پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله18:43 - 1394/04/10

بازار فروش اقلام حليم،زولبيا و باميه در ماه مبارك رمضان در پاوه

رئيس اتحاديه خبازان و قنادان شهرستان پاوه در گفتگويي اظهار داشت: با توجه به افزايش سطح عمومي قيمت ها ، اتحاديه هيچ گونه افزايش قيمتي را براي اقلامي چون زولبيا و باميه نداشته است و اين اقلام همچنان با نرخ اعلامي سال گذشته به فروش رسيده اند.

به گزارشهزار ماسوله، هر ساله با فرارسيدن ماه مبارك رمضان که ماه مهمانی خداست،چهره شهر پاوه با فعال و اماده شدن و غبارروبي مساجد ، آذین بندی خیابان ها ، برپایی بازار مخصوص رمضان از جمله حليم،آش و زولبيا و باميه و تعطیلی روزانه رستوران ها رنگ و بوی مذهبی را به خود مي گيرد.

مردم مومن و مسلمان شهرستان پاوه که هرساله مشتاق آمدن ماه رمضان بوده اند، در اين فصل از سال كه گرماي طاقت فرساي تابستان را با جان مي خرند، تظاهر به روزه خواري را نفي كرده و به حرمت اين ماه مبارك و مردم روزه دار پاوه، كساني هم كه به هر دلايلي از انجام اين فريضه الهي معذور بوده اند، تظاهر به روزه خواري را بر خود گناهي بزرگ مي دانند.

فروش مواد غذايي و به صف كشيدن مردم براي خريد حليم، آش و زولبيا و باميه در شهرستان بيش از پيش در اين ماه جلوه رمضاني را به شهرستان بخشيده و مردم با خريد آنها سفره افطار خود را به سبب خواندن دعا و نيايش ،كسب فيوضات الهي در اين ماه و قرب با حق تعالي ؛ معنوي مي گردانند.

اما سفره روزه داران اين مردم به سبب گرانی های روز و نبود بازاري مناسب در شهر، روز به روز با كاهش خريد اقلام مواد غذايي، کوچکتر می شود.

افزايش تورم بالا و گران بودن سطح عمومي قيمت ها چه بسيار قدرت خريد مواد غذايي را براي مردم و شهروندان كاهش داده و در اين ماه مبارك تنها اقشار ضعيف و كم درآمد ، توان خريد مواد غذايي و مصرفي را نداشته ولي با اين حال همچنان به انجام فريضه الهي خود همت مي گمارند.

هر روز اين ماه مبارك، چندين باب مغازه به فروش حليم، آش و زولبيا و باميه مي پردازند كه با استقبال چشمگير مردم مواجه مي شود كه نظارت بر قيمت آنها احساس مي شود.

مربوط محمدي رئيس اتحاديه قنادان پاوه نيز در باره قيمت اين اقلام مواد غذايي اظهار داشت: برنامه کنترل قیمت کالا با همكاري اتاق اصناف پاوه ، برای ماه رمضان را انجام داده و نظارت عالی را بر بازار خواهد داشت.

وي افزود: با توجه به افزايش سطح عمومي قيمت ها ، اتحاديه هيچ گونه افزايش قيمتي را براي اقلامي چون زولبيا و باميه نداشته است و اين اقلام همچنان با نرخ اعلامي سال گذشته به فروش رسيده اند.

وي ادامه داد: اگر واحد صنفی نيز در افزايش قيمت در این ماه تخلفی انجام دهد به طور ویژه با آن واحد برخورد خواهد شد.

يكي از شهروندان پاوه نيز به خبرنگار ما گفت: قيمت زولبيا و باميه نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته است و كالاهايي همچون حليم و آش نيز با درصد كمي از تغييرات همراه بوده است.

اما فشار اقتصادی و تورم بالا را می توان بر ديگر اقلام سفره های مردم احساس کرد ، سفره هایی که هر روز يك اقلام از كالاهاي مواد غذايي چون شیر ، گوشت قرمز و روز دیگر مرغ پر مي كشد.