پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله07:26 - 1392/04/04

سایه جو مثبت بر سر اقتصاد ایران

 از هفته گذشته بعد از اعلام نتایج انتخابات، جوی مثبت بر اقتصاد ایران سایه افکنده است. شاید این اتفاقات مثبت چندان چشمگیر نباشد اما به هر حال امیدها کمی به بازارها بازگشته است. از روز ۵شنبه ۲۳ خرداد تا یک هفته بعد از آن، دلار کاهش قیمتی معادل ۴۰۰تومان را تجربه کرد.
 
 
از سوی دیگر انبارکنندگان و دلالان کالا که کالاهای خود را به امید افزایش قیمت انبار کرده بودند، در هراس از ارزانی دلار و کاهش قیمت ها در بازار اجناس خود را به هر ترتیبی که شده به فروش می رسانند. همچنین روز شنبه در بازار بورس تهران نیز شاخص کل ۹۵۰ واحد رشد کرد و پس از ورود به کانال ۴۶‌هزار واحدی، از نیمه کانال عبور کرد.
 
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند به‌طور قطع این استنباط بازار در آینده هم مثبت خواهد بود و با حرکت جامعه به سمت اعتدال، فکر و منطق بیشتر، بازار سرمایه نیز روندی منطقی‌تر در پیش می‌گیرد.
 
همچنین این خوش بینی ها بر بازار خودرو نیز اثرگذار بوده است. درحال حاضر خریدوفروش در بازار خودرو راکد شد و تقریبا بیشتر خریداران در انتظار روند کاهشی قیمت‌ها در بازار هستند.
در این شرایط، خریداران منتظر روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو هستند تا افزایشی که در هفته‌های اخیر دوباره گریبانگیر بازار خودرو شده است، برطرف شود. بعضی فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند روند کاهشی قیمت خودرو در بازار ادامه یابد و پس از گذشت چند روز بازار به ثبات برسد.
 
 
علت این کاهش قیمت و بازگشت رونق چیست؟
درحال حاضر جامعه و بازار درگیر جو مثبت اقتصاد شده اند و همین تاثیرات روانی مثبت بر بازار، باعث سقوط هرچند ناچیز قیمت ها شده است. در کنار این جو روانی مثبت، خریداران و متقاضیان کالا و ارز در انتظار کاهش قیمت ها، به سر می برند و برای خرید دست نگه داشته اند. همین امر سبب کاهش تقاضا در بازار شده است.
 
از سویی دیگر نیز دلالان و کسانی که پول و سرمایه خود را به دلار، ارز و سایر کالاها تبدیل کرده بودند، با مشاهده وضعیت مثبت حاکم بر بازار و دورنمای مثبت اقتصادی ایران، اقدام به فروش دلارها و کالاهای انبار شده خود کرده اند. بدین ترتیب عرضه افزایش یافته است. در حقیقت در وضعیت کنونی برعکس وضعت اقتصادی ۱ماه پیش که سرمایه گذاران از ترس کاهش ارزش پول ملی ترجیح می دادند پول خود را به کالا و ارز تبدیل کنند، اکنون بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای جلوگیری از ضررهای احتمالی در آینده، ارز، دلار و کالاهای خود را به پول نقد تبدیل کنند.
 
به نظر می رسد اعتبار ريال ایرانی در حال بازگشت به دوران اوج خود در بازارهای اقتصادیست.