پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله23:07 - 1394/07/27

سخنگوي وزارت كشور: آغاز ثبت‌نام نامزدهاي انتخابات مجلس از 28 آذر

سخنگوی وزارت کشور درخصوص ثبت نام برای نامزدی انتخابات گفت: نام‌نویسی برای نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی از 28 آذر و برای مجلس خبرگان رهبری از 26 آذر آغاز می شود و در این انتخابات حدود 960 هزار نفر عوامل و هیئت‌های اجرایی فعال خواهند بود.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از مرصاد نیوز حسینعلی امیری با بیان اینکه حوزه‌های اصلی شامل 207 حوزه اخذ رأی در کشور است افزود: برآورد می شود که تقریباً حدود 6000 نفر ثبت‌نام‌کننده نسبت به دوره گذشته مجلس شورای اسلامی کاندیدا بیشتر باشد و پیش‌بینی می‌شود انتخابات پرشکوهی را در 7 اسفند 1394 در کشور شاهد باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد این انتخابات باشکوه و پرشور به ارتقای امنیت و وحدت و انسجام ملی منجر شود و یک مجلس در تراز جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت کشور گفت:‌ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات از اواخر سال گذشته شروع شده است و یکی از مسائل مهمی که در این دوره خواهیم داشت انتخابات الکترونیکی در بخش‌هایی از کشور است.
امیری افزود: دولت مصوب کرد که در کلانشهرها و تعدادی از شهرستان هایی که بستر فراهم است انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای انتخابات الکترونیکی در کشور فراهم است گفت: انتخابات 25 فرایند دارد که تا به حال 24 فرایند آن، از ثبت نام تا مرحله اخذ رأی به صورت الکترونیکی انجام شده است.

امیری با بیان اینکه نکته قابل توجه در این دوره اجرای فرایند بیست و پنجم، یعنی جایگزین کردن صندوق‌های الکترونیکی به جای صندوق‌های دستی است افزود: با توجه به اینکه انتخابات علاوه بر مردم که رکن اصلی هستند دو رکن دیگر هم دارد، اجرا و نظارت باید با شورای نگهبان هماهنگ شود و این تعاملات و بحث‌های هماهنگی از اسفند ماه گذشته آغاز شده است.

وی گفت: در این انتخابات صندوق های اخذ رأی ساخته شده نمونه در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت و آنها نظرهایی داشتند و اعمال شد؛ درخصوص نمونه دوم دستگاه که در دو هفته گذشته در جلسه شورای نگهبان ارائه شد کارشناسان توضیحاتی دادند و سوالاتی مطرح و پاسخ داده شد.
امیری درخصوص رویکرد شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان با انتخابات الکترونیکی موافق است البته به نحوی که نظارت شورای نگهبان در این زمینه تأمین شود و آنها با جدول زمانبندی و تجهیزات فنی صندوق های اخذ رأی الکترونیکی موافقت کردند.

وی ادامه داد: درخصوص حوزه ها و بحث های نرم افزاری در حال مذاکره هستیم و کارشناسان دو دستگاه هم جلساتی در این زمینه برگزار می‌کنند.

امیری اظهار داشت: انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی در 14 شهرستان به صورت الکترونیکی برگزار شد و در این دوره شاهد توسعه انتخابات الکترونیکی هستیم.

وی گفت: صندوق های الکترونیکی سه قسمت دارد یک قسمت مجری ، یک قسمت ناظر و قسمت سوم همان صندوق الکترونیکی است و این صندوق طوری طراحی شده است که برای همه حتی نابینایان قابل استفاده و از دقت و سرعت لازم برخوردار باشد و هزینه کمتری داشته باشد.

امیری درخصوص بخش‌هایی که انتخابات غیرالکترونیکی در آنجا برگزار می شود افزود: در آنجا انتخابات مانند سابق به صورت دستی است و در آنجا هم صندوق هایی را می‌گذاریم که نسبت به گذشته متفاوت‌ و شفاف‌تر است.