پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله03:41 - 1395/06/20
اسماعیل نیک نام:

حمایت مسئولان از گیوه بافی در اورامانات لازم و ضروری است

کلاش از صنایع دستی مهم هورامان است که نماد فرهنگ و تاریخ کردی است و نمیخواهیم به هیچ عنوان این فرهنگ کم رنگ شود و راه پدران و مادران خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد.

به گزارشهزار ماسوله، فعاليت هاي كشاورزي و دامداري از جمله منابع اصلي درآمد درغرب ايران به ويژه منطقه اورامانات است.

 

اين سبك زندگي به طور طبيعي زمينه اوليه براي ساختن انواع مصنوعات دستي را فراهم مي كند. افرادي كه در اين مناطق به كشاورزي و دامداري اشتغال دارند به ويژه بانوان به علت طبيعت خاص كارشان فصل يا فصولي از سال را بيكار مي مانند و براي پركردن اوقات بيكاري فصلي خود و نيز كسب درآمد بيشتر با استفاده از مواد اوليه موجود در منطقه به توليد صنايع دستي مي پردازند. صنايع دستي هر منطقه به خوبي منعكس كننده احساسات، روحيات و استعدادهاي توليد كنندگان آن است

.

گيوه‌بافي يا گيوه‌دوزي از جمله قديمي ترين صنايع دستي ايرانيان است و طبق اسناد تاريخي بدست آمده پيشينهٔ اين صنعت به حدود ۱۰۰۰ سال قبل باز مي‌گردد.

 

پاي‌ افزار گيوه، با توجه به آب و هواي معتدل ايران خنك، سبك و قابل شستشو طراحي شده و به دليل داشتن اين ويژگي‌ها توسط روستاييان و كشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

 

گيوه بافي به دليل ظرفيت ها و مزيت هاي اقتصادي اش، از جمله عرصه هايي است كه توسط بسيج سازندگي مورد حمايت قرار گرفته و در كوتاه مدت نتايج جالبي بر جاي گذاشته است.

 

در این باره خبرنگار ما گفتگویی را با یکی از گیوه بافان شهر نودشه داشته است که این کارآفرین اظهار می کرد:با علاقه و انگیزه خاص خود به احیای گیوه بافی و با استفاده از تسهیلات حمایتی شروع به کار بافتن کلاش بعنوان یک حرفه اصلی و درآمدزا نمودم .

 

وی با بیان اینکه از سال 1386 تاکنون به این حرفه مشغول هستم گفت: این حرفه به عنوان شغل اصلی من و برادرم است.

 

وی افزود: تجارب گیوه بافی را نیز از پیشینیان گرفته ام و آسیب خاصی که در این زمینه می توان پیش بینی کرد نابودی این حرفه در آینده در صورت نبود حمایتهای مسئولین خواهد بود.

 

وی با اشاره به مشکلات موحود در این عرصه گفت: حمایت لازم از این حرفه توسط مسئولین باعث می شود که آن زنده و فعالتر گردد.

 

وی افزود: کلاش از صنایع دستی مهم هورامان است که نماد فرهنگ و تاریخ کردی است و ما نمیخواهیم به هیچ عنوان این فرهنگ کم رنگ شود و راه پدران و مادران خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد.

 

وی تصریح کرد: عدم حمایت از این کار باعث از بین رفتن این حرفه و صنایع دستی در منطقه می شود.

 

وی با بیان اینکه من خود به تنهایی 6 نفر را آموزش داده ام گفت: نبود بازار مناسب و عدم حمایت در این شرایط باعث شده است که این افراد نیز به این حرفه روی نیاورند.

 

نیک نام با اشاره به اینکه همراه با برادرم در شهر نودشه به حرفه گیوه بافی مشغول هستیم گفت: میزان تولید سالانه این حرفه من، با میانگین 800 جفت گیوه می باشد.

 

وی در پایان گفت: کلاش کفشی سبک ، راحت ، مقاوم ، خنک و در عین حال در این دو سال اخیر برای تولید کننده ارزان می باشد که تولید آن عموماً در منطقه هورامانات رایج است و امروزه در تمام مناطق کردستان چه در ایران و عراق و ترکیه و حتی برخی از نقاط ایران علاقه به استفاده از این کفش زیاد است.