پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:33 - 1394/03/06

نبود نظارت مستمر و دقیق پاشنه آشیل ساخت و سازهای غیر مجاز/ ساختمان هایی که خطرساز شده اند

متاسفانه امروزه به دلیل نبود نظارتی مستمر و دقیق بر ساخت و سازها، ساختمانھایی ھستند که بدون نظارت کارشناسانه و به صورت غیراصولی ساخته می شوند و این امر امکان ایجاد خسارت و هزینه های سنگین و خطرات جانی را برای ساکنان آینده این واحدھا افزایش می دھد.

به گزارشهزار ماسوله، ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از معضلات اصلی شهرستان پاوه است که دلیل اصلی آن عدم نظارت لازم و کافی بر واحدهای مسکونی است.

ساخت و سازهای غیرمجاز مغایر با قانون هستند و تمام دستگاه ها موظفند که از این کار جلوگیری کنند. این ساخت و سازها در هر محدوده ایی متولی خاص خود را دارد به گونه ای که ساخت و ساز درون شهر زیر نظر شهرداری، درون روستا زیر نظر دهداری و دهیار و خارج از محدوده شهر زیر نظر بخشداری و اداره راه و شهرسازی است که در صورت تخلف این نهادها باید با خاطی برخورد قانونی و جدی کنند.

دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری، بنیاد مسکن، سازمان مهندسی ساختمان، آب منطقه ایی، اداره برق و جهاد کشاورزی باید اهتمام ویژه ایی در فراهم کردن بستری مناسب جهت ساخت و سازها برای مردم داشته باشند تا حافظ امنیت جانی و مالی مردم باشند.

متاسفانه امروزه به دلیل نبود نظارتی مستمر و دقیق بر ساخت و سازها، ساختمان‌ھایی ھستند که بدون نظارت کارشناسانه و به صورت غیراصولی ساخته می شوند و این امر امکان ایجاد خسارت و هزینه های سنگین و خطرات جانی را برای ساکنان آینده این واحدھا افزایش می دھد.

در این باره رئیس بنیاد مسکن شهرستان پاوه به خبرنگار هزار ماسوله گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده روستا زیر نظر دهیاری و دهیار روستا خواهد بود که باید نظارت دقیقی را در انجام مراحل ساخت و ساز به عمل آورند.

رضایی با اشاره به دستورالعمل های خاص ساخت و ساز واحد مسکونی از سال 1384 به بعد افزود: مرجع صدور پروانه کسب در روستا دهیار خواهد بود و فقط دهیار می تواند از ساخت و ساز های بی رویه و غیر قانونی جلوگیری به عمل آورد و بنیاد مسکن در این زمینه نمی تواند نقشی را ایفا کنند.

وی گفت: متاسفانه این مشکلات در روستاهای اطراف شهرستان پاوه وجود دارد و بدون هیچ نظارت دقیقی از ساخت و ساز واحد مسکونی، امتیازات خاصی نظیر برق، آب و صدور پروانه کسب و جواز داده خواهد شد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه نظارت بر ساخت و ساز های روستایی در حیطه وظایف بنیاد مسکن  نیست ولی با این وجود چندین مورد به ارائه تذکرات کتبی به متخلفین و رونوشت به دهیاری و فرمانداری اقدام کرده ایم.

 قدرت فیضی از مهندسین و ناظرین بر واحدهای ساخت و ساز نیز در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله با بیان اینکه دهیار، یک شهردار با وظایف کمتر است، اظهار داشت: شرط رعایت نظارت دقیق بر ساخت و سازهای مسکونی، این است که دهیار روستاها سواد فنی در ساخت و ساز داشته باشد.

وی افزود: عدم نظارت دقیق بر ساخت و ساز های روستایی همچون رعایت نکردن فاصله تا تیر برق های خیابان، خطرات جانی و مالی را در کوتاه مدت برای پیمانکاران و کارگران و در دراز مدت برای خود خانواده آنها دارد.

وی گفت: عدم نظارت دقیق به هیچ وجه قابل قبول نبوده و علاوه بر وجود خطرات جانی و مالی به ضایع شدن حقوق مالکین و همسایه ها می انجامد.

بر اساس این گزارش عدم نظارت صحیح بر گود برداری ها، سرعت در ساخت و ساز با کاھش زمان مورد نیاز جھت بستن بتن، نداشتن تجربه کافی و عدم توجه مهندسین ناظر به نکات فنی و اجرایی نسبت به فرایند ساخت و ساز و همچنین لحاظ نکردن شرایط ساختمان های مجاور از جمله دلایلی است که در مراحل ساخت و بھره برداری از ساختمان ھا خساراتی را برای مالکین ساختمان ها و مجاورینشان به همراه دارد.

مسلم است که سازمان نظام مهندسی بایستی در این خصوص ارائه راه حل این مسئله نقش آفرین است و به این مساله رسیدگی کند تا نظارت بر تمام مراحل ساخت‌وساز یک ساختمان را در مواقع بروز حوادث شاهد تلفات نباشیم.

با این اوصاف می توان دلیل اصلی وجود ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها را می توان به نبود دهیار متخصص و نسبت‌های فامیلی دهیاران با مردم روستا دانست که ارائه امتیازات خاص به آنها را به آسانی فراهم کرده است. از طرفی تخلف در حوزه مسکن، شکل گیری بازار‌های سیاه و مساکن غیر استاندارد را می توان از جمله آسیب هایی این حوزه دانست.