پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:56 - 1394/08/28
نماینده اورامانات در گفتگو با کردپرس:

زندگی مردم اورامانات وابسته به مرزهاست/ بستن مرزها نفس مردم اورامانات را گرفته است

نعمت الله منوچهری گفت:اگر قرار است مرز ساماندهی شود،لازم نیست مرزها را ببندیم بلکه همزمان هر دو کار باهم انجام دهیم تا این گونه مردم از معیشت ساقط نشوند.

به گزارشهزار ماسوله، نماینده مردم پاوه،جوانرود،روانسر و ثلاث باباجانی در مجلس شورای اسلامی در خصوص علت بسته شدن مرزی اورمانات به خبرنگار کردپرس گفت: از چهار شهرستان روانسر،جوانرود،ثلاث باباجانی و پاوه،سه تای آنها مرزی هستند،یعنی حیات و زندگی اورامانات مستقیم و غیرمستقیم وابسته به این مرزهاست.وجود این مرزها برای مردم ما مثل نفس کشیدن می ماند،بسته شدن مرز به معنی بسته شدن مجاری تنفسی و شاهرگهای حیاتی ماست.

وی خاطر نشان کرد:باز بودن مرزها بسیار با اهمیت است،مخصوصاً تردد مسافر از مرز شوشمی و ساماندهی مرز شیخ صالح و گشایش مرز دروله برای جوانرود فوق العاده حیاتی است.

نماینده پاوه در این باره معتقد است: نظر بنده این است اگر یک ساماندهی درست و حسابی داشته باشیم و یک مدیریت خوب در مورد مرزها اجرایی کنیم و از این حالت از هم گسیختگی و تعدد مدیریتی و تخلفات بسیار سنگین و میلیاردی مرزها در مورد سه شهرستان مرزی رها شویم،یقیناً هم محرومیت زدایی در منطقه شکل می گیرد و هم شاهد پیشرفت و توسعه خواهیم بود و هم اشتغال زایی ایجاد می شود به نحوی که بیکاری در منطقه ریشه کن خواهد شد و در این راستا اگر مدیریت منتظمی به وجود آید با ظرفیت همین مرزها شاهد شکوفایی همه جانبه معیشت مردم اورامانات خواهیم بود.

وی دلیل بسته شدن مرز را این گونه توصیف کرد:در حال حاضر به دلیل اینکه گفته می شود راهکارهای قانونی پیش بینی نشده است و به جهت مبارزه با تخلفات و جهت ساماندهی،مرزها  را بسته اند.

وی افزود:با اینکار نفس مردم را بریده اند و مردم در حال خفگی اند،تمام زیر ساختهایی که از قبل وجود داشته در حال لطمه خوردن است،بازارچه های مرزی که یک عمر برایشان زحمت کشیده ایم تا بدین مرحله رسیده است در حال نابودی اند.

وی با بی تدبیر خطاب کردن این تصمیم گفت:این موضوع منطقی و عقلانی نبوده و جواب مردم من این نیست.اینکه ما منتظر باشیم تا راهکاری برای مسئله پیدا شود،تنها مردم را از لحاظ معیشت در مضیقه قرار می دهد.جواب فداکاریها و رزمندگی ها و دفاع از مرز نمودن مردم اورامانت باید خیلی بهتر از این داده شود.

عضو کمیسیون بهداشت در پاسخ به این سوال کردپرس که راهکار شما در این باره چیست،تصریح کرد:راهکار من این است،مرز به خودی خود باز باشد،بعد مسئولان به دنبال درست ساماندهی کردن باشند و جلوی تخلفات میلیاردی را بگیرند و با تعاونیهای مرزی متخلف برخورد شود.

منوچهری با انتقاد از اقلیم کردستان عراق در خصوص تعلل در اجرای طرح تردد در مرز شوشمی،عنوان کرد:گلایه شدید و اساسی از اقلیم کردستان عراق،مخصوصاً استاندار حلبچه دارم.ما برای مردم عزیز اقلیم کردستان عراق جان و زندگیمان را داده ایم و همیشه یار و پشتیبانشان بوده ایم،بهمین خاطر انتظار داریم در این موضوع قدری مسئولانه تر برخورد نمایند.

وی عنوان کرد:بنده دو سال است به دنبال دریافت اجازه تردد از مرز شوشمی بودم و با دوندگی زیاد موفق شدم که اجازه تردد از این مرز را بگیرم،الآن منتظر رضایت استاندار حلبچه هستم،ولی این تابه حال محقق نشده و اصلا دلیلی برای این تعلل وجود ندارد.بنده از این موضوع گله مندم و درخواست دارم هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی شود.

نماینده پاوه و جوانرود در پایان خاطر نشان کرد:از همه مسئولین کشور که با طرح تردد از مرز شوشمی موافقت کردند،بسیار تشکر می کنم و از طرف دیگر منتظر اجازه مسئولین اقلیم کردستان و مخصوصاً استاندار حلبچه هستم تا  زحمات ما در این زمینه را بی پاسخ نگذارند و تلاش چندین ساله که منجر به موافقت با این طرح شده است را اجابت نمایند