پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله23:32 - 1394/09/14
میز گرد اختصاصی هزارماسوله درخصوص شکار غیر مجاز در فصل “کله هرز”؛

از منع شکار کل و بز در اورامانات تا مقابله سمن ها و فعالان زیست محیطی با متجاوزین

ارتفاعات این شهرستان که زیستگاه جانوران و حیوانات کوهی چون کل و بز است این روزها و به دور از چشم محیط بانان جولانگاه شکارچیان و برخی از افراد سود جو شده است.

به گزارشهزار ماسوله، تنوع گونه های گیاهی و جانوری در مناطق کوههای شهرستان پاوه زیستگاه با ارزشی است که گونه هایی چون کبک کوهی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، کل و بز، کرکس، هما، عقاب طلائی در آن زیست می کنند.

 ارتفاعات این شهرستان که زیستگاه جانوران و حیوانات کوهی چون کل و بز است این روزها و به دور از چشم محیط بانان جولانگاه شکارچیان و برخی از افراد سود جو شده است.

با توجه به وجود طبیعت بکر شهرستان و وجود حیوانات زیبا و دوستداشتنی در کوهستانهای بکر و مرتفع پاوه و همچنین  نزدیک شدن به فصل تولید مثل کل و بز و لزوم توجه مردم این منطقه به مبارزه با شکارچیان سودجو و منفعت طلب سایت خبری تحلیلی هزارماسوله بر آن شد که یک میز گرد خبری را در این باره در جهت بررسی این موضوع و آگاهی عموم مردم در نابودی این گونه جانوری با شکارهای بی رویه ، با حضور آقای محمد اخگر زاده، رئیس اداره محیط زیست شهرستان پاوه ، دکتر برهان ولدبیگی فعال زیست محیطی پاوه و جهانگیر بهرامی به عنوان شکارچی  و دوستدار محیط زیست که به مدت 6 سال به شکار حیوانات نپرداخته است، تهیه نماید.

شکار حیواناتی چون کل و بز در این فصل از سال که به زبان محلی به "کله هرز" مشهور است ، چه تاثیری بر زیست محیط و نابودی این حیوانات در این منطقه خواهد گذاشت؟

محمد اخگر زاده:این روزها با توجه به فصل جفت گیری این گونه جانوری در ارتفاعات و تمرکز آنها روی این مقوله ی غریزی، متاسفانه برخی افراد سودجو با سوء استفاده از حواس پرتی این حیوانات آنها را شکار می کنند ، که این مدت زمان جفت گیری آنان با توجه به مناطق گرمسیری و سردسیری از 10 آذر ماه به مدت یک ماه به طول می انجامد و در این مدت طبیعت حیات وحش منطقه ما به طور جد توسط افرادی متجاوزین در حال تهدید و آسیب است.

این گونه جانوری کل و بز به غیر از ماه جفت گیری در هرگونه اقدامی هرجند کوچک توسط عوامل بشر، با زیرکی متوجه آن اقدام شده ولی در فصل جفت گیری که این حیوان کاملا به اطراف خود بی توجه بوده ، متجاوزین به طبیعت از این فرصت جهت نابودی آن اقدام می کنند.

وی افزود: این گونه جانوری در این منطقه که در آسیا نیز به عنوان الگو مطرح می باشد با شکارهای غیر مجاز این افراد متجاوز باعث نابودی و انقراض این گونه جانوری خواهد شد و می طلبد مردم در جهت حفظ این گونه جانوری با نهادینه کردن جلوگیری از نابودی این حیوانات کمک یار محیط بانان باشند و قطعا احترام شهروندان به این طبیعت و خالق هستی در ایجاد آن، سود و منفعت زیباییهای آن را تنها برای خود رقم خواهند زد.

دکتر برهان ولدبیگی:گرچه" شکار" از قدیم الایام  به عنوان روشی برای تامین بخشی از نیازهای تغذیه ای انسان وجود داشته و در بسیاری از جوامع و حتی ادیان  با آن مخالفتی نشده و حتی در برخی فرهنگ ها مورد تشویق قرار دارد، با این حال  " شکار بی رویه و از روی تفنن" ، پدیده جدیدی است که متاسفانه نقش  کاملا مخرب و تاثیرگذاری بر فرایند " انقراض" بسیاری از "حیوانات شکاری" دارد. "کله هرز"یا "کل مستی"یک رفتار فیزولوژیک برخی حیوانات برای تداوم نسل است که مورد سوءاستفاده" شکارچیان نامسیول"  قرار میگیرد؛ طوریکه هم اکنون در منطقه اورامان بدلیل چنین اقدامی، نسل "کل" و "بز وحشی" در آستانه انقراض قرار گرفته است .

 

جهانگیر بهرامی:شکار همواره در فرهنگ و دین ما رواج بوده است ولی شکار بی رویه که منجر به انقراض گونه جانوری خواهد شد معقول نخواهد بود.

در گذشته این گونه های جانوری به وفور در ارتفاعات این شهرستان مشاهده می شد ولی اکنون متاسفانه این گونه جانوری زیبا با شکارهای بی رویه در کوههای شهرستان؛ در حال انقراض هستند، بنده که وضعیت نابودی این حیوانات را با ناآگاهی های برخی از شکارچیان در کشتن تنها بز کوهی که می توانست سال آینده دو راس کل و بز را به این منطقه زیاد کند مشاهده کردم ، نه تنها خود این اقدام را کنار گذاشتم بلکه به سایر مردم و علاقه مندان به شکار در منطقه نیز در منع شکار حیوانات توصیه های به جد نمودم.

وی افزود: زیبایی این طبیعت تنها با وجود همین گونه های جانوری است که اگر در این منطقه با شکارهای بی رویه مردم نابود گردند محیط زیست نیز نابود می گردد.

وی با بیان اینکه این کار که اکنون در بین مردم به صورت فرهنگ منع شده است از آن دست کشیده ام ادامه داد: خوشبختانه امروزه به نوعی در بین مردم نیز نهادینه شده است که شکار حیوانات کل و بز به نوعی منع شده است و به همین خاطر هم اکنون شکار حیوانات تنها در تعداد معدودی از افراد مشاهده می شود، و اکثر شکارچیان منطقه از این کار روی می گردانند.

 

راهکار و دیدگاه شما در کاهش و ازبین بردن شکار بی رویه این گونه حیوانات دراین منطقه ، چیست؟

اخگر زاده:در چنین شرایطی که کنترل این منطقه با وسعت زیاد و نیروهای کم اداره محیط زیست همراه است، سخت بوده و نیاز به همکاری انجمن های مردمی، فعالان محیط زیست، خبرنگاران و دوستداران به محیط زیست است که به صورت جدی وارد عمل شده و با اقدامات فرهنگی لازم در نهادینه کردن حفظ از محیط زیست هر کدام از انها برای خود محیط بان منطقه باشند.

در صورت هرگونه شکار متجاوزین در منطقه نه تنها همکاری مردم را در حفظ هر گونه جانوری، بلکه حمایت های قوه قضائیه را در برخورد جدی و قاطع با این افراد را نیز خواهانیم.

 

دکتر برهان ولدبیگی:مقابله با چنین وضعیتی، در شرایط کنونی نیاز به مجموعه ای از اقدامات آموزشی، بازدارنده و تنبیهی دارد که باید در دستور کار ادارات دولتی مربوطه و سمن ها و فعالان زیست محیطی منطقه قرار گرفته و طبق یک برنامه زمانبندی شده ، به مرحله  اجرا درآید. در غیر این صورت منطقه اورامان و ساکنان آن برای همیشه ناچار می شوند با این حیوانات وداع کرده و نسل های بعدی وحتی این نسل نیز از مشاهده چنین حیواناتی در طبیعت منطقه محروم خواهند شد. چنین وضعی نه فقط "پیامدهای اکولوژیکی منفی " فراوانی بر تنوع زیستی اورامان دارد ، بلکه منجر به از دست رفتن یکی از "جاذبه های اکوتوریستی منطقه" نیز خواهد  شد.

بهرامی:شکار در منطقه برای کسانی که به این کار اقدام می کنند به صورت رویه ای مناسب باشد ، نه با نابودی یک گونه جانوری در منطقه حق نسل های آینده را در مشاهده زیبایی های طبیعت سلب نمایند، با شکار هر گونه جانوری و انقراض آن، زیبایی های طبیعت را برای سالهای آینده نابود خواهد کرد.

زنبور داری نیز به همان اندازه که وجود کل و بز در کوهستان به انسان احساس آرامش و لذت عطا می کند نیز می تواند هم در القای حس آرامش و هم در کسب درآمد نقش ایفا کند و توصیه من هم به کسانی که به شکار می پردازند روی آوردن آنان به زنبور داری است.