پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله22:20 - 1397/03/31
يادداشت/

باشد کزین میانه ((مدیری بومی انتصاب)) شود/کوثر فخری

انتخاب و انتصاب مدیران بومی شایسته، متخصص و متعهد در رده‌های پایه،میانی و بالایی استان شاید یکی از دغدغه‌های فعالان مدنی و سیاسی و همچنین مردم کرمانشاه است. زمانیکه زمزمه آمدن و رفتن یک مدیر...

به گزارشهزار ماسوله، انتخاب و انتصاب مدیران بومی شایسته، متخصص و متعهد در رده‌های پایه،میانی و بالایی استان شاید یکی از دغدغه‌های فعالان مدنی و سیاسی و همچنین مردم کرمانشاه است. زمانیکه زمزمه آمدن و رفتن یک مدیر در رده‌های تاثیرگذار به میان می‌آید، با عکس‌العمل‌های مختلف فعالین رسانه‌ای،مجازی و مدنی مواجه می‌شویم. پویایی فضای مجازی بقدری ملموس است که هر آمدن و رفتنی از ماه‌ها پیشتر در همین شبکه‌های اجتماعی، عمومی می‌گردد.

 

اینبار خبری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد در رابطه با جایگزین شدن یک نیروی با سابقه در عرصه سیاست بجای یکی از فرمانداران اورامانات بود. اگرچه در رسانه‌ها زمزمه رفتن یک نیروی جوان اما بومی دیگر به گوش می‌رسد لیکن حداقل آمدن نیروی بومی با سابقه دیگر را باید به فال نیک گرفت.

 

آشنایی مدیران بومی با جغرافیا و فرهنگ منطقه، اشرافیت آنان بر مسائل ریز و درشت اورامانات به دلیل سوابق کاری و تجربی، دلسوزی همراه با احساس تعلق موجب همسو‌شدن ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌های بالقوه منطقه با مردم و دستگاه‌های اجرایی می‌شود. همچنین مدیران بومی باسابقه و متعهد می‌توانند تصمیم‌گیری‌های راهبردی و نظارت‌های دقیق‌تری بر اجرای وعده‌ها و تعهدات دولت داشته باشند. ارتباط تنگاتنگ مدیران بومی منطقه با مردم اورامانات از نظر قومی و مذهبی سبب نزدیکی دولت و مردم می‌شود و همین جهت دادن‌های صحیح در مدیریت‌های سطح میانی و بالایی، خود موجب نزدیکی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی می‌گردد. چه بسا آشنایی یک مدیر بومی در قالب فرماندار با نحوه امرار معاش و اقتصاد مردم مرزنشین و مرزدار کشورمان، نحوه تعامل، توقعات و ظرفیت‌ها را فیمابین مردم و دولت و حتی نمایندگان مجلس آسان‌تر و قابل فهم‌تر خواهد کرد.

 

انتظارات مردم اهل سنت و قوم کورد از دولت تدبیر و امیدی که منتصب به اصلاحات است با رای بالای ۸۰ درصدی، در تخصیص جایگاه مدیریتی سطح استان و کشور، آنگونه که باید برآورده نشد. شاید بدون تردید بتوان گفت که آرا همین مردم فراحزبی است و در جبهه احزاب دیگر اصول‌گرا نیز نماینده‌ای که شایسته باشد را انتخاب می‌کنند. نمونه‌اش را در انتخابات ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی دیده‌ایم. سهم‌خواهی مردم و مدیران بومی منطقه نیز به همان دلایل حضور پررنگ در انتخابات و نظام جمهوری اسلامی ایران منطقی بنظر می‌رسد بمثابه شعری که می‌گوید:"از هر کرانه تیر دعا کرده‌ام روان/باشد کزآن میانه یکی کارگر شود"!

 

هماهنگونه که حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه ریاست جمهوری در روزنامه ایران اظهار داشت:" مذاهب و اقلیت‌ها نباید احساس تبعیض کنند و هیچ قومیت با دلیل قومیت نباید برای احراز مناصب و مشاغل سیاسی و... محروم شوند"

 

همچنین استاندار محترم و مدیران ارشد وزارت کشور تاکیدی که ریاست جمهوری بر استفاده از مدیران بومی دارد و بارها گفته‌اند:"باید اولویت در استفاده از نیروهای بومی باشد و باید از اقلیت‌ها با احساس مساوی استفاده شود..." را باید مدنظر داشته باشند.

 

حال که رسانه‌ها و فعالین فضای مجازی و زمزمه‌ها خبر از انسجام و هماهنگی همه مسئولین، نمایندگان و مردم در انتصاب نیروهای بومی دارد، باید منتظر بمانیم شاید که در فرجامی نیک و همگانی‌پسند حضور حداقلی مدیران رده بالا و میانی بومی اهل سنت و کورد را در سطح استان شاهد باشیم. در مراحل نخستین این انتخاب‌ها در صورتیکه انتصابی شایسته و متعهد باشد آرامش و اعتمادی به منطقه و استان تزریق می‌شود که در یکسال گذشته به نومیدی و پشیمانی بدل گشته بود.

 

عملکرد و کارنامه مدیران بومی و غیربومی منطقه را باید در گزارش‌های جداگانه و بتفصیل بیان کرد،چرایی عزل و نصب‌ها نیز به همین منوال، اما آنچه که نیاز به تفسیر ندارد نیاز اساسی حضور مدیران بومی در سطوح متفاوت مدیریتی به دلایل مختلفی است که اظهار شد. شاید اگر یک نیروی غیربومی بخواهد جایگزین نیروهای بومی و یا حتی غیربومی آشنا شده با منطقه شود، زمانی طولانی جهت ارزیابی و شناخت فرهنگ و محیط منطقه صرف گردد که نه بصرفه دولت است نه ملت و به تعبیری دیگر یک گل به خودی(البته غیرورزشی!)محسوب می‌گردد.

 

پس یکبار دیگر منتظر می‌مانیم که ارزیابی‌ها و تدبر دولت تدبیر و امید و نمایندگان مجلس؛ انتخاب مدیرانی بومی اهل سنت و کورد در استانی مرزدار و مرزنگه‌دار و متعهد به نظام باشد. انتخاب و انتصابی نوین و بومی که در جهت تعهد و تخصص،فراحزبی و نتیجه‌اش رضایت عمومی مردم و تخصصی فعالین سیاسی- مدنی را در پی داشته باشد.

 


کوثر فخری
خردادماه ۱۳۹۷