پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:37 - 1395/01/01
برای دومین سال در این روستا؛

برپايي مراسم نوروز در روستاي "پالنگان"

با آغاز فصل بهار مردم روستاي "پالنگان" با برپایی مراسم خاصي اين روز را با مهماني و هماهنگی ریش سفیدان و بزرگان جشن گرفته و مهمانان را در جشن خود سهیم می‌نمایند.

به گزارشهزار ماسوله، با آغاز فصل بهار مردم روستاي "پالنگان" با برپایی مراسم خاصي اين روز را با مهماني و هماهنگی ریش سفیدان و بزرگان جشن گرفته و مهمانان را در جشن خود سهیم می‌نمایند.

 

پس ازگذشتن از راههای صعب العبور در دامنه رشته کوههای شاهو ،در جنوب غربی استان کردستان در منطقه اورامانات روستاهايی با قدمتی فراوان قرار دارند و به علت وجود قلل مرتفع و گرمسیری بودن این منطقه،مردم این روستا پاییز کم رنگی را تجربه کرده و به ندرت بارش برف را به تماشا نشسته اند و به همين دليل و گرمسيري منطقه ، هرساله در اول اسفند را، مردم اين روستاها جشن مي گيرند.
 
امسال که قرار بر این بود در اولین روز از اسفند ماه این مراسم در روستای پالنگان برگزار شود به دليل فوت یک خانواده اهل این روستا بر اثر گازگرفتگی و همچنین برگزاری شور انتخابات ، برگزاري اين مراسم در اين روستا كه یکی از قدیمی‌ترین روستاهای هورامان بوده است به روزهاي پایانی اسفند موكول گرديد.
 
براساس این رسم دیرینه که روستایی چون دیوزناو هرساله برگزار شده و در روستای پالنگان نیز برای دومین سال متوالی برگزار می شود، به علت وضعیت آب و هوایی آن مکان و روستاهای اطراف و شکوفه زدن درختان و رویش گلهای زیبا و شروع کار کردن بر زمین‌های زراعی در اول اسفند ماه، مردم این روز را ، شروع عید باستانی نوروز می‌نامند.
 
دراین چند سال اخیر برنامه‌های آنان در ایام نوروز با شکوه خاصی و با دعوت از هنرمندان و خوانندگان برگزار شده و مورد تقدیر مهمانان قرار گرفته است.
 
 
در اين مراسم كه به مدت يك روز كامل به طول مي انجامد ، خوانندگان با اجراي موسيقي هاي محلي ؛ محفلي شاد و به ياد ماندني را از خود در اين روستاها بر جاي خواهند گذاشت.
 

روستای پالنگان در گوشه ی رودخانه سیروان قرار گرفته است که رودخانه سیروان این روستا را به دو قسمت تقسیم کرده است و تنها ارتباط این دو قسمت پل ارتباطی کوچکی بوده است که روی رودخانه ساخته شده که در بسیاری از ادوار تاریخ این پل توسط رودخانه سیروان تخریب شده است .

 

عضو شورای روستای پالنگان در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت:این روستا در کوهپایه ای کوه شاهو(بلندترین قله استان کردستان) قرار دارد و فاصله آن تا کامیاران حدود 55 کیلومتر است.

 
وی افزود: همه ساله تاریخ کهن این روستا،رودخانه خروشان سیروان،مراتع سرسبز شاهو،باغ شیخ عمر،شیلات پالنگان،وبافت پلکانه ای روستا باعث شده  که گردشگران زیادی رابه خود جذب کند.
 
 
وی گفت: امسالنيزبراي دومین بار مامراسمي را تحت عنوان آغاز نوروزبه دليل قرار گرفتن در موقعيت خاص جغرافيايي و گرمسيري، به ديگر ويژگيهاي اين روستا اضافه كرده ایم كه باعث ازدياد دوچندان گردشگران به اين روستاي تاريخي شده است.
 
یکی دیگر از فرهنگیان این روستا اظهار داشت: این مراسم که هرساله قرار بر این است اول اسفند ماه برگزار شود امسال بنا به دلایلی به امروز موکول گردید.
 
وی افزود: در این مراسمخوانندگان با اجراي موسيقي هاي محلي ؛ محفلي شاد و به ياد ماندني را از خود در اين روستاها بر جاي خواهند گذاشت.
 
آنچه كه جلوه خاصي به اين روستا در ضمن برگزاري مراسم بخشيده بود، بدليلشیب بسیار تند آن بر اساس سبك معماری، که پشت بام خانه جلویی به عنوان حیاط خانه پشتی مورد استفاده قرار مي گيرد ؛ ساكنين روستا در پشت هر بام و خانه اي ، نظاره گر اين مراسم كه در پايين دست روستا اجرا مي شد، بودند .
 
گفتنی است گزارش تصویری این مراسم نیز متعاقبا انتشار داده خواهد شد.