پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله11:07 - 1394/06/12
در پي آلودگي آب شرب پاوه :

لوله كشي هوايي آب شرب روستاي دوريسان در پي آلودگي آن/لزوم پيگيري سريعتر نسبت به حل اين مشكل+تصاوير

طی هفته جاري و پس از گذشت دو ماه ، مجددا شیوع بیماری با علایمی نظیر دل درد، تهوع و سردرد در روستاي دوريسان شهرستان پاوه به بستری شدن تعدادي از اهالی این روستا منجر شد.

به گزارشهزار ماسوله، طی هفته جاري و پس از گذشت دو ماه ، مجددا شیوع بیماری با علایمی نظیر دل درد، تهوع و سردرد در روستاي دوريسان شهرستان پاوه به بستری شدن تعدادي از اهالی این روستا منجر شد.

در پي آلوده شدن آب شرب روستاي دوريسان در دو ماه گذشته و بيمار شدن تعداد زيادي از اهالي اين روستا، پس از يك هفته و ارسال نمونه آب شرب موجود روستاي دوريسان به استان و تهران جهت آزمايشات مختلف ، علت ان را انتقال نوعی ویروس در آب به طرق مختلف اعلام نمودند.

اكنون نيز پس از گذشت دو ماه از آن واقعه مجددا طی هفته هاي اخیر شیوع یک بیماری با علایمی نظیر دل درد، تهوع و سردرد در روستاي دوريسان شهرستان پاوه باعث بستری شدن تعداد زيادي از شهروندان این روستا  شد که به دنبال آن موجی از نگرانی را در میان مردم به وجود آورده است.

بنا بر اخبار و گزارشات رسيده، عامل اصلي شيوع اين بيماري آلوده بودن آب شرب و آشاميدني روستاي دوريسان به ميكروب و يا ويروس از طريق تلفيق شبكه فاضلاب اين روستا است.

بر اساس این گزارش تعدادی از اهالی روستا که در پی  ظهور علائم دل درد، تهوع و سردرد در بیمارستان بستری شده‌اند اظهار داشتند که پس از نوشیدن آب لوله کشی، علائم بیماری را مشاهده کرده و به بیمارستان مراجعه کرده اند.

یکی از اهالی روستا گفت: علائم آلودگي آب به وضوح براي هر فردي قابل نمايان است که به دنبال ان در طي اين هفته جاري مجددا برخي از خانواده هاي اين روستا بعد از دوماه از وقوع شيوع بيماري به بيمارستان مراجعه كردند.

وي افزود: نمونه اي را از اين آب شرب روستا براي مسئولين آبفاي روستايي رساندم كه به واقعيت اين امر پي بردند.

هزارماسوله:تلفيق شبكه فاضلاب با آب شرب روستاي دوريسان، براي 14 منزل مسكوني واقع در بالاي اين روستا اتفاق افتاده است، كه مسئولين امر تصميم به ايجاد شبكه آبرساني آب شرب موقت هوايي به اين منازل گرفته اند، كه آن هم باعث به وجود امدن مشكلات بيشتري براي اين خانوارها شده است.

يكي ديگر از اهالي اين روستا اذعان داشت كه آب شرب مورداستفاده خود را از شهر پاوه تامين مي نمايند.

براساس شنيده ها از اهالي روستا، تلفيق بخشي از فاضلاب روستاي دوريسان با آب شرب باعث شيوع اين بيماري شده است كه فرماندار پاوه طي گفتگويي با خبرنگار ما اين نظريه را رد و با بيان اينكه 3 خانوار دور افتاده از روستا به اين مشكل دچار شده اند افزود: مشكل اين خانوارها به طور صددرصد حل شده است.

پرويز ايده پور دليل اصلي اين آلودگي را شكستگي لوله آب شرب هنگام گازكشي به اين منازل دانست و افزود: در پي تعمير اين لوله شكسته ، به طور كامل اين لوله را تعمير نكرده و به صورت غير مبتدي روي اين لوله را پوشانده اند.

وي گفت: لوله آب شرب مجددا از قسمت تعمير باز شده و با قطعي هر بار آب شرب روستا، مكش منفي در اين لوله ها صورت گرفته ، و هوا وارد لوله ها شده و به هنگام وصل مجدد آب شرب روستا، اين آب در قسمت فوقاني لوله قرار گرفته و باعث تلفيق با لجن اطراف لوله اين منازل شده است.

وي در پايان ادامه داد: لوله كشي روكار براي اين خانوارها انجام شده است و قرار بر اين است كه در روزهاي آينده شبكه جديد آبرساني براي اين سه خانوار را انجام دهند.

در پيگيري و جويا شدن اين موضوع نيز رئيس شبكه بهداشت و درمان پاوه در اين باره پاسخگو نبود.

اميدواريم هرچه زودتر مشكل اهالي اين روستا را حل و شبكه آبرساني روكار به اين منازل مزيد بر مشكلات انان نشود.