پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله19:23 - 1395/02/28
جای خالی نخبگان کُرد در بدنه دولت

وعده روحانی به کُردها به تاریخ پیوست

شعار انتخاباتی حسن روحانی که تا آن زمان در نوع خود منحصر بفرد بود بطوریکه آن را نه فقط در قالب یک جمله ی شعار مانند، بلکه در قالب 10 بند و با استناد به مواد قانون اساسی اعلام نموده و همین امر کسب بیشترین آرا در بین اقوام ایرانی را برای وی رقم زد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از کُردتودی،بزرگترین تبلیغ انتخاباتی حسن روحانی، اعلام حمایت همه جانبه از اقوام و مذاهب ایرانی در راستای بکارگیری آنها در بدنه دولت و میدان دادن به آنها در عرصه پیشرفت و آبادانی کشور بود.

 

شعار انتخاباتی که تا آن زمان در نوع خود منحصر بفرد بود بطوریکه آن را نه فقط در قالب یک جمله ی شعار مانند، بلکه در قالب 10 بند و با استناد به مواد قانون اساسی اعلام  نموده و همین امر کسب بیشترین آرا در بین اقوام ایرانی را برای وی رقم زد.

 

10بند مذکور در قالببیانیه شماره 3معروف به بیانیه حقوق اقوام، ادیان و مذاهب انتشار یافت که هنوز در وبسایت حسن روحانی مستند است، شامل بندهایی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که به بیان حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در کشور پرداخته است.

 

در واقع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خلایی مبنی بر استفاده از افراد قومی و مذهبی برای مشارکت عمومی در مدیریت های کلان کشور و در همه سطوح سیاسی- اداری وجود ندارد ولی تاکنون روسای قوه مجریه نتوانسته اند از اجرای بند به بند آن به نحو احسن برآیند.

 

حسن روحانی با توسل به این 10 بند، شور و هیجان خاصی را در بین اقوام مختلف ایرانی؛ کُردها، بلوچ ها، ترکمن ها، ترک ها، عرب ها و... برانگیخت و از آنجا که ایران ترکیب گسترده و متنوعی از اقوام ایرانی بوده که همواره این اقوام خواستار اتحاد و انسجام به ویژه در موقعیت های حساس و سرنوشت ساز سیاسی بوده اند، طبیعتا از این برنامه روحانی استقبال کردند بطوریکه با نگاهی به میزان آرای حسن روحانی در شهرهای دارای اقوام ایرانی می توان این موضوع را دریافت.

 

میزان آرای حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری 50.71% بود که میزان آرای وی در استان های سیستان و بلوچستان 75%، شهرهای ترکمن نشین استان گلستان 76.2%،کردستان 71%، یزد(همشهری های عارف و خاتمی) 67%، سمنان(همشهری های حسن روحانی) 45%، تهران 43.6% بود.

 

شاید بتوان گفت تنها دستاوردی که روحانی در جهت تحقق وعده هایش در استان کردستان داشت تدریس زبان کُردی در دانشگاه بود.

 

اما بزرگترین مطالبه اقوام ایرانی از جمله کُردها مبنی بر بکارگیری آنها در پست های کلان کشوری و استانی که دستاویز شعارهای انتخاباتی رئیس دولت یازدهم شد نه تنها در حد کشوری بلکه حتی در حد استانی نیز تحقق پیدا نکرد.

 

بعد از انتخابات دهم مجلس، حساسیت به این موضوع بیشتر شد و نمایندگان استان کردستان درصدد درخواست مجدد از رئیس جمهور برآمدند.

 

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس دهم با انتقاد از نبود یک مدیر در سطح عالی از اهالی کردستان در دولت گفت:‌ استفاده از نخبگان کردستانی رویای دست نیافتنی دولت شده است به طوری که حتی یک مدیر کل استانی در این دولت نداریم، طبیعتا اعتماد دولت به نخبگان کردستانی در انتخابات 96 تاثیرگذار خواهد بود.

 

سید احسن علوی، نماینده شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نیز به پیگیری مسئله مدیریت نیروهای اهل سنت در بدنه وزارتخانه‌ها تاکید کرد و گفت: نظام ما هیچ منعی در ارتباط با استفاده از نخبه های اهل سنت در پست های مدیریتی کشوری قائل نشده است و مطالبه ما از رئیس دولت تدبیر و امید اجرای بیانیه حقوق اقوام و مذاهب اسلامی و انتخاب استاندار کُرد برای استان کردستان است.

 

اجرای اصل شایسته سالاری، آنهم به گونه‌ای که تمامی شهروندان و هم‌میهنان در شرایط یکسان امکان مشارکت و تصدی در کلیه سطوح تا عضویت کابینه را داشته باشند، متاسفانه بعد از 3 سال تاکنون در دستگاه حسن روحانی تحقق نیافته است.

 

جامه عمل نپوشاندن وعده های انتخاباتی روحانی به ویژه موارد مطرح شده در بیانیه شماره 3 «بیانیه حقوق اقوام، ادیان و مذاهب» که برگ برنده وی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری بود، زنگ خطری برای روحانی است که شانس رای آوری مجدد وی در انتخابات سال 96 را پایین آورده و از بین رفتن جایگاه وی در بین اقوام ایرانی که بیشترین درصد آرای خود را از آنها کسب کرده بود، شانس تصاحب کُرسی دوازدهم ریاست جمهوری را دو چندان از وی خواهد گرفت.