پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله00:07 - 1394/08/06

تعیین مصادیق تخلفات انتخاباتی/جرم تبلیغاتی از سخنرای های قبل از موعد مقرر نامزدها تا فعالیت تبلیغی در شبکه های اجتماعی

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون شوراها درباره‌ی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مصادیق تخلفات انتخاباتی را تعیین کردند.

به گزارشهزار ماسوله، در بندی که نمایندگان به طرح اصلی الحاق کردند آمده است که نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوار نویسی، انتشار اعلام نظر مقامات و اشخاص موضوع ماده 60 قانون و فریب و اغوای مردم از طریق سوء استفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیت‌ها یا مقامات دولتی ممنوع است و مرتکبان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

همچنین تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان، تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد نیز جرم محسوب می‌شود.

نمایندگان مصوب کردند که انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خود خارج از مهلت قانونی تبلیغات، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدها و طرف‌داران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیش از 50 در 70 سانتی‌متر و استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی جرم محسوب می شود.

بر مبنای این قانون انجام هر یک از موارد فوق از طریقکلیه شبکه‌های اجتماعیدر فضاهای مجازی نیز مشمول مجازات است و متخلفان ازمفاد این ماده به یکی از مجازات‌های درجه 6 محکوم می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این ماده با 138 رای موافق، 15 رای ممتنع و 5 رای مخالف به تصویب نمایندگان رسید.