پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله22:45 - 1394/10/23

زمان بندی رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دهم

انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی جمعه 7 اسفند ماه برگزار خواهد شد که داوطلبان تائید صلاحیت شده انتخابات مجلس از 29 بهمن می توانند تا هشت صبح 6 اسفند به تبلیغات بپردازند.

به گزارشهزار ماسوله، انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی جمعه 7 اسفند ماه برگزار خواهد شد که داوطلبان تائید صلاحیت شده انتخابات مجلس از 29 بهمن می توانند تا هشت صبح 6 اسفند به تبلیغات بپردازند.

 

ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس از تاریخ ۲۸ آذرماه  تا ۴ دی ماه به مدت هفت روز در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های مرکز حوزه های انتخابیه مجلس انجام شد و به موازات ثبت نام از داوطلبین، هیأتهای اجرایی در استانها شکل و بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه ظرف مدت ۵ روز از هر استعلام صورت گرفت.

 

روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دهم در سه نوبت بررسی می شود که در اولین مرحله هیات اجرایی به مدت یک هفته بعد از اتمام ثبت نام فرصت دارد، پرونده کاندیداها را بررسی کند.

 

طبق قانون، هیات اجرایی برای تایید صلاحیت ها از مراجع چهارگانه از جمله دادگستری، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال استعلام می کند و اگر مشکلی در پرونده نامزدها باشد صلاحیت آنها تایید نمی شود.

 

بعد از تایید صلاحیت ها در هیات اجرایی پرونده کاندیداها در هیات نظارت استانی به مدت دو هفته تا 28 دی ماه بررسی می شود و این هیات تا این زمان فرصت دارد در خصوص صلاحیت ها اظهار نظر کند و اگر فردی در این مرحله به رد یا تایید صلاحیتی اعتراض داشته باشد بررسی آن به هیات نظارت مرکز یعنی شورای نگهبان ارسال می شود.


شورای نگهبان مرکز نیز تا ۵ بهمن در خصوص اعتراض ها اظهار نظر می کند اما تا ۲۸ بهمن یعنی دو روز قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی، فرصت دارد که احراز صلاحیت ها را اعلام کند.

 

زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنها را از تاریخ ۲۹ بهمن آغاز تا ۵ اسفند به مدت ۶ روز ادامه خواهد داشت و روز ۶ اسفند هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها و طرفدارانشان ممنوع خواهد بود. ۲۴ ساعت پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات یعنی ۷ اسفند انتخابات برگزار می شود.