پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله14:40 - 1396/08/26
يادداشت/هادي محمودي

زلزله اخیر ؛ عذاب الهی یا آزمایش الهی?

به گزارشهزار ماسوله، 

سید جمال الدین اسد آبادی جمله مشهوری دارد :

” چشم انسان  کور باشد بهتر است از اینکه  بینش و طرز فکراو کور گردد ؛ اگر به  دست و پای انسان زنجیرانداخته شود بهتر ازاینست  که اوهام وخرافات  بر  عقل او بند و زنجیر بیندازد”

در نتیجه زلزله اخیر رخ داده هر انسانی با مشاهده عکس های منتشر شده از مردم زلزله ده که در پایگاه های خبری درج شده است قلبش به درد می آید و اشک از چشمانش سرازیر  میگردد .

اما در این میان بحث های داغی که در فضاهای مجازی و گروه های تلگرامی وجود دارد، جالب توجه است  که بسیاری از افراد این واقعه را عذاب الهی میدانند .

در این میان در پایگاه های خبری، خبری  منتشر شد؛مبنی بر اظهارات امام جمعه کنگاور که این واقعه را یک عذاب الهی تفسیر کرد که البته واکنش امام جمعه شریف مردم پاوه  “ماموستا قادری”   را در پی داشت  که در حاشیه کلاس تفسیر هفتگی خود در مسجد قبای پاوه  به سخنان منتسب به امام‌جمعه کنگاور که در سطح وسیعی در فضای مجازی منتشر و علی‌رغم انتظارها، تکذیب هم نشد و باعث ناراحتی مردم گردید ؛اشاره و تصریح کردند که اگراین اظهارات صحت داشته باشد،مایه تأسفاست ،  قطعاً در این مقطع زمانی که مردم و مسئولان مشغول خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند؛ بیان چنین مطالبی نمی‌تواند در راستای خدمت به مردم باشد

اما تفاوت عذاب الهی  با حوادث طبیعی  چیست :

آن طور که عالمان بزرگ علوم اسلامی گفته اند ؛ عذاب الهی به علت گناهان مردم یک منطقه رخ میدهد ؛  که اگر در جستجوی یک دلیل علمی برای آن واقعه باشیم هیچ دلیل علمی ای  ندارد و به هیچ وجه هم نمیتوان جلوی آن را گرفت چون خواست الهی است  و از آن هم نمیتوان فرار کرد؛ همانطور که عذابی بر قوم لوط نازل شد و هیچ دلیل علمی نداشت ؛  که همه مردم یکباره به سنگ تبدیل شدند و ناشی از یک حادثه طبیعی نبود بلکه علل ماورائی  داشت .

اما وقایعی نظیر سیل و زلزله و …  دلیل علمی را دارند و  علم هم پی به علت رخداد این حوادث برده ؛ هرچند که در بسیاری از موارد موفق و در بسیاری از موارد در پیشگیری از آن ناموفق بوده است و قطع به یقین در آینده  نزدیک نیز دانشمندان راهی برای پیشگیری از وقایعی مانند زلزله پیدا میکنند .

پس نمیتوان زلزله رخ داده در سرپل ذهاب و ثلاث و … را یک عذاب الهی دانست چون که زلزله یک واقعه طبیعی بوده است  اما  میتوان یک نام دیگر بر روی آن گذاشت :

آزمایش الهی …

آزمایشی الهی برای  مردم سایر شهرها  و سایر مناطق همجوار که پس از وقوع این حادثه تا چه اندازه حس انسان دوستی داشته اند و با مال و جان خود برای کمک به زلزله زدگان شتافتند  و چقد در بند مادیات و رفاه خود بوده اند و چقد در قلب خود ایثار و از خود گذشتگی داشته اند .

که این را میتوان از سیل کمکهای مردم سایر شهرها در یافت که در این میان شاهد بودیم که  بیشترین سیل کمک ها از استان کردستان به خصوص از  مناطق مختلف هورامان  ؛ خصوصا  پاوه و  نودشه  و شهرهای  مریوان  و  مهاباد و  نقده و … بود .

 الحق و الانصاف با شجاعت میتوان گفت که مردم با شرف خطه هورامان و  کردستان به حقیقت انسانیت و نوع دوستی اشان ثابت کردند و از این آزمایش الهی سربلند بیرون آمدند .

و بدا به حال کسانی که این حادثه رو عذاب الهی دانستند و نه تنها از جان و مال خود برای کمک به مردم زلزله زده مایه نگذاشتند بلکه مردم رو هم تشویق به کمک به این آسیب دیدگان نکردند ؛  بدا به حال و روز این  افراد  …