پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:42 - 1394/07/27

افزایش اجاره بها مغازه ها در پاوه معضلی بی پایان

شهر پاوه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، نه تنها تعداد مغازه های آن در حد مناسبی که جوابگوی توزیع کالاهای مصرفی برای مردم باشد نیست بلکه از بازار مناسبی نیز با وجود انکه اجناس و کالاهای مرزی از این شهرستان به جوانرود انتقال می یابد برخوردار نمی باشد.

به گزارشهزار ماسوله، شهر پاوه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، نه تنها تعداد مغازه های آن در حد مناسبی که جوابگوی توزیع کالاهای مصرفی برای مردم باشد نیست بلکه از بازار مناسبی نیز با وجود انکه اجناس و کالاهای مرزی از این شهرستان به جوانرود انتقال می یابد برخوردار نمی باشد.

در کنار این عوامل افزایش اجاره بهای این مغازه ها معضلی همیشگی برای مستاجر و شهروندان شده است.

هرساله با وجود افزایش تورم در سطح عمومی قیمت ها، کسبه و اصناف در این شهرستان از کاهش قابل توجه فروش و درآمد شکایت می‌کنند مالکان مغازه‌ها و واحدهای تجاری همچنان بر گران کردن اجاره‌ بها اصرار می‌ورزند و در صورت عدم توافق مستاجر با افزایش اجاره‌بها به جایگزینی مستاجر اقدام می کنند.

 این روزها به اندازه ای اجاره بهای مغازه ها در این شهرستان بالا رفته است که کمتر کسی به اجاره بهای واحدهای مسکونی که آن هم روبه افزایش است توجه می کند .

فکر اجاره نمودن یک واحد مغازه آن هم با قیمتی متناسب برای درآمد، امروزه به معضلی بی پایان برای بازاریان و جوانان بیکار این شهرستان تبدیل شده است که کمتر کسی را می توان یافت این دغدغه را با وجود نقدینگی کم موجود در بازار نداشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت اجاره مغازه ها در پاوه نسبت به چند سال گذشته افزایش چشمگیری در حد دو برابر و در مواردی تا 3برابر را داشته است و به جرات می توان گفت که عدم نظارت کافی در این شهرستان بر اجاره بهاتوسط مسئولینمربوطه موجب آن شده است که متاسفانه مبلغ اجاره بها بصورت دلخواه انجام گیرد که این کار موجب بالا رفتن سلیقه ای قیمت اجناس در بازار توسط مستاجران نیز شده است.

به دلیل همین افزایش قیمت اجناس توسط مالکان مغازه ها، مغازه داران به ناچار جهت جبران مبلغ پرداختی خود با افزایش قیمت اجناس روبرو می شوند و در مقابل، شهر جوانرود که طی چند سال اخیر و با رونق گرفتن تجارت و معروف شدن آن در تمامی استان و کشور با اقبال خوبی از سوی هموطنان مواجه شده است باعث شده است تا قیمت اجناس متعادل و ارزان، به شیوه مناسبی درآن موج بزند.

با این حال و با نبود مغازه ای مناسب، تقاضا برای مغازه‌هایی که در جای مناسب قرار دارند به نحو بی‌رویه بالا رفته است و برخی مستاجران اجاره‌هایی برای این واحدها پیشنهاد می‌کنند که تناسبی با درآمد معقولی که از آن ملک تجاری به دست می‌آید، ندارد.

در این شرایط که قیمت اجناس برای مردم و شهروندان این شهرستان افزایش یافته است واقعا بی انصافی است که اجاره بهای مغازه ها بدون وجود قانون خاصی ، فقط بر اساس میل و اراده صاحبان ملک افزایش پیدا می کند و در بسیاری از مواقع به دلیل از دست ندادن موقعیت شغلی ، مغازه داران مجبور به بستن قرارداد باهر شرایطی که مالک بر آنان تحمیل کند، هستند.

می طلبد که نظارت لازم و کامل توسط مسئولین مربوطه بر اجاره بهای مغازه ها در جهت ایجاد بازاری متعادل و منصف در این شهرستان به عمل آید.