پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:13 - 1396/06/20
گزارش/آینده ای که روشن است...

همت سرمایه گذاران صنعت گردشگری در اورامانات/آيا صنعت رو به رشد گردشگری، به داد رکود اقتصادی اورامانات مي رسد؟

اگر سرمایه گذاران و مردم همت کرده اند و ارگان ها حمایت، پس باید امیدوار بود که صنعت رو به رشد گردشگری، مانند یک منجی به داد رکود اقتصادی اورامانات برسد .

به گزارشهزار ماسوله، صنعت گردشگری(توریسم) یکی از پردرآمدترین و در عین حال کم هزینه ترین صنایع اقتصادی است. گردشگری بعکس بیشتر صنایع بزرگ و مادر، برای شروع فعالیت نیازمند سرمایه گذاری های کلان اقتصادی نیست. در عین حال نیز در سراسر جهان و کشورهایی که دارای جاذبه های مهم گردشگری هستند؛ سرمایه گذاری در این عرصه افزایش پیدا کرده است. در این صنعت با کمترین هزینه ها بیشترین اشتغالزایی ها صورت می گیرد. در کشورمان این صنعت را می توان صنعتی رو به رشد به حساب آورد و با وجود ثبت ده ها اثر ملی در سازمان یونسکو، به حضور بیشتر گردشگران و جهانگردان دلخوش بود.

 

استان کرمانشاه و در راس آناورامانات یک پتانسیل بالقوه در جذب گردشگران داخلی و خارجیبه شمار می آید. پویایی این صنعت در اورامانات زمانی محرز شد که فعالین عرصه گردشگری و جوانان به این صنعت روی آوردند و چند سالی است که با حمایت ارگان های مربوطه، فعالیتشان را آغاز کرده اند. شاید همین تلاش و فعالیت جوانان تحصیلکرده و جویای کار بود که مشوقی شده است تا سرمایه گذاران منطقه نیز به این صنعت روی بیاورند...

 

یکی از این سرمایه گذاران سیوان سعدی است. 34 سال سن دارد و فارغ التحصیل رشته علوم تربیتی می باشد. ساکن نودشه است و طرحش را نیز در همین شهر اجرایی کرده است.وي به خبرنگار ما می گوید با جوانان فارغ التحصیل این شهر از سال 91 تصمیم گرفته اند طرحشان را اجرایی کنند و بالاخره مجوزها، صدور پروانه و مراتب اداری را امسال به پایان رسانده اند. دوستانش فارغ التحصیل رشته های مختلفی از جمله علوم اقتصادی، تغذیه، کامپیوتر و ... هستند و در نهایت امسال با سرمایه گذاری خود آقای سعدی بالغ بر 427 میلیون تومان برای ساخت این مجتمع چند کاره و سفت کاری آن هزینه شده است. این طرح در ۵ طبقه اجرا می شود کهشامل ۵ سوئیت -سوغات سرا -کیلانه پزی-رستوران-کارگاه نجاری سنتی(جولا)است.

سعدی درخصوص درخواست تسهیلات و وام های کم بهره می گوید: «در خواست تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی برای تکمیل پروژه دادیم و شکر خدا به تصویب استانداری رسید.»

 

وی اشتغالزایی پروژه به صورت کاملا واقع بینانه را  ۱۲ نفر اعلام کرد وادامه داد:«باز پرداخت وام بسیار کوتاه مدت می باشد دارای یکسال تنفس و ۵ سال باز پرداخت است .دارای اقساطی در حدود ۱۲ میلیون تومان می باشد و عملا برای همچین پروژه ای با ۱۲ نفر اشتغالزایی و پرداخت حقوق و مزایایی در حدود ۲۴ میلیون تومان فاقد صرفه اقتصادی است و ادامه این کار با این شرایط پیش رو به ورشکسته شدن منتهی خواهد شد»

 

سیوان سعدی تمایل به ادامه کار را فعالیت و پیگیری ادارات مربوطه می داند و اضافه می کند:«از حق که نگذریم تمامی ارگان ها با ما همکاری داشته اند بخصوص میراث فرهنگی پاوه و کرمانشاه که موفقیت تا به امروز خود را مدیون مسئولین این سازمان میدانم.بارها و بارها به صورت حضوری و با بازدید مستقیم پیگیر مشکلات ما بوده اند و لازم می دانم تشکر ویژه ای از این عزیزان داشته باشم.»

 

سعدی چالش مهم و مشکل بزرگ گردشگری منطقه را حریم قانونی راه می داند و عنوان می کند:«حریم قانونی راهی که برای منقطه اورامانات تعین شده است عملا راه را برای هر گونه پیشرفتی بسته است به طور خلاصه بگویم چالش های پیش روی توسعه گردشگری اورامانات یکی بحث حریم قانونی راه (۲۲.۵متر!!)و دیگری نبود تسهیلات بلند مدت است»

 

سیوان سعدی انگیزه اش را برای ورود به این عرصه پتانسیل های منطقه برشمرد و گفت:«به نظر من تنها پتانسیلی که منطقه داراست با توجه به وضعیت جغرافیایی مقوله گردشگریست وچون در روبروی طرح باغی در حدود ۱۱۰۰۰ متر دارم به نظرم رسید می تواند کمک بسیار بزرگی باشد در جهت برگزاری جشنواره های رب انارگیری میوه های ارگانیک گردو چینی و ....بنابراین به صنعت گردشگری روی آوردیم».

 

صنعت گردشگری با وجود و حضور فعالین گردشگری و سرمایه گذاران و پتانسیل های بالای منطقه؛ نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب دارد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب  و جاده های ایمن، تامین هتل، مسافرخانه،خانه مسافر و اکوکمپ ها؛ ساخت مکان های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و ...اشاره کرد.

یکی دیگر از سرمایه گذاران در شهرستان روانسر به صنعت گردشگری ورود پیدا کرده است. «علی اکبر محمدی»  در ورودی شهر روانسر درزمینی به وسعت دوازده هزارمتر طرحی را ارائه داده است که در آن بالغ بر بیست نفراشتغال زایی مستقیم صورت می گیرد. دراین طرح میتوان به خدماتی از قبیل استراحتگاه مسافرین، سوغات سرا ومعرفی محصولات سنتی وبومی منطقه اورامانات،تفریحگاهی برای عموم مردم و ... اشاره کرد. سرمایه آقای محمدی حدودا هفتصد میلیون آورده  می باشد و نیز متقاضی پانصد میلیون تسهیلات است.

 

محمدی درخصوص همکاری ارگان ها و نهاد ها می گوید:«بیشتر ارگانها همکاری لازم را با بنده داشته اند از جمله اداره میراث فرهنگی که بخشنامه های مرتبط دولت را که جهت سهولت درکار مجریان طرح گردشگری مصوب کرده اند در اختیار همه قرارداده اند.اما به هر صورت باید هفت خان رستم را طی کنید که طرح به مرحله عملیاتی برسد.»

 

محمدی نیز انگیزه اش را در ورود به این عرصه حضور گردشگران عنوان کرد و گفت:« اورامانات در طی این چند سال اخیر جذب گردشگر زیادی داشته است وتوانسته رضایت مسافران را فراهم سازد. مخصوصا آب وهوای چهارفصل وتنوع محصولات باغی وسنتی اش در ورود گردشگران موثر بوده است. اما انگیزه اصلی بنده؛ تشویق های خواهرم بود که فارغ التحصیل مدیریت گردشگری است.»

 

وی امنیت کشور و بویژه اورامانات را از امتیازات اینگونه طرح ها و سرمایه گذاری ها برشمرد و گفت:« آینده طرحم را به امید خداوند ویاری دستگاهها زیر و باتوجه به موقعیت زمین ومحل طرح وامنیتی خوبی که دولت محترم توانسته تا نقطه صفری مرزی نیز برقرار کند خوب و روشن می بینم.»

 

سرمایه گذار دیگری که اینبار در شهرستان ثلاث باباجانی و در25 کیلومتری جاده جوانرود به ثلاث طرح گردشگری اش را عملیاتی کرده است آقای«رشید محمدپور»است. برآورد هزینه طرحش که یک مجتمع بزرگ رفاهی- تفریحی می باشد مبلغی در حدود 2 و نیم میلیارد تومان است که تا کنون 500 میلیون تومان برای طرح هزینه شده است.

 

آقای محمدپور وعده داده که در صورت اتمام طرح از جوانان بیکار روستایی در طرحش استفاده کند و اشتغالزایی طرحش را بصورت مستقیم 20 نفر اعلام کرد و گفت: «این طرح شامل رستوران بین راهی، سوپرمارکت، مسجد، کارواش، تعمیرگاه، دستشویی و ... می باشد و حدود 20 روز است که فعالیتمان را در ساخت و سازهای اولیه طرح آغاز کرده ایم و خوشبختانه نزدیک به 30 درصد پیشرفت داشته ایم.»

 

سرمایه گذاران دیگری در شهرهای جوانرود و سایر شهرهای منطقه فعالیت خود را در عرصه گردشگری آغاز کرده اند. از جمله این سرمایه گذاران آقای«ایرج یعقوبی»است که در «شبانکاره» که یک منطقه استراتژیک از نظر جغرافیایی و دسترسی به هر سه شهرستان منطقه می باشد سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

دکتر سمیه حیدری سرپرست معاونت سرمایه گذاری و طرح های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه استقبال سرمایه گذاران هم استانی را در اورامانات بسیار خوب دانست و گفت: «امیدواریم که سرمایه گذاران بیشتری به این عرصه وارد شوند و شاهد تحولات بنیادین در منطقه و استان باشیم.»

 

حال باید منتظر ماند و دید که ورود سرمایه گذاران و فعالان گردشگری استان به این صنعت درآمدزا نویدبخش چه تحولات مثبت و اقتصادی برای استان و منطقه است. اگر سرمایه گذاران و مردم همت کرده اند و ارگان ها حمایت، پس باید امیدوار بود که صنعت رو به رشد گردشگری، مانند یک منجی به داد رکود اقتصادی اورامانات برسد و راهی چند بانده باشد بر جاده های نه چندان هموار اقتصاد منطقه... باید امید بست بر تلاش مردم و مسئولین و افق های روشن تغییرات منطقه را به یاری خداوند روشن و متفاوت دید...

 

گزارش از کوثر فخری خبرنگار هزارماسوله