غار را در قالب همین شرکت توسعه انجام دهیم.

ا

اعلام فراخوان برای واگذاری محوطه اطراف غار به سرمایه گذاران پس از تعیین تکلیف

وی افزود: البته ما برای خود غار هم فراخوان می دهیم اما یک سری شرایط دارد که باید حاکمیتی با آن برخورد شود اما بیشتر بحث ما اطراف غار است که هم اکنون منابع طبیعی و معارضین محلی در مورد آن ادعا دارند.

قادری تصریح کرد: بعد از اینکه منطقه نمونه گردشگری آنجا پهنه بندی کردیم، سرمایه گذار می آید و درخواست و بررسی می کند که در بخشی از آن سرمایه گذاری انجام داده و یک هتل، رستوران یا... بسازد که به پروسه دیگری برمی گردد که بیشترین مانع آن همین معارضین محلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یادآور شد: متاسفانه در گذشته گردشگری میراث فرهنگی در زمان فعالیت و ساماندهی اطراف غار چون سنگفرش، ساخت مغازه و... تملک آن را به اسم دولت نگرفته است و عده ای آن را تصرف کرده اند.

وی با بیان اینکه این اقدام یک کار نپخته ای بوده که صورت گرفته، گفت: هم اکنون این موضوع پیچیدگی حقوقی پیدا کرده و حتی سازمان بازرسی به آن ورود کرده است و خیلی از این موارد به زودی قابل حل نیست.

جذب سرمایه گذار در بخش هایی که ساخته نشده مانعی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ما می توانیم سرمایه گذار برای بخش هایی که هنوز ساخته نشده، جذب کنیم و مانعی ندارد.

وی در پاسخ اینکه طرح مطالعات جامع غار و اجرای آن در چه مرحله ای است، نیز گفت: مطالعاتی هم توسط محیط زیست و هم میراث فرهنگی شکل گرفته اما به دلیل اینکه هم قوانین محیط زیست و هم قوانین میراث فرهنگی بر آن حاکم است، ما هنوز به تفاهم و روال مشترکی در این زمینه نرسیده ایم.

قادری افزود: با توجه به این موضوع با لحاظ قانونی یک جاهایی ما می گوییم محیط زیست حق دخالت ندارد و هم آنها یک سری قوانین دارند که می گویند ما حق نقض آنها را نداریم.

عدم تعیین تکلیف ها مانع ورود مطالعات جامع غار به فاز اجرا است

این مسئول تصریح کرد: واقعیت این است که محیط زیست صرفا در مورد حفظ گونه های گیاهی و جانوری آنجا می تواند نظر دهد و براساس مصوبه هیئت وزیران آن ثبتی ارزش دارد، که با میراث باشد و ما شماره ثبت ملی و تاریخی برای آنجا گرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث میراث مطالعات زیادی از جمله مطالعات کمی برای انجام کار در آنجا طی سنوات گذشته صورت گرفته که طرح های گردشگری آن متناسب بوده و در چه جایی انجام شود اما به دلیل همین عدم تعیین تکلیف ها وارد فاز اجرایی نشده است.

چنانچه تعیین تکلیف های قانونی انجام شود، شرکت توسعه گردشگری متعهد شده وارد فاز اجرایی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: شرکت توسعه گردشگری می گوید اگر این تعیین تکلیف های قانونی انجام شود، شرکت متعهد شده وارد فاز اجرایی مطالعات گذشته شود.

قادری خاطرنشان کرد: جلساتی تاکنون به این منظور صورت گرفته و ما منتظریم که جلسات دیگری نیز برگزار شود که این تعیین تکلیف ها صورت گیرد و بتوانیم توسط شرکت توسعه گردشگری وارد فاز اجرایی مطالعات شویم.

با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد که علی رغم کارنامه نه چندان قابل قبول شرکت توسعه گردشگری، هنوز هم کارگروه گردشگری استان به این شرکت برای ساماندهی قوری قلعه امید بسته است و چندان همتی برای تغییر این شرکت وجود ندارد.

از سوی دیگر نیز ادعاهایی که در این زمینه از سوی منابع طبیعی، محیط زیست و معارضین محلی و متصرفان وجود دارد، مانعی برای تحقق این موضوع و ساماندهی این اثر طبیعی- تاریخی است که نیاز به تعیین تکلیف دارد لذا می طلبد مسئولان مربوطه در این زمینه (استانداری کرمانشاه) تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا هر چه سریعتر این اتفاق صورت گیرد و طرح مطالعات جامع غار نیز که بیش از ۱۰ سال است انجام شده و روی کاغذ باقی مانده است به مرحله اجرا و عملیاتی شدن، برسد.

لازم به ذکر است، خبرنگار مرصاد برای پیگیری تصمیات استانداری کرمانشاه برای حل مشکل مذکور و تعیین تکلیف این موضوع، چندین بار طی دو روز گذشته با معاون عمرانی استانداری تماس گرفت که بی نتیجه ماند و موفق به صحبت و مصاحبه در این زمینه نشد.