پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:49 - 1395/10/24
یادداشت/احسان رضایی؛

غروب‌‌‌‌ فوتبال پاوه

مشکلات مالی،عدم حمایت مسئولان شهرستان،نداشتن برنامه ای مدون در خصوص انتخاب کادر فنی و بازیکن و نبود امکانات ورزشی از جمله مواردی است که باعث شده تیم های زیادی انحلال یابند.و یا در حال سقوط و انحلال هستند.

به گزارشهزار ماسوله، مشکلات عدیده مالی و فنی،عدم حمایت مسئولان شهرستان و استان،وجود مسائل حاشیه ای باعث شده که تیم های زیادی انحلال شوند.و تیم های های سازنده ای همچون تیم فوتسال شهید چمران پاوه که چند سال با چنگ و دندان خود را در لیگ برتر استان نگه داشته بود سرانجام با انصراف از این مسابقات به لیگ دسته یک سقوط و با خطر محرومیت همراه شود.

 

تیم فوتبال هانه گرمله پس از چند سال حضور در لیگ دسته یک فوتبال استان امسال به احتمال زیاد از حضور در این مسابقات انصراف دهد‌.

 

با توجه به اینکه شهرستان پاوه و روستاهای اطراف از گذشته های دور دارای جایگاه مناسبی در رشته های مختلف از جمله کشتی،تکواندو،تنیس و…….بوده اما همچنان ورزش اول شهرستان پاوه که با استقبال مواجه شده است.فوتبال و فوتسالاست.

 

البته فوتبال پاوه برای تمام فوتبال دوستان استان شناخته شده و قابل احترام است.زیرا تیم هایی چون ماد،پی کاووش زاگرس غرب،داریان،و هم اکنون شهید چمران پاوه و هانه گرمله که هر کدام با قدمتی چند ساله یا انحلال شده اند و یا همچون تیم فوتسال شهید چمران پاوه و تیم فوتبال هانه گرمله وجود دارند که البته مدتی است دیگر حال و هوای ورزشی خود را از دست داده اندو این روزها با شیبی تند راه سقوط و انحلال را در پیش گرفته اند.

 

و با این شرایط میبایست دیگر شاهد رشد رشته ورزشی فوتبال و فوتسال در پاوه نباشیم.

 

در کنار تیم هانه گرمله تیم فوتسال شهید چمران پاوه نیز طی چندین سال گذشته خود را به عنوان یک تیم سازنده و با اخلاق در استان معرفی کرده بودند.

 

که البته این تیم هم پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های مختلف سرانجام با انصراف از مسابقات قهرمانی فوتسال لیگ برتر استان در حال نابودی انحلال و غروب پایان پذیر است.

 

با توجه با گفتگو با مربی و مالک تیم دلیل این امر؛نبود امکانات و حمایت های مالی و معنویدانست.

 

اما این دو رشته ورزشی درخشان فوتبال و فوتسال چند سال است که با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکند.مشکلاتی که باعث شد آخرین نماینده فوتبال پاوه به احتمال فراوان از حضور در مسابقات فوتبال دسته یک استان انصراف دهد.

 

مشکلات مالی،عدم حمایت مسئولان شهرستان،نداشتن برنامه ای مدون در خصوص انتخاب کادر فنی و بازیکن و نبود امکانات ورزشیاز جمله مواردی است که باعث شده تیم های زیادی انحلال یابند.و یا در حال سقوط و انحلال هستند.

 

طی یک سال گذشته و زمان برگزاری بازی های نماینده های شهرستان در تمام بازیهایی که این تیم ها در خانه داشته اند تنها  یک یا دو خبرنگار حضور دائمی داشته اند و همیشه با تاسف جایگاه خالی مسئولان را تماشا می کردند روزهایی که اعضای شورای شهرها و شهرداریها و فرماندارها و رئیس ادارات دیگر شهرستانها همراه تیم هایشان بودند و ما بر انها غبطه می خوردیم و نوشتند و پرسیدند و………اما ثمری نداشت.

 

بی تردید ورزش حرفه ای،نیازمند برنامه مدیریتی هست.برنامه ای که حداقل در ۴ سال اخیر در میان مدیران ورزشی پاوه کمتر دیده شده است.مدیرانی که در مدت حضورشان تمام تیم های ورزشی پاوه مسیری جز سقوط و انحلال نداشته اند.و بعضی از آنها علی رغم سابقه چندین ساله دیگر محو شدند.

 

شاید اگر اردلان نادرزاده با تیم شهید چمران پاوه پارسال در لیگ برتر فوتسال استان همان چند امتیاز اخر فصل را کسب نمیکردند.این تیم خیلی زودتر از اینها سقوط کرده بود و کار به روزهای پایانی نمی رسید.

 

ای کاش مسئولان شهرستان از خود سوال میکردندکه چرا شهرهایی چون؛جوانرود،روانسر،سرپلذهاب و گیلانغرب هر کدام یک یا چندین نماینده دارند.اما پاوه حتی یک نماینده مقتدر نداشته باشد؟؟؟؟

 

پاوه ای که در بیشتر عرصه ها نه در گذشته دور بلکه ۴ سال اخیر تیم های مقتدر و بازیکنان خوبی را داشت از جمله؛کشتی،والیبال،تکواندو،تنیس و اتومبیلرانی و …….

 

اما چرا فوتبال که میتواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و پدیده های را به استان و کشور معرفی نماید.

 

چرا امروز به چنین سرنوشتی دچار شده است.

 

کاش مسئولان در مقابل خبرنگاران و نمایندگان افکار عمومی،شفاف و بدون رودربایستی،مسائل فوتبال را،علت این  سرافکندگی را و………بازگو میکردند.نه برای یافتن مقصر،بلکه برای نوشتن تجربه ها و عبرت گرفتن ازگذشته ای که تنها و تنها ناکامی برای فوتبال پاوه به دنبال داشته است.

 

کاش مسئولان شفاف برای مردم توضیح می دادند چرا در پاوه فقط یک زمین چمن وجود داشت که ان هم نابود شد؟؟چرا در پاوه مردم به تماشای مسابقات نمی آیند؟؟چرا در سطح شهرستان با این همه اداره و شرکت مدعی با این همه تجار و بازرگان توانمند،

 

برای حمایت از ورزش هیچکس حاضر نیست پا جلو بگذارد؟؟

 

کاش مربیان و مسئولان در خصوص تنها چمن شهرستان و وضعیت اسف بار سالن های ورزشی حرف های پشت پرده و دلشان را می گفتند.بدون آنکه نگران باشند!!

 

چرا شرکت سانا،شرکت های بتن ریزی،مرغداریها،مجتمع های تجاری و شرکت های بخش خصوصی و………….

 

حاضر به حمایت از تیم های ورزشی نیستند.حال آنکه مدعی هستیم دارای افرادی توانا و خیر  و تجار و بازرگانان فعال هستیم.

 

اما امروز نه به لحاظ اقتصادی و نه به لحاظ فرهنگی هیچ نفعی از انها نبرده ایم.

 

شاید نسل جوان و نوجوان ما،به یاد نداشته باشند و یا ندانند که در سالهای دور،همانطور که برای من نقل کرده اند.تیم هایی چون بنیادشهید،مهاجرین، نوریاو،نسمه،هلال احمر در سطح اول فوتبال پاوه،تیم های قابل احترام و قدرتمند بودند.این قاعده تلخ روزگار ماست که تیم های هر چند پرطرفدار و محبوب باشند.با انحلالشان خیلی زود به فراموشی سپرده می شوند و تنها یاد و خاطره ای از آنها در یادها می‌ماند.

 

این همان مسیری است که متاسفانه هلال احمر و بنیاد شهید پای در آن گذاشته است،مسیری که امیدواریم دیگر تیم های ریشه دارپاوه ایی پای در آن ننهند. و دوباره احیا شوند.

 

احسان رضایی۲۴-۱۰-۹۵