پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:17 - 1398/03/18
یادداشت/

گردشگری اورامانات و نقش مدیران میراث فرهنگی استان/سید علاالدین حیدری

برحسب رسم دیرین و به میمنت تعطیلات عید فطر توفیقی حاصل شد که چند روز در منطقه باشم و از نزدیک با گردشگران و میزبانان مهربان اورامان همزبان و همراه گردم .

به گزارشهزار ماسوله، برحسب رسم دیرین و به میمنت تعطیلات عید فطر توفیقی حاصل شد که چند روز در منطقه باشم و از نزدیک با گردشگران و میزبانان مهربان اورامان همزبان و همراه گردم .
سیل خروشان و موج رونق آفرین ورود گردشگران به اورامانات نوید بخشِ آینده درخشانِ صنعت نوپایِ توریسم منطقه است .
حضور مهمانان به منطقه مصادف بود با نمایش مهمان نوازی این رسمِ ماندگار و کهن اورامانات که موجب شعف و وجدِ مسافران گردید.
در کنار صحنه های زیبای همدلی مردم با هم ،  با کمال تاسف جای خالی تدبیر و مدیریت در این سفرها خالی بود .
سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی و گردشگری استان و سایر دستگاههای متولی ستاد سفرها که باید در این روزها تدابیرشان ، موجبات هیچگونه نارضایتی را فراهم نکنند متاسفانه کردند و خیلی از گردشگران را در مقابل این چرایی قرار دادند که واقعا نقش میراث فرهنگی و گردشگری در مدیریت و برنامه ریزی برای این سفرها کجاست و چه هست؟
سازمانی که خود را متولی می داند چرا در اتخاذ تدابیر لازم برای تسهیل سفرها کوتاهی کرد ؟
چرا سیل مسافرین عزیز در منطقه مدیریت نشد و خیلی از مسافرین بدون اطلاع رسانی در مورد وضعیتِ ظرفیتِ اسکانِ منطقه سرگردان ماندند؟
چرا ترافیک جاده ها مدیریت نشد؟
جای اطلاع رسانی به مردم در منطقه بشدت احساس و اگر مردم با روحیه مهمان نوازی خودشان نبود ، خیلی از نگرانی ها تبدیل به معضل می شد .
چرا هماهنگی های معمول و تدابیر قبل از سفر اندیشیده نشده بود؟
چرا متقاضیان بوم گردی و طرح های گردشگری در منطقه در مارپیچ های تو در توی  بروکراسی اداری میراث فرهنگی باید ماه ها و بلکه سالها معطل بمانند و یا کلا منصرف شوند ؟
سازمانی که باید تسهیل گر و تدبیرگرِ  این عرصه باشد خود تبدیل به مانع سرراه این طرح ها گردیده است .
هزاران گردشگرِ  بجای استفاده از جاذبه های فراوانِ منطقه بدنبال اسکان و سرویس بهداشتی و محلی برای استراحت بودند این درحالی است که صدها جوان مشتاق و جویای کار حیرانِ  کمک و راهنمایی متولیان صنعت توریسم برای اشتغال خود هستند .
بنظر می رسد میراث فرهنگی استان کرمانشاه بجای جمع و تفریق تعداد گردشگران وظیفه دیگری تعریف نکرده باشد .
قدرِمسلَّم این سازمان بعنوان متولی مدیریت و برنامه ریزی صنعت گردشگری استان بجز تشکیل کار گروه ها و شوراهای مختلفی که تاکنون خروجی موثری هم نداشته اند وظایف دیگری هم دارد که نمود و کمبود اینها در سفرهای چند روز اخیر که باعث کوتاه کردن مدت اقامت خیل عظیمی از مهمانان اورامانات شد، قابل مشاهده است .
زیرساختهای اورامانات جوابگوی صنعت توریسم که ثروتی به مراتب بهتر و بالاتر از معادن طلا و چاههای نفت است نمی باشد و در این میان همت بلند همه مسئولین را می طلبد .
چرا علی رغم تاکیدات و دستورات استاندار محترم در مورد توجه ویژه به اقتصاد مبتنی بر توریسم هنوز تغییر قابل توجهی در رویکردها و عملکردهای این سازمان نمی بینیم ؟
بنظر می رسد جای سند توسعه صنعت گردشگری  اورامانات خالی است.
✍️ سید علاالدین حیدری
شهروندِ اورامانات