پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله16:07 - 1394/04/27
عبور از 7 خط قرمز نظام در وین - بخش دوم

پذیرش محدودیت های تحقیق و توسعه در وین/ غلط مضاعف دشمن در دیپلماسی ظریف + اسناد

بررسی متن انگلیسی برجام و ضمائم آن نشان می دهد که خطوط قرمز هفتگانه اصلی نظام در موارد متعددی نقض شده است.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازسیاسی شبکه اطلاع رسانی مرصاد؛ بیست و سوم تیر ماه سال جاری ایران با 5+1 بر سر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی و تحریم های اعمال شده از سوی اروپا و ایالات متحده به جمع بندی رسیدند.

 

پس از انتشار متن 159 صفحه ای از جمع بندی این گفتگو می توان به بررسی رعایت خطوط قرمز نظام در این مذاکرات پرداخت.

 

جدول ذیل اصلی ترین خطوط قرمز مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب بعد از گفتگوهای لوزان را نشان می دهد. گرچه به فرموده ایشان نکات دیگری نیز هست که به مذاکره کنندگان گوش زد شده است.

با اینکه وزارت خارجه در پاره ای از مفاد متن جمع بندی مذاکرات ترجمه دقیقی از آن ارائه نکرده است و بعضا قیدهای زمانی محدودیت ها را حذف و ذکر نکرده اما با مراجعه به متن اصلی توافق و مقایسه آن با خطوط قرمز نظام می توان آن را مورد نقد قرار داد.

 

قسمت اول بررسی مواردی که در برجام از خط قرمزهای نظام عدول شده است در گزارشی با عنوان محدودیت های بلند مدت 8 تا 25 ساله نا متعارف برای ایران منتشر شد که قسمت دوم آن در خصوص محدودیت های تحقیق و توسعه در ادامه خواهد آمد.

 

بخش دوم / سرنوشت تحقیق و توسعه و ساخت و ساز در محدودیت های زمانی بلند مدت اعمال شده

 

رهبر معظم انقلاب: در طول سالهای محدودیت هم باید تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آنها می‌گویند در مدت ۱۲ سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است. 

 

محدودیتهای پذیرفته شده:

 

1. فرآیند تحقیق و توسعه در حوزه غنی سازی تا 8 سال متوقف خواهد بود. و ادامه فعالیت های تحقیق و توسعه بعد از این هشت سال نیز به صورت قدم به قدم و تدریجی خواهد بود.

 

2. با توجه به پذیرش پروتکل الحاقی در واقع ایران محدودیت های متعدد در حوزه تحقیق و توسعه را به صورت بلند مدت و در سایه پروتکل خواهد پذیرفت.

 

3. ایران با توجه به متن برجام و ضمائم آن تحقیق و توسعه و ساخت امکانات هسته ای را به صورت بلند مدت و البته ابزارتولید اورانیوم و پلوتونیم را پذیرفته است.

 

اسناد موارد ذکر شده از برجام: