پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله15:07 - 1394/12/27

مراسم گرامی داشت سالروز شهدای بمباران شیمیایی شهر نودشه برگزار شد

مراسم گرامی داشت سالروز شهدای بمباران شیمیایی شهر نودشه با حضور امام جمعه پاوه، دبیر سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان کشور، فرماندار شهرستان، امام جمعه نودشه، نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین در مسجد جامعه نودشه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله،امام جمعه پاوهدر این مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان و تقدیر و تشکر از بانیان مراسم، با اشاره به اینکه همواره قسمتی از بذرهای پاشیده شده در زمین های کشاورزی با قرار گرفتن بر روی سنگها و یا قرار گرفتن در کنار خارها مثمر نخواهند بود ، اظهار داشت: اکنون جامعه اسلامی با جود شبیخون فرهنگی دنیای غرب علیه مسلمین، در مرحله ای قرار دارد که امکان رشد را از آنان سلب نموده است.

 

ماموستا ملا قادر قادری با بیان اینکه اگر قومی در صنعت و در دانش بالاترین نقش را داشته باشد ولی اخلاق پسند نباشد، مردم آن قوم ، مردم مستقلی نیستند گفت: استقلال و بقای هر قومی در سایه حفظ فرهنگ و اخلاق آن است.

 

وی چهار عامل حذف فرهنگ و اخلاق ، فقر، بیکاری و تقلید از رسانه ها در فرهنگ را از عوامل مهم نفوذ دشمن در حذف فرهنگ و اخلاق در جامعه بیان کرد.

 

امام جمعه پاوه ترویج روحیه بی تفاوتی، تخریب حریم خانواده ها، ترویج بی بندوباری، توزیع مواد مخدر و تسهیل ارتباط نامشروع را نیز از اهداف اساسی دشمن در جامعه مسلمین عنوان کرد.

 

ماموستا ملا قادر قادری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در تاریخ 24 و 25 اسفند ماه ارتش بعث عراق در برابر عملیات والفجر 10 ایران که از مریوان تا ثلاث آغاز گردید تسلیم شدند و در پی ان صدام در تاریخ 26 اسفند ماه مصادف با 16 مارس 1988 ، 8 فروند هواپیما را به حلبجه در قبل از ظهر اعزام و در بعداظهر همان روز نیز شهرهای نودشه ، نوسود و خرمال را با اعزام چند فروند هواپیمای دیگر بمباران شیمیایی کرد.

 

 وی افزود: اصل این فاجعه در شهر حلبجه با 5 هزار نفر کشته ، 10 هزار نفر زخمی و مهاجرت 60 هزار نفر به سمت مرزهای ایران روی داد که در این میان مسئولان که به مهاجران و زخمی های ان زمان رسیدگی می کردند، شهر نودشه با مظلومانه بمباران شدن آن، نیمه فراموش شد.

 

ماموستا ملا قادر قادری در پایان به عدم خدمت‌رسانی به 360 نفر از مصدومان شیمیایی شهر نودشه که تاکنون اقدام مناسبی در جهت خدمت‌دهی به آنان صورت نگرفته اشاره کردند و گفتند: لازم است مسئولان محترم ذیربط به مشکلات این عزیزان که مدافعان و مرزداران این نقطه از ایران اسلامی هستند و اکنون در اثر جنایات دشمن بعثی به این مرض دچار شده‌اند رسیدگی کنند تا همگی به‌عنوان سربازان نظام و رهبری مدافع ایران اسلامی باشند.

 

امام جمعه شهر نودشهنیز در ابتدا ضمن خیر مقدم به کلیه مهمانان در این مراسم با بیان اینکه یکی از موضوعات دینی و سیاسی این انقلاب بحث شهید و شهادت است اظهار داشت: شهادت و شهید شدن اوج تعالی انسان است که ارزش ویژه ای را نزد پرودگار و پیامبر دارد.

 

ماموستا ملا احمد مبارکشاهی افزود: حضور ما در این مکان گرامی داشت یاد و خاطره یکی از سخت ترین و نگران کنندهترین اقدام صدام در بمباران شیمیایی نودشه است.

 

وی گفت: در چنین روزی بود که جمعی از مردم مظلوم در هشت سال دفاع مقدس از جان و مال خود برای دفاع از کیان انقلاب و سرزمین خود گذشتند.

 

وی گفت: در تاریخ 26 اسفند ماه 1366 ساعت 14 و 30 دقیقه صدام سفاک حمله شیمیایی خود را به شهر نودشه آغاز کرد و خوشبختانه با توجه به انکه مردم این شهر در این زمان در اطراف شهر بودند در زیر بمب های شیمیایی کمتر آسیب دیدند.

 

وی ادامه داد: در 26 اسفند ماه، 3 و 13 فروردین ماه شهر نودشه سه بار آماج حملات شیمیایی قرار گرفت که مجموعا 17نفر از شهروندان به درجه شهادت نائل آمده، 75 نفر مصدوم و حدود 360 نفر مدعی مصدومیت در ابن بمباران شیمیایی هستند.

 

وی در پایان از مسئولین خواستار ثبت این واقعه در تقویم کشوری و معرفی این شهر به عنوان اولین شهر مقاوم اورامانات و دومین شهر مقاوم استان در هشت سال دفاع مقدس شد.

 

در ادامهسردار ابوالقاسم اکبر نژادنیز اظهار داشت: کشورهای غربی همواره درصدد تجزیه و تفرقه کشورهای اسلامی  بوده اند و در یک برنامه ای مشخص دستور دقیق پراکندگی این کشورها را با تشکیل گروهکهای تندرو در دست داشته اند.

 

مدیرکل امور دولت و لوایح وزارت دفاع افزود: به دنبال ان، جنگ و ناامنی در این مناطق روز به روز بیشتر شد و امروز مادر اطراف شاهد کشتار مسلمانان هستیم.

 

وی با اشاره به بمباران شیمیایی حلبجه و نودشه گفت: برخی از بمباران ها ، ساکنین مجبور به تخلیه شهر در پی تخریب ان شده اند ولی در این شهر مردم خانه های خود را به سنگر تبدیل کرده و دوشادوش نظامیان مسلح برای پشتیبانی از این آب و خاک زیر توپ و خمپاره به نبرد پرداختید.

 

وی افزود: اکنون پس از گذشت 27 سال از آن واقعه شما مردم انقلابی و متدین و مطیع امر رهبری همچنان در سنگر استقامت حضور دارید.

 

وی به خبرنگار ایرنا نیز گفت: سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان و جانبازان در تاریخ چهاردهم تیر 94 توسط هیئت دولت تصویب و ساز و کارهای ساختاری آن تشکیل شد.


دبیر سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان با اشاره به تصویب این سند در سال 94، دلیل اجرایی نشدن آن را کمبود اعتبار اعلام کرد و گفت: منابع مالی برای سال 95 تهیه شده و انشاالله اجرایی خواهد شد.


اکبرنژاد افزود: در اول اسفند، نخستین جلسه اجرایی شدن سند راهبردی با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر دفاع، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، 12 تن از وزرا، فرماندهان کل سپاه پاسداران،ارتش جمهوری اسلامی، ناجا و بسیج مسضعفان، رؤسای بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفط آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تشکیل شد و پرداخت مطالبات رزمندگان در دستور کار قرار گرفت.


مدیرکل امور دولت و لوایح وزارت دفاع، ادامه داد: در این سند رزمندگانی که 6 ماه و بیشتر سابقه حضور در جبهه داشته باشند و نیز جانبازانی که از 25 درصد به پایین هستند و تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیستند، مشمول دریافت خدمات و مزایا خواهند بود.


اکبرنژاد افزود: رزمندگان و جانبازان مشمول این طرح که هیچ گونه درآمدی برای تأمین معیشت زندگی ندارند، 75 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را که در بودجه سال 94 مبلغ 712 هزار تومان است با 25 درصد تقلیل مبلغ 532 هزار تومان در ماه دریافت خواهند کرد.


دبیر سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان، افزود: بخشی از اعتبار مورد نیاز به منظور اجرایی شدن این سند در سال آینده از سوی دولت و وزارت دفاع تامین شده است.

 

فرماندار شهرستان پاوهنیز در این مراسم با اشاره به کارگروههای اشتغال در شهرستان اظهار داشت: در هر شهرستانی اگر کارگروههای از تحصیل کردگان و نحبگان تشکیل شوند راه را برای ورود به اشتغال فراهم می کنند.

 

پرویز ایده پور ضمن خیر مقدم به نماینده منتخب اورامانات در مجلس افزود: استفاده از پتانسیل این شهرستان تنها مرز شوشمی است و مردم این مرز نشین باید تحت عنوان کوله بری و قاچاق دنبال این فصل نباشند بلکه قانونی تصویب شود که مرز نشینان از طریق گمرکات کشور برای هر نفر سهمیه هایی مشخص و قانونی بهره مند گردند.

 

وی با بیان اینکه شهدا ستون فقرات نظام سیاسی و دینی ما هستند گفت: شهدای ما ملکه های ما محسوب می شوند و جوانان ما سعی بکنند با این الفظ و فرهنگ رسانه های غربی ، خون شهدا را گم نکنند.

 

گفتنی است که پیاده روی اعضایسایت سلام پاوههمراه با جمعی از کوهنوردان شهرستان پاوه از تونل زلته تا شهر نودشه به احترام شهدای بمباران شیمیایی مردم نودشه توسط رژیم بعث عراق از برنامه قابل توجهی بود که این مسیر را به مناسبت گرامی داشت یاد و خاطره آنان پیمودند.

مقالهسرکار خانم چنور منورنیز در سرگذشت خانواده خود در بمباران شیمیایی نودشه و در زمانی که وی در این بمباران یکساله بوده است حاضرین را در ماتم و اندوه فرو برد.

و همچنین قرائت نامه منوچهر رستمی در مورد جنایت های صدام در بمباران شیمیایی شهر نودشه به رئیس جمهوری فرانسه "فرانسوا اولاند" از دیگر برنامه هایی بود که اجرا گردید.