پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله15:59 - 1394/05/26
سردار ريحاني در مراسم سالروز حماسه 26 مرداد پاوه:

مردم انقلابي پاوه در حماسه 26 مرداد خوب درخشيدند/حماسه پاوه مردمی بود+تصاوير

فرمانده سپاه حضرت نبي اكرم(ص)كرمانشاه گفت: در حماسه 26 مرداد نقش اصلی مردم را که پای کار بودند نباید نادیده گرفت و این مردم بودند که حماسه پاوه را خلق کردند و این پیروزی و افتخار ماست که نباید به فراموشی سپرده شود.

به گزارشهزار ماسوله، فرمانده سپاه حضرت نبي اكرم(ص) استان كرمانشاه در مراسم سالروز شكست حماسه حصر پاوه اظهار داشت: هم اکنون در شرایط حساس انقلاب قرار داریم و بنا به فرموده مقام معظم رهبری اگر در عبور از پیچ تاریخی انقلاب حواسمان را جمع نکنیم شکست می خوریم.

وی افزود: امروز توطئه های دشمنان در حال شدت است و دشمنان به دنبال این هستند که انسجام و افتخار مردم پاوه را از آنها بگیرند.

وی با اشاره به رشادت های مردم پاوه در شکست حصر پاوه گفت: این مردم در حماسه پاوه درخشیدند و در دفاع مقدس نیز شهدای زیادی تقدیم کردند که همه اینها مایه افتخار پاوه است.

سردار ریحانی با اشاره به تقدیر مقام معظم رهبری از ماموستا قادری در دیداری که با ایشان داشتند آن را مایه افتخار مردم پاوه دانست.

وی پاوه را محور منطقه اورامانات برشمرد و گفت: دشمن به دنبال بی تفاوتی ما نسبت به سابقه و عقبه مان است که یکی از آنها همین حماسه پاوه است که نباید فراموش شود.

فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه تاکید کرد: ما نباید آن روزهای سخت را فراموش کنیم و همواره باید به یاد داشته باشیم که چه روزهایی را سپری کرده ایم تا به اینجا رسیدم و این خود مانع از تحقق خواسته دشمنان مبنی بر بی تفاوتی ما نسبت به ارزش ها و پیشینه مان خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون جغرافیای پاوه یک جغرافیای ارزشی و یادآور حماسه ها و مقاومت هاست گفت: ما باید جغرافیای پاوه را حفظ کنیم که نماد ایثار شهادت و مقاومت است.

سردار ریحانی یادآور شد: خدای ناکرده اگر به ارزش هایمان بی تفاوت شویم باید منتظر حادثه باشیم که این نقشه دشمنان ماست و تاریخ مردم اورامانات چنین حوادثی را نشان داده است.

وی افزود: اگر آن زمان امام پیام داد و باعث شد حماسه پاوه با عزت شکل بگیرد امروز نیز مردم پاوه گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند.

سردار ریحانی افزود: درست است زمانی که از حماسه پاوه سخن می گوییم، عنایات خدا و نقش افرادی چون شهید چمران را از اصول اصلی این پیروزی بر می شماریم اما نقش حماسه آفرین و اصلی مردم را که پای کار بودند نباید نادیده گرفت و این مردم بودند که حماسه پاوه را خلق کردند و این پیروزی و افتخار ماست که نباید به فراموشی سپرده شود.

وی در پایان تاکید کرد: ملت ما ملتی سربلند و پیروز است و ما نباید این افتخارات را فراموش کنیم که به لطف خدا تاکنون نه درتاریخ ما فراموش شده نه خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران نيز در اين مراسم حماسه پاوه برای جامعه، هویت ملی و محلی ما بسیار ارزشمند و قابل ستایش است و هر ساله با شور و هیجان بیشتری این حماسه را گرامی می داریم.

مهدی چمران با بیان اینکه دفاع مقدس حماسه ما را در تاریخ رقم زد، گفت: اگر در پاوه پیروز شدیم به این دلیل بود که مردمش با ایمان تا لحظه آخر در کنار پاسداران مقاومت کردند و ایستادند.

رئیس شورای شهر تهران مقاومت مردم پاوه را حماسه ساز عنوان کرد و افزود: این مقاومت حماسه پاوه را به وجود آورد که هم اکنون ما می توانیم مقابل دنیا بایستیم و مقاومت کنیم و این مقاومت ما به خاطر پشتوانه مقاومت در آن سال ها بود.

وی با اشاره به جریانات شبی که پاوه سقوط کرد گفت: آنچه ما را نجات داد فرمان زیبای امام بود که قبل از هر نیرویی از هر جا، خود مردم پاوه با دست خالی به میدان آمدند و توانستند تمام ارتفاعات پاوه را آزاد کنند، لذا این مقاومت برای ما ارزش بزرگی است و باید آن را حفظ کنیم.

اجراي سرود و نوحه خواني هنرمند باينگاني ، فاروق خسروي درباره حماسه پاوه كه جلوه خاصي به مراسم بخشيده بود از ديگر برنامه هاي برگزاري اين مراسم بود

در پايان اين مراسم هم علاوه بر رونمايي از كتاب هاي "بصير اورامان" و "فاتح شمسي" مربوط به سرگذشت دو شهيد والا مقام حماسه 26 مرداد پاوه، از خانواده هاي شهداي معزز نيز تجليل به عمل آمد.