پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:54 - 1394/05/27
در مراسم 26 مرداد پاوه:

ماموستا قادری: مسئولان زحمات 35 ساله مردم اورامانات را فراموش نکنند

ماموستا قادری در مراسم یادبود حماسه 26 مرداد پاوه، به نقش مردم اورامانات در دفاع از انقلاب پرداختند و گفتند: مردم اورامانات در زمان‌های حساس از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دفاع کرده و ایستاده‌اند و این ایستادگی را جزو عقیده خود دانسته و از کارهایی که برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده‌ایم هیچ‌گاه پشیمان نیستیم. اما انتظار هم داریم رشادت این مردم در دفاع از انقلاب در آن شرایط سخت سال ۵۸ فراموش نشود.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه پاوه؛ماموستا ملا قادر قادریروز دوشنبه (26 مرداد 94) در مراسم یادبود حماسه 26 مرداد پاوه با حضور نماینده محترم ولی‌فقیه و امام‌جمعه کرمانشاه، مهندس چمران ریاست شورای اسلامی شهر تهران، استاندار کرمانشاه، فرماندهی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) اعزه علمای کرام، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده‌های شهدا و جمع کثیری از مردم پاوه و دیگر مناطق اورامانات در سالن امام خمینی (ره) برگزار شد؛ با تشریح وقایع روزشمار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در پاوه، گفتند: یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان سلطه نظام ستم‌شاهی شاهد بودیم که در ۱۵۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق از قصر شیرین تا هانی گرمله احدی در مرزها نبود و مردم برای حفظ جان خود اقدام به خرید اسلحه نمودند.

امام جمعه پاوهافزودند: بعد از پیروزی انقلاب دو گروهِ مدرسه قرآن به رهبری جمعی از روحانیون جوان و کمیته انقلاب اسلامی و در سال 58 سپاه پاوه حامی انقلاب بودند و در مقابل سلطنت‌طلب‌ها و ساواکی‌ها و چپی‌ها و نیروهای مامور دولت بعث عراق اقدام به ایجاد تشکل‌هایی علیه جمهوری اسلامی نمودند و اولین اقدامشان دعوت از شاخه چپ نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق بود که در اسفند 57 در یک راهپیمایی مسلحانه در شهر پاوه اقدام به خودنمائی کردند.

ویبه جریانات فروردین ۵۸ اشاره کردند و گفتند: در روز هشتم فروردین ۵۸ شیخ عزالدین در یک اطلاعیه اعلام کرد برای من مفهوم جمهوری اسلامی معلوم نیست، لذا نباید مردم به جمهوری اسلامی رأی بدهند و این موضوع اثرات منفی بر روی مردم گذاشت.

ماموستا قادریبه جلسه ۱4 تیر سلطنت‌طلب‌ها و نیروهای چپ و ساواکی و نیروهای برگشته از عراق با مدیریت حزب دموکرات اشاره کردند و گفتند: آنان در این جلسه خود را تنها نماینده ملت کرد معرفی کردند و اعلام کردند که مدرسه قرآن و سپاه حق نمایندگی مردم را ندارند.

ایشانجرقه جنگ پاوه را ۱۸ مرداد ۵۸ مصادف با ۱۵ رمضان عنوان کردند و گفتند: یک فرد نااهل در میدان مولوی به یک خانم اهانت که درنتیجه جمعی از جوانان روزه‌دار و خونگرم شهر پاوه از میدان مولوی به‌طرف فرمانداری راهپیمایی کرده و در آنجا با حضور تمامی نیروهای انقلابی اعلام تحصن بدون مدت کردند. و خواست‌های خود را در ۴ بند اعلام کردند

۱-ارتش در مرزهای اورامانات مستقر شود.

۲-دولت بر آمدوشد مرزهای منطقه نظارت داشته باشد.

۳-امنیت بین راه‌های پاوه و کرمانشاه برقرار شود بخصوص پاوه تا گردنه پلنگانه

۴-چاره‌ای برای اسلحه فروشی که به یک عادت در شهرهای اورامانات تبدیل شده اندیشیده شود.

امام ‌جمعه پاوهافزودند: به دنبال این تحصن نیروهای چپ نیز طی بیانیه‌ای خواستار تجمعی به قول خودشان در جهت مبارزه علیه فئودالیسم و امپریالیسم، شدند و جمعی از مردم را به قوری قلعه کشانده و اقدام به تحصن، تهدید و هشدار علیه پاوه نمودند و اجتماعی ۵ هزارنفری در قوری قلعه تشکیل دادند و بیشترین تهدیدات خود را متوجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمودند.

ایشانافزودند: در شب ۲۵ مرداد حمله به پاوه شروع شد و در روستای دوریسان تعدادی از نیروهای بومی و غیربومی به شهادت رسیدند و آب و برق مردم قطع و باران گلوله بر سر مردم می‌بارید تا اینکه پیام تاریخی امام راحل (ره) از طریق رسانه ها پخش شد و در کنار این پیام حضور شهید چمران نیز امید دومی برای ما بود که وسیله ای شد در جهت نجات مردم از خونریزی بیشتر.

ماموستا ملا قادر قادریدر ادامه به فیلم چ ساخته آقای ابراهیم حاتمی کیا اشاره و ضمن نقد آن گفتند: ایشان به منزل بنده آمدند و به وی گفتم: نوشتن تاریخ تکرار شدنی نیست و شما سعی کنید در فیلمی که برای شهید چمران می سازید منصف باشید اما متأسفانه همه ما دیدیم که در فیلم ایشان حتی یک درصد حق به ملت ما داده نشده است.

ویافزودند: در این فیلم از اهمیت و نقش مردم پاوه و ایثارگری آنها به طور کامل چشم‌پوشی و در حق آنها جفا شده، در حالی که باید در بیان وقایع منصف بود.

ماموستا قادریدر بخش دیگری از سخنان خویش به نقش مردم اورامانات در دفاع از انقلاب پرداختند و گفتند: مردم اورامانات در زمان‌های حساس از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دفاع کرده و ایستاده‌اند و این ایستادگی را جزو عقیده خود دانسته و از کارهایی که برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده‌ایم هیچ‌گاه پشیمان نیستیم. اما انتظار هم داریم رشادت این مردم در دفاع از انقلاب در آن شرایط سخت سال ۵۸ فراموش نشود.

ایشانافزودند: خداوند را شاکریم زیرا 3۵ سال است روی پای خود ایستاده و مردم اورامانات، روحانیت معزز، فرهنگیان عزیز و خانواده‌های شهدا به عهدی که به‌نظام داده‌اند تاکنون پایبند بوده و همه تلخی‌ها را تحمل کرده‌اند.

امام جمعه پاوهزحمات مسئولین در دوره‌های گذشته را ارج نهادند و گفتند: زحمات دولت‌های گذشته و مسئولین محترم و ارگان‌های خدمتگزار علی‌الخصوص لطف و دلسوزی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و محبت و بزرگواری مقام معظم رهبری همیشه شامل حال این مردم بوده است. و از این بابت ممنونیم.

ویافزودند: این مردم مرزنشین که دارای مشکلات فراوانی هستند، در برهه ای از زمان که انقلاب غریب و مرزها بی امنیت وبی صاحب بود، زحمت‌ زیادی کشیده‌اند، لذا بعد از ۳۵ سال ایستادگی می‌طلبد که به آن‌ها بیشتر توجه شود.

ماموستا قادریدر پایان سخنان خود ضمن گریزی کوتاه به کمبود آب پاوه خطاب به استاندار کرمانشاه گفتند: وضعیت آب پاوه نگران‌کننده است و مدت ۷ سال است که پروژه آب‌رسانی هانی کوان به پاوه شروع‌ شده لیکن تاکنون تنها ۵۰% پیشرفت داشته است.