پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله01:26 - 1395/06/17

ویزیت رایگان مردم عشایر روستای نوریاب در منطقه "پیازدول"پاوه

در اقدامی مردم عشایر روستای نوریاب شهرستان پاوه در منطقه " پیازدول" ، ویزیت و درمان رایگان شدند.

به گزارشهزار ماسوله، در اقدامی مردم عشایر روستای نوریاب شهرستان پاوه در منطقه " پیازدول" ، ویزیت و درمان رایگان شدند.

 

به منظور ویزیت رایگان مردم عشایر شهرستان پاوه ،جمعیت هلال احمر این شهرستان اقدام به اعزام یک تیم به منطقه عشایری روستای نوریاب کرد و جمعی از عشایر این منطقه توسط انها مورد معاینه و ویزیت رایگان قرار گرفتند.

 

به دنبال آن برای معاینه دام های عشایر این روستا در پیازدول ، یک دامپزشک با هماهنگی رئیس هلال احمر پاوه در محل حضور یافت.

 

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما در این باره اظهار کرد: با دریافت گزارشی مبنی بر عشایر پاوه را در ارتفاعات شاهو دریابیم در این پایگاه خبری تحلیلی، با هدف خدمت رسانی به این عشایر، قصد برگزاری ویزیت و داروی رایگان را برای آنها کردیم.

 

مسعود حسینی افزود: به همین منظور ، اقدام به اعزام یک تیم همراه پزشک به منطقه عشایری روستای نوریاب برای ویزیت و درمان رایگان ، همراه با یک دامپزشک برای معاینه دام های آنان در منطقه " پیازدول" این روستا کردیم .

 

وی عشایر را قشر زحمتکش جامعه توصیف کرد و افزود: دامداری در اقتصاد يک مملکت يکى از مهم‌ترين شاخه‌هاى کشاورزى به‌ حساب مى‌آيد که با وجود عشایر و خریدن مشکلات و کمبود امکانات در صعب العبورترین کوههای شهرستان، از اهميت خاصى در تولید دام و فراورده های لبنی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه مراجعات پزشکی مردم عشایر این منطقه با توجه به طولانی بودن مسافت در ارتفاعات کوههای شاهو در 3390 متر از سطح دریا، سخت و امکان پذیر نخواهد بود ادامه داد: این برنامه با هدف ویزیت رایگان مردم عشایر پیازدول روستای نوریاب انجام گرفت و مردم عشایر این روستا در محل اسکان خود، تحت درمان قرار گرفتند.

 

پزشک همراه طرح نیز در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: در این زمینه ویزیت و درمان رایگان و چکاپ فشار خون برای مردم عشایر روستای نوریاب صورت گرفت.

 

خانم دکتر سحر احمدی افزود: با معاینات به عمل آمده، بیماری مردم عشایر این منطقه نیز فشار خون بالا و بیماری قلبی است.

 

وی گفت: در این منطقه با توجه به جمعین کم انها به تعداد 8 یا 9 خانوار، 15 نفر از آنان ویزیت و سه نفر نیز درمان رایگان شدند.

 

خانم احمدی افزود: کسانی هم که نیاز به اکوی قلب با بیماری های قلب و عروق داشتند، نسخه داروی آنها برای تهیه در شهرستان صادر و یا به مراکز درمانی پاوه معرفی شدند.

 

دامپزشک دام نیز با معاینه دام های مردم عشایر اظهار کرد: اسهال شدید در گوسفندان ، خشکی مفاصل و ضعف در اندام های حرکتی ، ورم پستان مزمن و جمع شدن چرک در بافت پستان و تجمع مایعات در زیر فک حیوان از جمله موارد بیماری دام هایعشایر بود که مورد معاینه قرار گرفت.

 

محمودی افزود: در گوسفندی که علائم اسهال شدید داشت، با توجه به علائم و تاریخچه و سن حیوان و داشتن تب بیشتر احتمال اسهال های باکتریایی وجود داشت و داروهایی مناسب یعنی آنتی بیوتیک و ضدالتهاب و درمان های حمایتی انجام شد.

 

وی گفت:برای گوسفندانی نیز که مشکل در مفاصل و ضعف در اندام های حرکتی داشت که بیشتر به کمبود مواد مغذی نزدیک بود که داروهای حاوی مولتی ویتامین والکترولیت ها توصیه گردید.

 

عشایر این منطقه نیز از مشکلات خود به خبرنگار ما می گفتند: مشکل تامین آب مورد نیاز برای احشام و دام ها از بزرگترین مشکل ما در این منطقه محسوب می شود که هم اکنون دام های ما از چشمه سارهایی که آب آن نیز به اندازه کافی ندارند، سیراب می شوند.

 

اظهار داشتند: ارائه خدمات پزشکی، مشکلات آب و برق و همچنین مشکل در مکان سکونتگاههای ما که عاری از هر گونه مکان مناسبی است از دیگر مشکلات ما می باشد.

آنها می گفتند: اگر دام های ما نیاز به درمان داشته باشند، دامپزشکی شهرستان هیچ وقت در این مکان جهت مداوای دام حضور نمی یابد و در صورتی در این مکان ها حضور یابند، اولا به خواست و پیگیری ما بوده است و دوما در قبال خدمات خود هزینه های خصوصی را از ما دریافت می کنند.

 

آنان ادامه دادند: برای تهیه داروهای اولیه دام ها هم جهت جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری باید خود ما آن را در شهر تامین کنیم و مسئولین مربوطه به ما هیج توجهی ندارند.

 

گزارش تصویری آن نیز متعاقب انتشار داده می شود.