پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:04 - 1396/06/28

برگزاری چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی در شهرستان پاوه

چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی با حضور خانم محمدی معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، چهارمین همایش داستان کوتاه هورامی با حضور خانم محمدی معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در اداره ارشاد اسلامي پاوه برگزار شد.

 

در ابتدا آقای ابراهیم شمس دبیر همایش، ضمن عرض خیر مقدم به تشریح برنامه های همایش پرداخت.

 

وی گفت: امسال 77 داستان وارد دبیرخانه همایش گردیدند. این آمار نسبت به سالیان گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بود هر چند فرصت فراخوان تا تحویل داستانها کمتر از یک ماه بود. این داستانها در کمیته علمی همایش توسط بنده و آقای فتح اله رضایی مورد بررسی قرار گرفته سپس کدبندی و تحویل داوران گردیدند.

 

وي در ادامه به اهمیت نقش داستان کوتاه و همایش داستان کوتاه هورامی در بسط و گسترش زبان و نثر هورامی پرداخت.

 

وي در پايان با اشاره به ایجاد فرهنگستان زبان هورامی با محوریت موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان گفت: امروز فرهنگستان زبان هورامی از نان شب برای ما نثر نویسان هورامان واجبتر است. موسسه نسیم فرهنگ هورامان با بضاعت کم خود حاضر است این مسئولیت سنگین را به دوش کشیده و فرهنگستان زبان هورامی را در محل موسسه پایه گذاری نماید.

 

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نيز در اين همايش با اشاره به سوابق و ارزش ادبی داستان کوتاه ، کار کسانی که داستان کوتاه می نویسند را بسیار سخت تر از دیگران دانست و گفت: تمام تلاش خود را در جهت پویایی هرچه بیشتر فرهنگ در این منطقه به کار خواهم بست.

 

خانم محمدی، وجود با ارزش شخصیت انقلابی چون جناب حاجی ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه  پاوه رانعمتی ارزشمند برای ایران اسلامی و به ویژه منطقه اورامانات توصیف نمود و از حمایت های همیشگی ایشان از حوزه فرهنگ و هنر تقدیر و تشکر كرد.

 

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه به تشریح استعمار فرهنگی غرب علیه ملل جهان پرداخت و زنده نگه داشتن تمامی گویش های اقوام ایرانی از جمله زبان هورامی را با هدف حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ملی ضروری دانست .

 

داوران همایش نيز  1- آقای کورش امینی نویسنده و پژوهشگر حوزه زبان وادبیات هورامی و صاحب 6 اثر چاپ شده 2- آقای رئوف محمودپور شاعر و نویسنده و صاحب بیش از 15 اثر به زبانهای فارسی، سورانی و هورامی راجع به هورامان 3- آقای ارکان سعدی فوق لیسانس ادبیات داستان نویسی بودند.

 

داوران پس از 8 روز بررسی داستانها، نتیجه را به دبیرخانه همایش اعلام و 12 داستان را به عنوان داستانهای برتر انتخاب نمودند. از نکات قابل توجه عدم انتخاب نفر اول توسط هیات داوران بود و نفرات برتر همایش چهارم از رتبه دوم شروع می شد.

 

داستانه‌ هؤرچنیاکێ

ردیف  نام ونام خانوادگی  نام داستان  روستا(شهر)
1  -  -  -
2  ارشاد ازغ  - ماماله گێجی - بلبر
3  فیروز فرجی - ئاوی ڕؤشنای نمارؤ  - هجیج
4  هورامان رستمی -  کوشتةی ئةمین بةگی -  نودشه
5  سبحان امینی - ژیوا، مةرگش بةزنا  - هانه گرمله
6  فهمی مرادی  -پانسةد تمةنیه  - نوسود
7  نگین شریفی  - پةنچةمؤر  هورامان تخت
7  گونا راه پیما - هةر پایێز وةشةن - پاوه
8  آمینه رحیمی  - چرکةشماری ئیفلیج  - هورامان تخت
8ولی فتاحی -  زةماوننه -  نوسود
9  ایران مرادی -  زێنةوه - چشمیدر
10  عه‌دنان مورادی - په‌ری  - پاوه
11  سه‌نه‌م غه‌فووری - قاوه‌سینیه‌ بؤر  - پاوه

 

در اين همايش نفر اولي وجود نداشت اما نفرات دوم تا ششم به ترتیب 300 هزار ، 200 هزار ، 100 هزار ، 50 هزار و 50 هزار به اضافه لوح و تندیس .


داستان منتخب در همایش. داستان (هه‌ر پایێز وه‌شه‌ن)  خانم گونا راه پیما 100 هزار به اضافه لوح و تندیس.