پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:26 - 1395/10/11

همایش تجلیل از حافظان و دلسوزان منابع طبیعی در پاوه برگزار شد+تصاویر

با حضور امام جمعه پاوه، مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه، فرماندار پاوه و برخی از مسئولین، همایش تجلیل از حافظان و دلسوزان منابع طبیعی شهرستان پاوه در سالن اداره ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، با حضور امام جمعه پاوه، مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه، فرماندار پاوه و برخی از مسئولین، همایش تجلیل از حافظان و دلسوزان منابع طبیعی شهرستان پاوه در سالن اداره ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد.

 

در این همایش امام جمعه پاوه ضمن تقدیر و تشکر از بانیان مراسم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: خداوند، با نزولات بارش رحمت، حافظ اصلی منابع طبیعی است و خداوند متعال است که می تواند باران را به موقع نازل و منابع مرده را زنده  کند و بالاترین حفظت را خداوند از منابع طبیعی دارد.

ماموستا ملا قادر قادری با بیان اینکه مردم اورامانات همواره دوستدار محیط زیست و طبیعت بوده اند گفت: مردم این منطقه از همان روز اول، با منابع طبیعی مانوس شده اند و با عشق به منابع طبیعی زندگی می کنند.

 

وی با انتقاد از شیوه و نحوه ثبت اراضی منابع طبیعی شهرستان پاوه به نام دولت گفت: دولت برای خدمتگزاری به مردم است اما منابع طبیعی در شهرستان پاوه به نمایندگی دولت دست مردم را برای بهره برداری و حفاظت از این منابع بسته است.

 

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی هم از حامیان منابع طبیعی هستند ادامه داد: در طول بیست سال گذشته تا به اکنون مسببان اصلی آتش سوزی های مراتع و جنگل های شهرستان، معرفی و مشخص نشده است.

 

امام جمعه پاوه گفت: اورامانات مهد درختکاری و مردم آن نیز علاقه مند به طبیعت هستند و حقیقتا مشکل اصلی ما در این منطقه شیوه برخورد منابع طبیعی است.

 

وی تصریح کرد: گاهی شیوه برخورد منابع طبیعی با مردم همچون مردمان ییلاق نشین، در تخریب این منازل موقت در این مکانها، سبب از بین رفتن دامداری منطقه می شود.

 

ماموستا قادری در پایان به کارگیری دیده بان برای مراتع و جنگل ها، انجام کارهای فرهنگی و گسترش آن در مساجد، مدارس و اماکن عمومی و تجلیل از حافظان و دلسوزان منابع ملی در راستای حفاظت از این منابع را از راهکارهای حفاظت از منابع ملی عنوان کرد.

در ادامه مدیر کل اداره منابع طبیعی استان کرمانمشاه نیز در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از حافظان منابع طبیعی و بانیان جلسه اظهار داشت: اهمیت منابع طبیعی و نقشی که در زندگی ما در بحث آب ، گرم شدن کره زمین و تغییر آب و هوا دارد، زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است و امروز اگر این منابع را هدر دهیم دچار چالش و بحران می شویم.

 

مراد شیخ ویسی با بیان اینکه اکنون در این بحران کم آبی ، مقدار مصرف آب شرب در برخی از روستاهای جنوب کشور، 20 لیتر برای هر خانوار است گفت: شهرستان پاوه خوشبختانه با متوسط 800 میلی متر بارندگی سالانه در مقابل 250 میلیمتری متوسط بارش باران در کل کشور، واقع در کوههای زاگرس از نعمت آب شرب برخوردار است.

 

وی افزود: اما همین مقدار آب در این شهرستان هم در صورتی که به روش های درست مصرف نشود و هدر رفت آب را داشته باشیم ، دچار چالش خواهیم شد.

 

وی ادامه داد: شاید روشهای دولتی که تاکنون در حفاظت از منابع طبیعی به کارگیری شده اند، بنا به قول مسئولان، صاحب نظران و علما روشهایی است که نتیجه مثبتی را نداشته اما در روشهای جدیدتر ، مشارکت مردم را در حفظ ار منابع طبیعی و محیط زیست در نظر داریم.

 

مدیر کل منابع طبیعی استان افزود: رویکرد این اداره واگذاری منابع ملی به خود مردم و اما با نظارت و مدیریت دولت است تا با بهره برداری از آن، در حفظ و تقویت این منابع نیز تلاش کنند.

 

وی گفت: در راستای تعادل دام و مرتع نیز این اداره کل با در اختیار قرار دادن منابع ملی به مردم گونه های مختلف درختان وحشی از جمله بادام و بنه را نیز به صورت رایگان در اختیار آنان قرار خواهد داد.

در ادامهفرماندار پاوهنیز در سخنانی با اشاره به اینکه مردم پیش قدم تر از دولت در حفظ محیط زیست هستند اظهار داشت: من معتقدم که در این منطقه انقلاب دانایی در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست صورت گرفته است.

 

پرویز ایده پور افزود: مردم این منطقه خود در حفظ از منابع طبیعی کوشا هستند و در حفظ و بقای این منابع علاقه مند خواهند بود و حفاظت آنها از محیط زیست بر منافع مادی ارجحیت دارد.

 

وی با بیان اینکه مردم بهترین گزینه برای حفاظت از منابع ملی هستند گفت: با واگذاری منابع ملی به مردم به صورت قانونی و مشارکت دادن آنها علاوه بر ایجاد اشتغال و ماندگاری جمعیت مردم در روستاها، بسیاری از آسیب های موجود در شهرها را کاهش داده و منابع ملی را هم حفظ خواهیم کرد.

 

ایده پور گفت: سازمان های مردم نهاد بالاترین کمک را در حفاظت از منابع طبیعی در کنار تیم اداره منابع طبیعی دارد و بنابراین لازم است که این اداره مردم را در حفظ از منابع طبیعی مشارکت دهند.

 

وی با بیان اینکه اداره منابع طبیعی شهرستان دارای یک مشکل اساسی است گفت: اجرای ماده 56 قانون منابع طبیعی انجام شده است، اما سند صادر نگردیده است و همین باعث شده است که امروز در شهر نوسود برای بیش از چندین طرح اقتصادی با مشکل مواجه شویم و سکوت قانون هم ما را زمین گیر کرده است.

 

وی در خطاب به مدیر کل منابع طبیعی خواستار اصلاحیه ماده 56 قانون منابع طبیعی در واگذاری زمین های اطراف محدوده دریاچه سد داریان در جهت احداث اقامتگاههای بوم گردی برای متقاضیان شد و تصریح کرد: اگر نتوانیم مردم را به صورت قانونی مالک منابع ملی کنیم باید شاهد تصرف غیرقانونی ،افزایش دعاوی ملکی و افزایش پرونده های دادگستری باشیم.

 

فرماندار پاوه در ادامه گفت: در صورت همراهی و همکاری منابع طبیعی ما آمادگی اجرای ده ها طرح دامداری، کشاورزی و مرتعداری و جنگل داری را در شهرستان داریم که موجب ایجاد اشتغال و حفظ و تقویت منابع ملی نیز خواهند شد.

بخشدار مرکزی شهرستان پاوه نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه ضرورت برگزاری چنین نشست هایی در حفظ از محیط زیست بیش از گذشته است اظهار داشت: 30 مورد از آتش سوزی های مراتع و جنگل های سطح شهرستان پاوه، در بخش مرکزی این شهرستان بوده است که در هر بار جوانان در صحنه حضور یافتند و به مهار آتش پرداختند.

 

هوشیار عبدالله زاده افزود: این جوانان در موقعیت خطرناک و در طی شبانه روز اقدام به خاموش کردن آتش سوزی ها در سطح شهرستان می کردند که به جاست از این عزیزان تجلیل به عمل آید.

 

وی گفت: حضور به موقع در محل حادثه و مهارت این جوانان از اقدامات موثر در اطفاء حریق در این آتش سوزی ها بود که نیاز به حمایت در راستای حفظ از منابع طبیعی در سالهای آتی دارد.

 

وی در ادامه بر لزوم برنامه ریزی های دقیق در اطفاء حریق تاکید کرد و در ادامه به راهکارهایی در جهت حفظ از منابع طبیعی و محیط زیست در منطقه اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه نیز در این هماش ضمن خیر مقدم در سخنانی اظهار داشت: شهرستان پاوه با 79 هزار هکتار وسعت دارای 73 هزار هکتار منابع ملی است و همین موضوع موجب شده است تا زیباترین مناظر طبیعی را در استان و حتی کشور داشته باشیم.

 

یادگار غالبی، میزان سرانه منابع ملی در شهرستان پاوه را 12 هزار مترمربع برای هر نفر دانست و افزود: منابع ملی شهرستان قابلیت تعلیف بیش از 110هزار واحد دامی را دارد.

 

وی گفت: در سال جاری 75 مورد حریق در عرصه های منابع ملی شهرستان اعم از جنگل و مرتع و اراضی کشاورزی به وقوع پیوسته است که با تلاش نیروهای مردمی، انجمن های دوستدار منابع طبیعی و محیط زیست، دهیاران، نیروهای نظامی و انتظامی، امدادگران جمعیت هلال احمر و دیگر ادارات سطح شهرستان در کمترین زمان ممکن مهار شده است.

 

در پایان نیز از فعالان، حامیان، حافظان و دوستداران منابع ملی شهرستان پاوه با اهدای لوح یادبودی قدردانی شد.