پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:09 - 1398/04/15
یادداشت/غفور رستم زاده

باید به حال شاهو گریست

جاده یکی از زیر ساخت هایی است که باید شکر گذار آن باشیم البته به شرطی که از آن استفاده صحیح شود . اما این جاده واقعا برای شاهو و طبیعت بکر آن معضل شده و باید به حال شاهو گریست .

به گزارشهزار ماسوله، دیروز جمعه فرصتی دست داد تا ما هم همچون سایر خانواده های اورامانات از فرصت نعمت جاده استفاده کرده و به ارتفاعات شاهو سفر کنیم و از طبیعت بکر و فضای بسیار زیبای آن که سه فصل بهار, تابستان و زمستان را در یک روز نظاره گر باشیم و از آن لذت ببریم . اما به محض ورود به ارتفاعات با مناظری روبرو شدیم که از رفتن به آنجا کاملا پشیمان بودیم .

 

از همان ابتدا و عدم پارک مناسب برخی خودروها که رانندگان بی انظباطی داشتند برای ورود ما را با مشکل جدی مواجه کرده بود . خودرویی که از آژانس آمده بود  تا تعدادی مسافر را به مقصد برساند از همان ابتدای کار به خاطر بی احتیاطی دیگران و عدم  رعایت احترام به حقوق یکدیگر و پارک نامناسب دچار نقص فنی گردید .

 

خودرو ما تا نزدیکیهای خط پایان حرکت کرد اما حجم پارک خودروها آنقدر زیاد بود که مجبور به توقف شدیم و به ناچار  وسایل را بر دوش گذاشته و به راه خود ادامه دادیم .

 

اما در ارتفاعات شاهو شلوغی بی اندازه ماشینها و گردشگران, بسیار نگران کننده بود. و چیزی که از آن وحشت داشتم را تصور میکردم و ان تخریب طبیعت بود .

 

بله کمی بعد با صحنه های دلخراش مواجه شدیم . در اکثر نقاط سفره های یکبار مصرف رها شده, نان خشک های به جا مانده که خود از نوعی کفران نعمت خبر میداد و دپو انواع و اقسام زباله های به جا مانده از مسافران در طبیعت باعث تاسف فراوان گردید .

 

به راستی آیا فکر میکنیم این همه بی نظمی مربوط به گردشگران خارج از منطقه اورامانات است, خیر
و با چشمان خود دیدم که تعدادی از گردشگران همان زباله های دیگران را جمع آوری میکردند .گویا  این بی نظمی و عدم فرهنگ استفاده از منابع خدادادی در ما نهادینه شده و به هیچ عنوان قصد اصلاح در رفتار هم نداریم .
جاده یکی از زیر ساخت هایی  است که باید شکر گذار آن باشیم البته به شرطی که از آن استفاده صحیح شود . اما این جاده واقعا برای شاهو و طبیعت بکر آن معضل شده و باید  به حال شاهو گریست .
لذا به عنوان یک فعال گردشگری و محیط زیست پیشنهاداتی به مسئولین محترم جهت بهبود وضعیت موجود ارائه مینمایم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد .
1- همه میدانیم که تاسیس جاده شاهو به چه منظور بوده و دستگاه مربوطه جهت تامین امنیت مردم آن را تاسیس نموده است پیشنهاد اول اینکه جاده مذکور در آخرین پاسگاه مسدود شود و در زمان ظرورت برای خود بازگشایی نمایند .
 2- پیشنهاد دوم : در خروجی روستای سریاس به طرف شاهو با تاسیس یک ایستگاه راهنمای مسافر و اخذ مبلغی به عنوان ورودی و اتخاد تصمیمات تشویقی و تنبیهی و توزیع کیسه های تفکیکی زباله در میان گردشگران و اسرار بر بازگرداندن زباله ها که در صورت عدم بازگرداندن با موارد تنبیهی برخورد شود که به نظرم این بهترین گزینه خواهد بود
و از درآمد حاصله میتوان حد اقل یک نفر اشتغالزایی برای چند ماه ایجاد کرد و نیز  برای پاکسازی منطقه از زباله ها و نصب سطل زباله های مناسب در طبیعت از ان استفاده کرد و نیز از حجم گسترده گردشگران بی مسئولیت جلوگیری کرد .

 سوم : اداره حفاظت از محیط زیست با اعزام گشتهایی در ایام تعطیل هفته و اخطار به گردشگران آنان را از وجود خطرناک یک فاجعه زیست محیطی آگاه نماید و از آنان بخواهد تا در حفظ طبیعت که یک منبع عمومی است کوشا باشند .
امیدوارم ما مردم ساکن اورامانات هم با رعایت فرهنگ استفاده از منابع بکر و خدادادی در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم زیرا با این کار اول شکر خدای بزرگ را به جا آورده ایم  و دوم از این طبیعت بینظیر میتوانیم  مدت زمان بیشتری  استفاده ببریم .

 

در پایان از مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی
عاجل دارم .

 غفور رستمزاده