پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله23:20 - 1396/05/12

ارزش و اهمیت حفظ آثار فرهنگی و اصالت اورامانات، در ثبت منظر جهانی یونسکو

يونسکو می خواهد مطمئن شود که ارزش ها وجود دارند و نهادینه شده است در نسل های جوان و جدید. برای تضمین این انتقال و ادامه زندگی این جریان. ما منظر فرهنگی اورامان را ثبت جهانی خواهیم کرد.

به گزارشهزار ماسوله،  خانم مهندس سالاری از دفتر ثبت مناظر جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حاشیه برنامه آموزش طرح ضربتی اشتغال در روستای هدف گردشگری هجیج حضور یافت و در خصوص برنامه های ثبت منظر جهانی اورامان به ارائه سخناني پرداخت.

 

خانم سالاری در ابتدای سخنانش درخصوص ارزش ثبت منظر جهانی اورامان گفت:ما در جریان ماموریتی برای ارزیابی موقعیت سنجی روستاهای اورامان برای آماده سازی جهت ثبت جهانی هستیم. بسیار خوشحال شدم زمانی که شنیدم اینگونه برنامه هایی برای بسترسازی های لازم برای ثبت جهانی منطقه در روستایی مانند هجیج برگزار شده است. در واقع بسترها،موقعیت جهانی و حائز ارزش های جهانی در منطقه اورامانات کرمانشاه و کردستان وجود دارد.امیدوارم این جریانات برگزاری کلاس ها ادامه پیدا کند.

 

سالاری در ادامه گفت: آن چیزی که بسیار مهم است این می باشد که سایت هایی که موقعیت معرفی شدن را مانند منطقه دارند و ما خود به آن واقفیم و میدانیم که ارزش این را دارند به جامعه جهانی معرفی شوند، در درجه اول باید برای خودمان نیز بسیار حائز اهمیت باشند،  به این اطمینان رسیده باشیم راجع به آنها و بدانیم چقدر مهم است که این ها را به دنیا معرفی کنیم.

 

وی در خصوص ویژگی های متفاوت منطقه گفت:وقتی یک اثری ثبت جهانی شود؛نقطه ای است که به همه دنیا معرفی می شود که شناخته شود و همه دنیا متوجه می شوند که این نقطه ارزش هایی دارد که می تواند برای همه دنیا حائز اهمیت شود.  از همه جای دنیا حتما دلشان می خواهد این آثار را ببیند و بدانند این ویژگی ها چه هستند و چرا در این فهرست قرار گرفته است. حتما یکسری ویژگی های خاصی دارد که بقیه نقاط دنیا آن ویژگی ها را ندارد. این ویژگی ها باعث می شود این نقطه؛ نقطه خاصی برای کشور و همه دنیا خواهد شد.

 

سالاریدر خصوص اهمیت ثبت منظر جهانی اورامانگفت: بعد از اینکه این اثر در فهرست آثار جهانی قرار گرفت دیگر متعلق به همه جهانیان خواهد شد اگرچه مالکیت آن با کشور مبدا است ولی حقوق معنوی برای همه دنیا نسبت به آن منطقه ایجاد خواهد کرد.همه دنیا راجع به آن نقطه حساس خواهند شد، همه تلاش خواهند کرد آن را حفظ کنند و به دیگر نقاط دنیا معرفی کنند.

 

وی افزود:تک تک شما به عنوان اینکه اینجا زندگی می کنید و حتی ما همه مسئولیتی نسبت به منطقه داریم به ویژه شما که در این مکان در حال زندگی کردن هستید و مسئولیت شما نسبت به ما صدها برابر بیشتر خواهد بود. زیرا شما بیشتز ار هرکسی می دانید این ارزش ها چه هستند، چگونه باید حفظ شوند و کدام ارزش هایش بیشتر قابل معرفی و متفاوت هستند. اگر فکر می کنید ارزش هایش به سنت ها و آیین هاست باید آن ها را معرفی کنید، هیچ کس به اندازه شما به این ارزش ها واقف نیست. حتی شده در حد اطلاع رسانی به کودکانتان باشد.

 

سالاری در ارتباط با وظیفه شهروندان ساکن در منطقه گفت:آنچه که اهمیت دارد ؛  آگاهی نسبت به چیزی است که وجود دارد. باید به ارزش ها واقف باشید. از نظر ما ثبت جهانی شدن در درجات بعدی است و قبل از این اهمیت باید به این نکته توجه کرد که خودمان به آنچه که داریم مطئمن باشیم و دلمان بخواهد آن را حفظ کنیم و به نسل های آینده منتقل کنیم. یعنی شیوه های معماری اینجا، آیین ها و مراسمات مختص این منطقه و ... برای همین نقش ما بسیار مهم خواهم بود در حفظ و معرفی این آثارهای فرهنگی و بصری. یعنی آنچه از گذشته به ما رسیده را بتوانیم بهتر منتقل کنیم بسیار خوب است اینکه بتوانیم این هویت ملی را حفظ و ثبت کرده و به نسل آینده منتقل کنیم بسیار حائز اهمیت است.

 

وی گفت:تفکری که وجود داشته که این آثار به وجود بیایند نیز بسیار مهم است و باید قدردان آن بود.اگر شروع به از بین بردن آن بکنیم، ارزش ها را بخاطر خواسته های خود از بین ببریم وظیفه خود را خوب انجام نداده ایم.این ثبت جهانی یک بهانه است ، اما آگاهی دادن نسبت به این ثبت نیز حائز اهمیت است. اما اگر شما قدر این فرهنگ را بدانید و به نسل های بعد منتقل کنید، بهترین اتفاق افتاده است. باید متعصبانه این مسائل را حفظ کنیم .اگر شما این آثار فرهنگی و نمادین منطقه را با اصالت واقعی خود حفظ کرده و گردشگری را به همین دلیل به اینجا بکشانید، نمی دانید کارتان چه ارزش و جایگاهی دارد. برای کسی که اولین بار به اینجا بیاید بسیار برایش قابل اهمیت است.

 

وی گفت:ما به داشته های شما و ایران افتخار می کنیم . امیدوارم نسل های آینده را به این نکات بنیادین حفظ اصالت علاقمند کنید و ارزش های محیطی را درک کنند.هر کاری از دستمان بر بیاید برای حفظ این اصالت ها انجام می دهیم. امیدوارم شما هم همکاری لازم را داشته باشید.بعضی از مداخلات در روستاها بسیار حیف بود. اما روستای هجیج و برخی از این روستاهای هدف گردشگری تا حدودی این اصالت را حفظ کرده اند.

 

خانم سالاری در پایان گفت:یونسکو می خواهد مطمئن شود که ارزش ها وجود دارند و نهادینه شده است در نسل های جوان و جدید.برای تضمین این انتقال و ادامه زندگی این جریان. ما منظر فرهنگی اورامان را ثبت جهانی خواهیم کرد.همه آنچه که از نظر ملموس و نا ملموس قابل ثبت هست و به منطقه مربوط است را برای این موضوع ثبت آن مهم است.هرچه ارتباط بین نسل جدید و خانم ها و آقایان بیشتر باشد پروسه ثبت آن آسان تر خواهد بود.

 

کوثر فخری
خبرنگار هزارماسوله