پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله11:30 - 1394/08/09
امام جمعه پاوه:

عقیده سازی ، در کنار بدن سازی و ورزش جوانان امری لازم و ضروری است

امام جمعه پاوه در خطبه های نماز جمعه این هفته، ضمن تبریک افتخارات ورزشکاران این شهر در مسابقات ورزشی، با بیان اینکه تلاش ما در مساجد تقویت فکر و تلاش هیئت های ورزشی تقویت جسم جوانان است، افزودند: بنده معتقدم در کنار ورزش و بدن‌سازی باید عقیده سازی و فکر سازی هم صورت پذیرد و با قرار دادن این دو فکر و نزدیک نمودن آن‌ها که خواست پدران و مادران و نهایتاً سلامتی جسم و فکر فرزندانشان است جامه عمل بپوشانیم.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه؛حاج ماموستا ملا قادر قادریدر خطبه‌های نماز جمعه این هفته (08 آبان ماه ۹۴) که با حضور باشکوه مردم مسلمان در مسجد جامع این شهر برگزار شد؛ ثروت و قدرت را دو موضوع مهم جنگ‌های بشر در طول تاریخ عنوان کردند و گفتند: امروزه تمام جنگ‌های  در حال وقوع و جریان دنیا بر سر آن است که افراد و یا حکومت‌ها بر قدرت بمانند و گروه متخاصم نیز برای آن می‌جنگند که قدرت را از آن‌ها گرفته و خود بر ثروت و اقتدارشان مسلط شوند.

امام‌جمعه پاوهافزودند: با نگاهی به قرآن کریم و سنت نبوی و سیره سلف صالح درمی‌یابیم که همواره با مال و ثروت با دو شیوه برخورد شده است یکی شیوه مدح و تمجید و تجلیل و تقدیر و شیوه دوم، شیوه ذم و توبیخ و هشدار.

ایشانبا برشمردن اهمیت مال و ثروت از دیدگاه قرآن به آیه«الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْفِيسَبِيلِ اللّهِبِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً» اشاره کردند و گفتند: در این آیه و چندین آیه دیگر مال و ثروت پیش‌تر از جهاد و شهادت و جهاد با نفس آمده و این دلیلیست که مال و ثروت هم خود ارزشمند است و هم می‌توان با آن وسیله جهاد، از جمله عده و عُدّه را فراهم نمود.

ماموستا قادریافزودند: آنان که آشکارا و پنهان مال و ثروت خود را درراه رضای پروردگار برای ارتقای دین هزینه می‌کنند به فرموده قرآن کریم نزد خداوند، جایگاهی خاص داشته و مورد تجلیل خداوند هستند و در آخرت نیز سعادت نصیب آنهاست.

خطیب جمعه پاوهآیه 9 سوره مبارکه منافقون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَاتُلْهِكُمْأَمْوَالُكُمْوَلَاأَوْلَادُكُمْعَن ذِكْرِ اللَّهِ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ.» را یک نوع ذم و هشدار قرآن به اهل ثروت عنوان کردند و اضافه کردند: خداوند در این آیه هشدار می‌دهد که مبادا اموال و ثروت و اولاد، شمارا منحرف سازند، که اگر چنین باشید در زمره گناهکاران هستید.

ماموستا قادریمال و ثروت را که یکی از اصول پنج‌گانه مکتب و کلاس درس حضرت رسول عنوان کردند و گفتند: پیامبر بزرگوار همان‌گونه که به مردم درس عقیده و احکام یاد داده است، کسب و مصرف شرعی ما را نیز تعلیم داده است.

خطیب جمعه پاوهادامه دادند: یکی از سؤالاتی که بعد از مرگ از انسان پرسیده می‌شود این است که مال و ثروتت را چگونه به دست آورده و در چه راهی خرج نموده‌ای؟ بی‌شک مال اگر از راه حرام و ناصواب باشد و درراه نادرست خرج و هزینه گردد غضب الهی را در پی خواهد داشت همان‌گونه که مال حلال هم اگر در مسیر حرام صرف گردد، باز مواخذه و عذاب الهی را در پی خواهد داشت.

ماموستا قادریافزودند: خداوند بزرگ و بلندمرتبه در قرآن کریم 104 بار کلمه احسان و انفاق را تکرار فرموده که ما انسان‌ها مخاطب آن هستیم و باید در کسب حلال بکوشیم اگرچه کم و اندک باشد و همواره به یاد داشته باشیم که مال و ثروت بدون انفاق و احسان و زکات مورد خشم و غضب پروردگار است و یقین داشته باشیم هر چه را که درراه رضای خداوند صرف نماییم چندین برابر آن را دریافت خواهیم کرد.

امام جمعه پاوهدر ادامه گفتند: پیامبر عظیم الشان اسلام در طول عمر مبارک خویش پنج اصل مهم دین، عقل، نسل، اصل و مال را به یاران خویش، مانند نماز و روزه، تعلیم داد تا بعد از حیات ایشان منهج و طریق مسلمانان باشند.

ویافزودند: دین، اصل جدانشدنی انسان است و آدمیان باید از آن پاسداری کنند و عقل، یامبر غیرمرئی و غیرمشهود است. انسان مسلمان نباید وقت خود را با صرف مواد مخدر و مشروبات و موادی که عقل و فکر را از انسان می‌گیرند تباه سازد و لازم است به امر ازدواج، در جهت بقای نسل که توصیه دین مبین اسلام است اهمیت دهند و قتل و نزاع و اختلاف و آنچه را که منتج به ریختن خون ناحق و ضربه به اصل انسان‌ها است انجام ندهند.

ایشاندر بخش دیگری از سخنان خود به آیه 53 سوره زمر«قُلْيَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْلَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوب»اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه درهای رحمت خود را گشوده و آنان را که دچار گناه و اشتباه شده‌اند فرامی‌خواند و می‌فرماید هیچ‌گاه از رحمت خداوند مأیوس نشوید و روی به درگاه پر از رحمت و مهربانی او آورید تا به‌واسطه قدرت و عظمت خود از گناهان شما چشم‌پوشی فرماید.

خطیب جمعه پاوهافزودند: خداوند بزرگ و بلندمرتبه در این دنیا ستار و در قیامت غفار است. پس ای عبدان الهی سعی کنید در برابر پروردگار خویش شرم کنید و از این‌همه نعمات و خیرات استفاده مشروع نمایید.

ماموستا قادریبه بارش‌های اخیر پاوه اشاره کردند و گفتند: در سه روز گذشته پروردگار رحمان و رحیم نعمت باران را بر ما ارزانی فرمود و باعث احیای دوباره چشمه‌ها و پرآبی آنان شد و زمین و درختان و موجودات زنده جان دوباره یافتند و عظمت و بزرگی خداوند برای اهل فکر و تعقل و اندیشه بیشتر نمایان گردید.

ویخسارتهای ناشی از باران های اخیر را نیز یادآور شدند و افزوند: باران و سیلاب در بعضی از شهرها موجب خسارت و فوت چند نفر از هموطنانمان گردیده که خود را شریک غم این خانواده ها می دانیم.

امام جمعه پاوهدر پایان به موضوع ورزش پرداختند و ضمن تبریک افتخارات ورزشکاران این شهر در مسابقات ورزشی عنوان کردند: به فضل پروردگار اکثر جوانان این شهر، جوانانی سالم و پاک هستند.

ایشانبا بیان اینکه، تلاش ما در مساجد تقویت فکر و تلاش هیئت های ورزشی تقویت جسم جوانان است، افزودند: بنده معتقدم در کنار ورزش و بدن‌سازی باید عقیده سازی و فکر سازی هم صورت پذیرد و با قرار دادن این دو فکر و نزدیک نمودن آن‌ها که خواست پدران و مادران و نهایتاً سلامتی جسم و فکر فرزندانشان است جامه عمل بپوشانیم.

شایان‌ذکر است در پایان خطبه‌ها، از طرف دفتر امام جمعه پاوه، ورزشکاران موفق در عرصه‌های ورزشی، با حضور  ماموستا قادری، امام جمعه و ایده پور، فرماندار پاوه مورد تجلیل قرارگرفته و به آنان هدایایی تقدیم گردید.