پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله09:06 - 1392/03/19

پایان مناظره ها آغاز نتیجه گیری مردم

 برگزاری آخرین مناظره در رسانه ملی با عنوان تبیین جایگاه سیاست خارجی و داخلی کشور از دیدگاه داوطلبان توانست رأی دهندگانی را که انتخاب خود را منوط به شناخت به دست آمده از میزان پاسخگویی وعملکرد آتی نامزدها در مباحث سیاسی کرده بودند،اغنا کند.
 
این واقعیت که مناظره ها در نظر مخاطبان تأثیر به سزایی گذاشت و باعث شد مردم علاقه مند،با دقت و وسواس تمام، به برنامه ها و مواضع نامزدها توجه کنند حقیقتی غیر قابل انکار بود تا حدی که توانست نظر افرادی را که قصد حضور در پای صندوق های رأی را نداشتند به خود معطوف کند.
 
آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، که تبدیل به داغ ترین گفتگوی انتخاباتی شد علاوه برکمک به تشخیص درست افراد برای شناخت اصلح ،توانست تا حد قابل ملاحظه ای ،میزان مشارکت مردم در انتخابات روز 24 خرداد ، پای صندوق های رأی بیشتر کند.
 
تجربه جدید رسانه ملی با 8 نامزد
 
مهدی فضایلی مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس و مدیرعامل فعلی انتشارات سروش در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به تجربه جدید رسانه ملی در مناظره 8 نامزد انتخاباتی که بصورت گروهی برگزار شد گفت :مناظره های برگزار شده که سیر تکاملی خود را در آخرین دوره نشان داد ، مشخص کرد که رسانه ملی توانسته ایراداتی را که در برپایی دور اول این مناظره ها وارد بود برطرف کند.
 
وی افزود: در مجموع مناظره ها این امکان را فراهم کرد که مردم شناخت بیشتری از دیدگاه ها و نظرات نامزدها و نوع برخورد آنان با سوالات، و اطلاع از ظرفیت نامزدها مواجهه با سوالات پیدا کنند.
 
 کارشناس رسانه تأکید کرد:دنبال کردن با دقت مناظره ها کمک خوبی به انتخاب فرد مورد نظر داشت و حتی توانست میزان مشارکت مردم برای رأی به نامزد نهای و مورد نظرشان را بالا ببرد.
 
ارزیابی نامزدها با مناظره
 
بیژن نوباوه عضو ناظرمجلس در صدا وسیما درباره نحوه برگزاری مناظره ها و اثر آن بر میزان مشارکت مردمی گفت: مناظره های این دوره علیرغم  تعداد نامزدها ، توانست با بهترین شیوه برگزار شود.
 
نماینده تهران افزود: در شیوه های تبلیغاتی جدید ،رسانه های صوتی ،تصویری وفضای مجازی بی بدیل هستند و در عین اینکه می توانند هجمه های خارجی را کاهش دهند می توانند ارتباط مستقیمی را با مردم برقرار کنند لذا برگزاری مناظره ها راهی بود تا مردم بدون واسطه بتوانند نامزد نهایی خود را حلاجی و ارزیابی کنند.  
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:در مناظره آخر شاهد یک رقابت فکری و مشخص شدن واقعیت  نسبت به افراد بودیم و حتی دیدیم که برخی برداشت ها نسبت به افراد تغییر کرد و با مطرح شدن مسایل و قدرت پاسخگویی آنان به سوالات؛رأی دهندگان نظر خود را نسبت به نامزد نهایی عوض کردند.
 
وی افزود:در مناظره ها صحبت بین کاندیداها،مدافعان اصیل انقلاب را مشخص کرد که این برای مردم حائز اهمیت بود .
 
نوباوه با بیان اینکه شناخت از طریق مناظره شناخت بی واسطه ای بود که منجر به شفاف سازی شد و میزان مشارکت مردمی را افزایش خواهد داد گفت:اکثریت قریب به اتفاق مردم که انقلاب برای آنان اصل است در پای صندوق رأی حاضر خواهند شد چون تحت هر شرایطی انتخاب برای آنان راهی برای اصلاح است که به برکت انقلاب ایجاد شده است.
 
مناظره مهمترین عامل افزایش مشارکت
 
حسینعلی افخمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز مناظره را عاملی برای روشن شدن اذهان عمومی نسبت به نامزدها دانست وگفت:در همه دنیا مناظره مؤثرین عامل برای بالا بردن میزان مشارکت در انتخابات به حساب می آید و کلمه مناظره درتلویزیون این ویژگی را بوجودمی آورد.
 
وی با اشاره به اینکه صدا وسیما به دلیل محدودیت ها مجبور شد که مناظره را بصورت 8 نفره برگزار کند گفت: این عدد نامزد، میزان مشارکت مردم در تعامل با صداو سیما را پایین آورد.
 
افخمی با انتقاد از اینکه در این مناظره ها مشخص شد که نامزدها فاقد هویت حزبی هستند تأکید کرد: وقتی نامزدها فاقد هویت حزبی باشند نمی توانند برای مردم چندان هویت سیاسی داشته باشند بنابراین دیدیم که طرح دیدگاه آنان در رسانه ملی تبدیل به یک مسابقه شد که هرکس بهتر حاضر جواب تربود موفقتر می شد.
 
وی با بیان اینکه این مناظره ها در آینده می تواند محل رجوع مطالبات مطرح شود گفت: نامزدها باید دقت کنند که چنانچه حرف و سخنی را مطرح می کنند در آینده باید پاسخگوی آن باشند .
 
فاطمه امیری