پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله00:13 - 1396/09/16

برگزاری آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی”حوزه لاره”در شهر نوسود

ظهر امروز به همت شورا و شهرداری شهر نوسود آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی کهن و قدیمی در منطقه حوزه لاره با حضور برخی از مسئولین،فعالین فرهنگی و ادبی و مردم در این شهر برگزار گردید.

به گزارشهزار ماسوله، ظهر امروز به همت شورا و شهرداری شهر نوسود آئین افتتاح و بازسازی آسیاب آبی کهن و قدیمی در منطقه حوزه لاره با حضور برخی از مسئولین،فعالین فرهنگی و ادبی و مردم در این شهر برگزار گردید.

 

در آغاز این آئین زیبا که با اجرای شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه حکمت محمدی بود قرائت قرآن آغاز شد.

 

شهردار نوسودبا تبریک میلاد نبی مکرم اسلام و گرامیداشت ماه مولود و همچنین تسلیت به مناسبت درگذشت جمعی از هموطنان در زلزله اخیر و تقدیر از مردم ایران اسلامی به خاطر تبلور حس برادری و نوع دوستی به وجه کمال در این حادثه در سخنانی اظهار داشت: در ماه مبارک مولود هستیم و از خداوند می خواهم که بخاطر این ماه مبارک درد و رنج مسلمانان را بردارد و  به  مسلمانان آرامش و آسایش عطا کند.

 

سلام خسروی افزود: قبل از هر چیز توصیه ام به خودم و دیگران این است که هر حرکت و برنامه ای که بخواهیم انجام دهیم به قصد تقرب به خداوند باشد و در لباس دین داری باید کارهایمان را انجام دهیم. دین در عمق وجود مردم منطقه است و بنابراین باید در راه دین قدم برداریم.

 

وی با بیان اینکه زنان این منطقه دوشادوش مردان در حال احیاء فرهنگ و تمدن اورامانات هستند گفت: تاریخ منطقه ما جای افتخار و هویت دارد. در اروپا و آمریکا و غرب در کل مسئله ای که بسیار اهمیت دارد تاریخ است. می خواهیم امروز در نوسود بازگشتی به تاریخ گدشته منطقه داشته باشیم و گذری بر تاریخ منطقه بزنیم.

 

وی گفت: احترام گذاشتن به اندیشه های بزرگ، در این جغرافیای سخت، این تمدن را خلق کرده اند. در جایی هستیم که وارث کسانی هستیم که هنوز نیز میراث ملموس آن باقی مانده است و هنر دست آنان هنوز پابرجاست. شاید به دلیل انقطاع تاریخی این فاصله پیش آمده است. اما در نوسود و منطقه زمینه تاریخی بیش از 500 سال ساخته دست بشر همچنان حفظ شده است.

 

وی افزود: امروز نسل دیگری این فرهنگ ملموس را بازسازی و احیاء کرده اند.

 

وی تصریح داشت: پیام افتتاح بازسازی آسیاب نوسود این است که مردم ما صاحب اصالت هستند. امروز برای یک حرکت تازه جمع شده ایم که برای احیاء گذشته تلاش کنیم و آینده را بسازیم. حیف است این اصالت را فراموش کرد. باید مراقب باشیم که این اصالت حفظ شود.

 

خسروی گفت: بعنوان یک خدمتگزار از شهردار و شورای جدید و قدیم تشکر می کنم. برای کار آمده ایم . کاری متفاوت و تازه ، می توانیم از خارج از کشور هم توریست به منطقه و نوسود جذب کنیم. به احترام این شورای جدید و پرانرژی به نوسود آمده ام و ان شاءالله نوسود مانند نگینی در اوارمانات بدرخشد.

 

وی خاطر نشان کرد: در خصوص حادثه تلخ زلزله باید بگویم که شهر نوسود جزء اولین شهرهایی بود که محموله کمک هایش را آماده ارسال کرد. ما باید مراقب باشیم خانه هایی بسازیم که زلزله 7 ریشتر هم دلمان را نلرزاند و این به همت ما بر می گردد. توپولوژی خاص نوسود و شهرستان پاوه این اجازه را به ما نمی دهد که فرصتی برای فرار از این حوادث داشته باشیم، پس واجب است احتیاط لازم را در ساخت و ساز داشته باشیم.

 

در ادامه دکتر برهان ولدبیگی نیز در سخنانی ضمن سپاس از برگزارکنندگان مراسم ،  به "اهمیت توجه به پتانسیل های گردشگری اورامان" ، "فراهم سازی زیر ساخت ها برای استفاده بهینه از این پتانسیل ها"، "اهمیت تاریخی و فرهنگی شهر نوسود" و نیز "نقش بازسازی این آسیاب آبی و مجموعه تاریخی- طبیعی حوزه لاره در توسعه گردشگری شهر نوسود و بهبود معیشت شهروندان" اشاره کرد و اظهار داشت: شهر نوسود و حوضه لاره معروف و تاریخی است. چه در زمان عثمانی ها و چه بعد از آن. از کوه های سربلندش تا دره هایش مشهور هستند.

 

وی افزود: شهر نوسود تاریخی است، لازم است اهمیت تاریخی دوباره رجعت پیدا کند. امیدواریم مانند یک پتانسیل امکانات لازم برای اعلام شهر تاریخی و فرهنگی نوسود  صورت بگیرد. هورامان سایت های گردشگری خاص دارد اما نوسود متفاوت و ویژه است.

 

وی گفت: من مانند فعال گردشگری و محیط زیست معتقد هستم گردشگری برای حفظ سلامتی شهروندان ضروری است. لازم است به آن توجه ویژه ای شود. این آسیاب و مجموعه این چنارها قطعاپتانسیلی گردشگری هستندو امیدواریم به منبع درآمدی برای این شهر شود.

 

وی در پایان گفت: یکی از مشخصات خاص هورامان آسیاب های آبی آن است. در زمان خود این آسیاب ها اهمیت داشته اند و باید دوباره نیز این اهمیت به آن برگردانده شود از نظر تاریخی.

 

در ادامهدکتر صدیق زاهدیدر این مراسم در سخنان کوتاهی به اهمیت زبان و فرهنگ بومی و اصیل منطقه اشاره کرد و گفت:اصولا آسیاب با توجه به قدمت آن در منطقه هورامان و شهر تاریخی نوسود در زبان شناسی بالغ بر پانصد واژه در مورد آسیاب بحث و اشاره می کند.

 

ویافزود:نیاز است که امروزه ما جهت حفظ اصالت فرهنگ و زبان خود با بچه های خود بیشتر در خصوص اماکن تاریخی و اماکن مهم در منطقه برای بحث داشته باشیم و عدم توجه به این مسئله مهم می تواند زنگ خطری باری نسلهای بعدی ما باشد.

 

اجرا و شعر خوانی توسط خانم ماریا عزیزی شاعر و فعال ادبی،اجرای زیبا و دیدنی قطعه موسیقی توسط استاد ایرج کریمیان از چهره های سرشناس موسیقی شهرستان پاوه،اجری سیاچمانه توسط هنرمندان توفیق زاوری و لایق خانقاهی و سعدی نوسودی لحضات ناب وزیبایی را به وجود آورد.

 

اشعار باباطاهر عریان و برگردان آن توسط  آقای فتاحیان،مقاله تاریخی در خصوص شهر نوسود و منطقه هورامان توسط فهمی مرادی،دکلمه و شعر خوانی رحمت قادرپور یکی از تلاش گران این برنامه،معرفی کتابهایی از ابراهیم شمس(راز ماماله)و نوسود از فهمی مرادی از جمله برنامه های متنوع و شاد امروز بود.

 

همچینین در حین برگزاری مراسم  آسیاب کهن و قدیمی حوزه لاره  نوسود که با همکاری پیران دنیا دیده و قدیمی این دیار لالو فتاح در قسمت آهنگری و آلیاژبندی و لالو جمیل در قسمت قطعه بندی و جمعی از همراهان این آسیاب با حضور شهردار و رئیس میراث فرهنگی پاوه  افتتاح شد.