پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله01:31 - 1394/02/30

وام ازدواج، به اندازه خرید یک تلویزیون و یخچال/لزوم افزایش تسهیلات ازدواج

برای گرفتن وام خرید یک یخچال با این شرایط تورم بالا، زوج های جوان باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند که در نهایت نیز بدلیل و مصائب بی شمار قید آن چند میلیون را خواهند زد...

به گزارشهزار ماسوله، افزایش آمار طلاق و همچنین بالارفتن سن ازدواج هشدارهایی مبنی بر ضرورت افزایش تسهیلات به جوانان برای تشکیل خانواده است.

تورم و گرانیهای سال های اخیر و همچنین افزایش اجاره بهای مسکن همگی ایجاب می‌کند که دولت تسهیلات مختلف از جمله وام ازدواج را برای جوانان افزایش دهد.

از جمله موانع ازدواج که امروز گریبانگیر نسل جوان شده است عدم ارائه وام به مزدوجین در چند سال اخیر است که بر طبق آمار موجود تاکنون حدود یک میلیون نفر در صف انتظار دریافت وام ازدواج هستند و بر اساس تازه ترین اخبار بانک ها هیچ تمایلی به ارائه این وام به دلیل پایین بودن بهره بانکی ندارند و معتقدند که سودی برای آنها ندارد.

با توجه به این وضعیت در شهرستان پاوه نیز این امر حاکم است و بانک ها از دادن وام به مزدوجین خودداری می کنند. این در حالی است که بدون شک یکی از دلایل توقف پرداخت وام ازدواج جوانان را می توان سوء استفاده بانک‌ها از منابع سپرده قرض‌الحسنه دانست. در واقع بانک ها به جای اینکه این منابع را به وام ازدواج و دیگر کارهای ضروری اختصاص دهند آن را برای سود بیشتر به صورت تسهیلات مدت‌دار ارایه می‌کنند.

در حال حاضر بانکها می توانند برای پرداخت تسهیلات از محل منابع حساب‌های جاری ،نیز اقدام کنند. بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج مجوز قانونی برای برداشت از این منابع جاری خود را دارند ولی مشکل، در همکاری است که انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری لازم را انجام دهند.

اکنون جوانان در نوبت دریافت وام هستند ولی متاسفانه بانک‌ها تسهیلاتی پرداخت نمی‌کند و روند پرداخت وام ازدواج را متوقف کرده اند. نکته غم انگیز آن است که برای گرفتن وام خرید یک یخچال با این شرایط تورم بالا، زوج های جوان باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند که در نهایت نیز بدلیل و مصائب بی شمار قید آن چند میلیون را می زنند. روال کار این گونه است که زوج ها برای دریافت وام ازدواج باید، در سامانه بانک مرکزی ثبت نام و ضمن دریافت کد رهگیری برای گرفتن این تسهیلات تشکیل پرونده دهند.

اما بسیاری از زوج ها با مراجعه به بانک های عامل و تشکیل پرونده در انتظار دریافت وام ازدواج خود مانده اند و با پاسخ منفی به درخواست خود روبه رو شده اند. در این حوزه، خیرین شهرستان پاوه باید تشویق و ترغیب به ارائه تسهیلات در حوزه ازدواج و تامین جهیزیه برای دختران شوند تا بتوان بنیاد خانواده را تحکیم بخشید، در شهرستان پاوه نهادهایی چون موسسه خیریه صلاح الدین ایوبی در راستای شناسایی خانواده های بی بضاعت، اقدامات مطلوبی را انجام داده و تلاش هایی اساسی در جمع آوری جهیزیه برای این خانواده ها، که یا فقیر و یا عدم سرپرست هستند انجام داده اند که این خود بزرگترین کمک را در حوزه ازدواج به جوانان می کنند.

امیدواریم افراد خیر شهرستان پاوه نیز با شناسایی و کمکهای خود به این خانواده ها در حوزه ازدواج سعی در کاهش دادن مشکلات این جوانان باشند قطعا از جانب خداوند هم ثواب دنیوی و هم ثواب اخروی را به دنبال دارد.

امیدواریم که در سال ۹۳ به بانک مرکزی و بانک‌های اعطاکننده وام ازدواج، تکلیف شود تا بودجه‌ای بیشتر برای وام ازدواج تخصیص دهند و متقاضیان را اولویت‌بندی کنند تا جوانان بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند.