پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:37 - 1397/03/12

مراسم جشن «گلریزان» در حمایت از زندانیان پاوه و اورامانات برگزار شد

صبح امروز مراسم جشن «گلریزان» در حمایت از زندانیان پاوه و اورامانات برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، صبح امروز مراسم جشن «گلریزان» در حمایت از زندانیان پاوه و اورامانات برگزار شد.

 

این جشن همه‌ساله در اواسط ماه مبارک رمضان و به همت «انجمن حمایت از زندانیان» شهرستان پاوه برگزار می‌شود.

 

در ابتدای این مراسم دادستان شهرستان پاوه با اشاره به اهداف این جشن گفت:«این جشن‌ها همه ساله در حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده‌های آنان برگزار می‌گردد.»

 

الماسي با اشاره به  فلسفه چيستي حمایت از زندانیان گفت: «در چندین جلسه اهداف و فلسفه حمایت از زندانیان را بررسی کردیم که در اصول و قواعد اسلامی یکی از این اصول اصل شخصی بودن مجازات است.این اصل به ما می گوید کسی که خلاف شرع و قوانین اسلامی مرتکب اشتباهی شد در این حالت تنها باید این شخص را مورد مجازات قرار دهیم و نباید کسی دیگر را مورد عقوبت قرار دهیم. انجمن حمایت از زندانیان در راستای این هدف شکل گرفته است. امکان مجازاتی که اثرات سوئی را که ممکن است بر خانواده‌ها اثر مستقیم داشته باشد را کاهش دادیم و بگونه‌ای اقدام کردیم این بار مجازات از خانواده زندانی برداشته شود.

 

وي ادامه داد: باید مجازات را بر اساس شخصیت و ویژگی های شخص قرار دهیم که اثر بازدارندگی داشته باشد و بر شخص اثر مستقیم داشته باشد .

 

الماسی تصريح كرد: چندین اقدام صورت پذیرفته است که 40 خانواده تحت حمایت این انجمن است که ماهیانه مبلغی درحدود صد هزار تومان به حساب آنها واریز می‌شود. کمک‌های پزشکی، تحصیلی و گاها نقدی دیگری به آنان تحویل داده می‌شود البته جادارد از سایر انجمن‌ها و خیرینی که به انجمن حمایت از زندانیان کمک کرده‌اند تقدير و تشكر كنيم ، با همین کمک‌ها توانستیم 12 مورد از زندانیان را آزاد کنیم و 8 مورد دیگر را بدون پرداخت هیچ وجهی و با پادرمیانی آزاد کردیم.»

 

وی ادامه داد:«نقد و بررسی آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد و آموزش های لازم را در فرمانداری شهرستان پاوه بهمراه خانواده‌های زندانیان برگزار کردیم.

 

وي خاطر نشان كرد: کمک های نقدی و بسته های غذایی را در اخیتار خانوانده ها قرار دادیم. صحبت ها و مذاکراتی با مسئولین انجام شده که مبالغ خوبی برای این انجمن در نظر گرفته شده و به خانواده ها می توانیم کمک کنیم.»

 

در ادامه این گلریزان «تاری‌وردی» رئیس دادگستری شهرستان پاوه نيز به تاثیر رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بر کاهش جرم اشاره کردو گفت: «تمام متخصصان حقوق قضا و جرم شناسی بر این امر اتفاق نظر دارند که مجازات حبس از کارایی لازم برای اصلاح مجرم برخوردار نیست به عبارتی باید به عنوان مجازات فرعی باید در نظر گرفته شود.

 

وي افزود: این نشان می‌دهد که امروزه باید کار فرهنگی را جایگزن مجازات و برخوردهای حاکمیتی کرد. مهندسی فرهنگی درواقع پیش‌گیری کننده است. بايد تمامی افراد به هر نحو با قلم و کردار و گفتار خود در جامعه؛ اصحاب اندیشه و فرهنگ و رسانه باید همت بگمارند که این هدف محقق شود.»

 

وی در ادامه بااشاره به افزایش آسیب های اجتماعی در حین زندانی شدن افراد گفت:«شایسته و بایسته نظام جمهوری اسلامی نیست که ما حدودا دویست هزار زندانی در طول سال داشته باشیم. مسئله بعدی آسیب های اجتماعی است که نه تنها شامل فرد زندانی است بلکه شامل خانواده‌اش و اجتماع هم خواهد شد.کمک‌هایی که توسط شما خیرین عزیز اهدا می‌شود نه تنها موجب آزادی زندانیان می‌شود بلکه به اقتصاد و امنیت کشور و جامعه و امنیت روحی و روانی زندانیان و کاهش هزینه های زندان کمک فراوانی می کند.

 

وي گفت: بیشترین مشکلات مربوط به زندانیان، پسازندان است. در کشور ما زندانیان نه مقرری دارند نه سرپرست.. مشخص نیست باید چه پیشه‌ای داشته باشند و جامعه هم به دلیل همین برچسپ ها پذیرای زندانی نیست و نخواهد بود.»

 

تاری‌وردی با اشاره به ضرورت وجود کمپ اعتیاد در پاوه گفت:«با توجه به تعداد زیاد معتادان شهرستان نیاز به وجود کمپ اعتیاد در شهرستان ضروری به نظر می آید و باید از تاسیس این کمپ‎ها حمایت شود.»

 

در ادامه ایده‌پور فرماندار شهرستان پاوه نيز با اشاره به فعالیت انجمن های شهرستان گفت: «از جوانان و مردم خوب شهرستان پاوه بابت مشارکت‌های اجتماعی بالایی که دارند تشکر می‌کنم. هیچ شهرستانی در سال گذشته به اندازه شهرستان پاوه آتش‌سوزی فراوان نداشته و هیچ شهرستانی به اندازه پاوه در مهار آتش موفق عمل نکرده است.

 

وي افزود: این سازمان هاي مردم نهاد هستند که با استفاده از توانایی خود مردم فعالیت می کنند. لذا این انجمن و زحمات نیز قطعا بازده خوبی داشته وخواهد داشت.»

 

در پایان ماموستا اداک به نمایندگی از طرف ماموستا قادری ایراد سخن کرد و گفت:"از انجمن حمایت از زندانیان و خیرین کمال تشکر داریم که در ماه مبارک رمضان بانی خیر شدند"

 

وي افزود: گلریزان امسال نیز مانند سال‌های گذشته با حضور و استقبال اقشار مختلف مردم و خیرین شهرستان برگزار گردید و مبلغ ۶۰ میلیون تومان پول نیز جمع‌آوری شد.

 

تهيه خبر، خانم کوثر فخری خبرنگار هزارماسوله