پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله08:45 - 1392/03/05

دوران سعی و خطا در کشور به پایان رسیده است/برای قدرت تخریب سیاسی نمی کنم

 محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری لحظاتی پیش با حضور در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما اولین برنامه انتخاباتی خود در رسانه ملی را آغاز کرد و به تشریح دیدگاه‌های خود پرداخت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: می‌خواهم از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم و از امیدها و شورو شوق‌هایی که در آینده ملت ایران است صحبت کنم.

وی با بیان اینکه من فرزند کوچکی از این ملت بزرگ با یک تاریخ بسیار کهن هستم افزود: صحبت خودم را از یک حادثه بزرگ شروع کنم شما ملت بزرگوار ایران می‌دانید که من در حوادث بسیاری شرکت کردم به گونه‌ای که حوادث بسیار تکان دهنده‌ای را دیده‌ام اما می‌خواهم کلامم را با حادثه تکان دهنده‌ای که اخیرا دیده‌ام آغاز کنم.

وی با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته به 250 شهرستان سفر کرده‌ام اظهار داشت: در بین دانشجویان 400 دانشگاه رفتم و در میان اساتید حضور داشته‌ام و همچنین با بسیاری از طبقات مختلف مردم صحبت کرد‌ ام.

رضایی با اشاره به اینکه در این سفرها با کارگران و کشاورزان، خانم‌های خانه‌دار، دانشجویان و دانش آموزان و روستاییان و در نهایت همه آحاد ملت از نزدیک دیدار داشته و صحبت کرده‌ام بیان کرد: در این صحبت‌ها حرف‌های بسیار صمیمانه‌ای مطرح شد اما یکی از این صحبت‌ها بسیار تکان دهنده بود.

وی با اشاره به صحبت‌های پدر شهید که همان حادثه تکان دهنده است گفت: این پدر شهید سه فرزند خود را تقدیم انقلاب کرده است که صحبت‌های ایشان مرا تکان داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان ساخت: این پدر شهید دارای 5 فرزند است که هر 5 فرزندش بیکار هستند و حدود 600 هزار تومان از بنیاد شهید به آنها می‌دهند به طوری که سه فرزند این پدر شهید دارای مدرک لیسانس و دو فرزند دیگر فوق لیسانس هستند.

وی با بیان اینکه صحبت این پدر شهید مرا تکان داده است اظهار داشت: باید زندگی مردم ما اینگونه باشد یعنی باید در فقر و گرانی و بیکاری بسر ببرند آیا اینگونه زندگی کردن شایسته ملت ایران است.

رضایی با بیان اینکه این وضعیت شایسته ملت ایران نیست افزود: باید این وضعیت را تغییر داد البته این وضعیت تنها مختص به زندگی این خانواده شهید نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به صحبت‌های اقشار ملت گفت: وضعیت فقر، بیکاری و گرانی مخصوصا با تحریم های اعمال شده علیه ایران اسفناک است.

وی با بیان اینکه فشار بر زندگی مردم بسیار بالا است تصریح کرد: فساد، رشوه و تبعیض مسئله دیگر نگرانی‌ها است به گونه ای که در اداره کشور از حد معمول خود تجاوز کرده است.

رضایی با اشاره به اینکه در تمام دنیا درصدی از این مسائل وجود دارد اما در ایران تشدید شده است خاطرنشان ساخت: رشوه و تبعیض بین استان‌های مختلف زیاد است به گونه‌ای مسائلی در اداره کشور ورود پیدا کرده که آن کارآمدی لازم را از اداره کشور گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسئله دیگری از موضوعات کشور اظهار داشت: سقوط ارزش پول ملی یکی از مسائل و مشکلات کشور است، چرا که پول ملی یکی از نهادهای بزرگ و هویت یک کشور به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه پرچم، پول ملی، سرزمین، دین، مذهب، حاکمیت از جمله نهادهای اصلی هویت کشور به شمار می‌آید ادامه داد: من هم با سیاه نمایی که در کشور صورت می‌گیرد مخالف هستم و هم با کسانی که مردم را خواب می‌کنند و به گونه ای حرف می زنند که انگار هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، بنابراین هردوی اینها به کشور آسیب خواهد زد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در سیصد سال گذشته هم در بعد سیاسی و هم در بعد اقتدار ضعیف شده ایم گفت: تا الآن توانسته‌ایم قسمتی از حلقه‌های مفقوده‌ای را که قدرت اقتدار سیاست و امنیت بوده را در ایران درست کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه ایران یکی از مقتدرترین کشورهای منطقه و دنیا است ادامه داد: موشک‌های ما از چندهزار کلیومتری عبور می‌کنند اما ما در گوشت و مرغ می‌مانیم.

رضایی با اشاره به اینکه ما در زندگی مردم دچار مشکل شده‌ایم افزود: ما باید به جای سیاه نمایی و خواب کردن مردم واقع بین باشیم یعنی باید عدم توازنی که میان قدرت سیاست و امنیت و همچنین با زندگی و معیشت مردم بوجود آمده را کم کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید سطح زندگی مردم را بالا برد گفت: اقتصاد را باید در جای خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه هدف ما کاملا روشن است بیان کرد: باید عدم توازن را در کشور با تدبیر حل کرد.

رضایی با اشاره به اینکه هیچ کشوری جرأت حمله به ایران را ندارد گفت: ما بر روی پای خود ایستاده‌ایم بنابراین باید بر روی زندگی اقتصاد فرهنگ هنر معماری و هرآنچه که مربوط به تمدن یک کشور می‎شود را درست کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید جایگاه بین المللی خود را ارتقا دهیم ادامه داد: بنده سیاه نمایی و خواب کردن ملت ایران را قبول ندارم.

وی اضافه کرد: ملتی که به خواب برود از توانایی‌های خود استفاده نمی‌کند بنابراین این ملت دغدغه نخواهد داشت.

رضایی با اشاره به اینکه کسانی که غدغه‌ها و نگرانی‌ها را تبدیل به یأس و ناامیدی می‌کنند و نمی‌خواهند اجازه بدهند ملت ایران باقدرت به سوی آینده حرکت کند را قبول ندارد، تصریح کرد: پس جایگاه تحلیل بنده کاملا روشن است من واقع بینی را انتخاب کردم چرا که تا ما به مشکلات اعتراف نکنیم راه حلی برای عبور از آن پیدا نخواهیم کرد.

رضایی با اشاره به اینکه باید این مشکلات اساسی را حل کرد گفت: اولین مشکل جدا شدن سفره مردم و دولت است به طوری که مردم یک سفره و دولت سفره دیگری دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دولت نفت را می‌فروشد و این پول را یا به کارکنانش می‌دهد و یا سد و اتوبان می‌سازد گفت: ما انشاأ الله سفره‌ای درست خواهیم کرد که همان جایی که مردم خوارک و غذا می‌خورند دولتی ها هم همانجا غذا بخورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اگر مردم کمبود نان و گوشت پیدا کنند بلافاصله باید دولتی‌ها باید باخربر وشوند افزود: مسئله دیگر این است که مردم باید به اداره کشور برگردند همانطوری که در دوران انقلاب و 8 سال دفاع مقدس وارد شدند و آسیبی ندیدیم.

وی گفت: چرا نباید مردم به اقتصاد و فرهنگ نیایند؟ چرا فرهنگ را نباید به دست خود مردم دهیم؟ چرا مردم به اقتصاد نباید ورود پیدا کنند؟  

وی مسئله دیگری را که موجب نگرانی دانست و اظهار داشت: دوران سعی و خطا در کشور تمام شده است بنابراین باید به دنبال راه حل بود.

رضایی گفت: ما دیگر نمی‌توانیم یک دولت دیگری بیاوریم و سعی و خطای جدیدی را در کشور انجام دهیم.

دبیر مجمع مصلحت نظام با اشاره به اینکه اینجا آزمایشگاه نیست افزود: اینجا یکی از بزرگترین کشورهای منطقه با یک تمدن بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه ما دوباره نمی‌توانیم هندوانه‌های بازنشده را بخواهیم بعد از خرید باز کنیم ادامه داد: به همه فعالان سیاسی و دوستانی که دلسوز مردم هستند اخطار می‌دهم که دوران سعی و خطا پایان یافته است.

وی با اشاره به اینکه باید شعار دادن را پایان دهیم اظهار داشت: کشور، انقلاب، نظام و رهبری دیگر توان شعار دادن را ندارند و دیگر تحمل تست و خطای جدید را ندارند.

رضایی با اشاره به اینکه توصیه می‌کنم همه دست به دست هم بدهیم اظهار داشت: باید برای رضای خدا و وحدت کلمه ای که در ابتدای انقلاب و در جنگ بود را انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی قانون داریم همه باید با هم باشیم و مشکلات را با یکدیگر حل کنیم.

وی ادامه داد: من باید به همه شما ملت عزیز باید بگویم غریب 20 سال است که این دغدغه‌هایی که فرزندان امام و سربازان رهبری و انقلاب بوجود آورده موجب تحرک در ما شده است.

دبیر با اشاره به اینکه ما جلوگیری از خطرات را شروع کرده‌ایم گفت: ما با هر سه دولت همکاری کرده‌ایم و با مجمع تشخیص مصلحت نظام همه هم و غم خود را گذاشتیم تا چشم انداز آینده ایران را روشن کنیم و سیاست‌های اصل 44 را روشن کنیم و بگوییم که اقتصاد تجارت باید چگونه باشد. بنابراین این‌ها را به رهبر انقلاب ارائه کردیم و ایشان این موضوعات را صالاح و رونمایی کردند.

رضایی با اشاره به اینکه به دولت‌های قبلی تمامی این مسائل ابلاغ شد خاطرنشان ساخت: متأسفانه دولت‌های گذشته دستاوردهای کمی داشته‌اند اگر بسیاری از آن سیاست‌ها عمل می‌شد و بسیاری از آن دلسوزیها اعمال می‌شد ما امروزه باید خیلی جلوتر می‌بودیم و بسیاری از این مشکلات را نمی‌داشتیم.

وی با اشاره به سفر خود به 250 شهرستان و دغده یک پدر شهید نسبت به آینده فرزندان خود ادامه داد: مادرانی هستند که با تمام وجود رهبری و نظام را قبول دارند ولی نگران آینده بچه های خود هستند.

رضایی با اشاره به اینکه وقتی معلمی را می‌بینیم که 600 هزار تومان حقوق می‌گیرد ناراحت می‌شوم گفت:  با شعار دادن نمی توان کشور را اداره کرد و باید وارد عمل شد اگر من امروز وارد صحنه انتخابات شده ام به این دلیل است. این درحالی است که بعضی ها می گویند بنده دو سه بار است که وارد عرصه شدم اگر آنها به این هشدار ها توجه می کردند و عمل می شد دلیلی برای به صحنه آمدن بنده نبود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هشدارهای داده شده و ارائه شاخص‌های فلاکت و بیکاری و گرانی گفت:اگر به این هشدارها عمل می‌شد دیگر نیازی به صحنه آمدن من نبود. این درحالی است که همین الآن هم به اخطارها توجهی داده نمی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: من وظیفه خود می‌دانم که خودم را در معرض انتخاب ملت بزرگ ایران قرار دهم بنابراین با وجود این مسائل باید دید چکار باید کرد.

وی اولین مسئله را درست شدن دولت دانست و عنوان کرد: حداقل در 24 سال گذشته 3 دولت آمده و رفته است هر سه دولت که آمده‌ اند و رفته‌اند با وجود اینکه از نظر افکار خیلی با هم مسئله داشتند اما رشد اقتصادی ایران در سه هر دولت حدود 4 درصد است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره با اینکه در هر سه دولت تورم و گرانی داشتیم گفت: در هر سه دولت نقاط مشترکی داریم.

رضایی گفت: شما می‌دانید که من در برخوردهای سیاسی از تخریب‌های سیاسی برای رسیدن به قدرت استفاده نکرده ام و الآن فرد خاصی را نمی‌خواهم محکوم کنم زیرا می‌خواهم وضع موجود را بیان کنم.

دبیر با اشاره به اینکه وضع موجود برآیند همه عملکرد دولت ها و مجلس های گذشته بوده است ادامه داد: باید فکر اساسی کرد وگرنه یک تیمی برود و تیم دیگر بیاید اگر کار اساسی نشود چکار می توان کرد. بنابراین اولین مسئله این است که ما باید در مسئله دولت یک تغییر اساسی بدهیم. من اسم این تغییر را نوسازی دولت گذاشته ام.

رضایی با اشاره به اینکه هم باید در ساختار ، کارکرد ، رفتار دولت و در نهایت مدیریت آن باید هر چهار بعد را عوض کرد ادامه داد زیرا ساختار دولت یک ساختار پادگانی است که رضا شاه در تهران درست کرده و تمام اختیارات را از استان ها گرفته است متأسفانه ملت عزیزی که در سراسر کشور هستند قدرت برنامه ریزی ندارند.

وی مسئله دیگر را کارکرد دانست و عنوان کر:د دولت نباید خود را مدیون مردم کند دولت باید اجازه دهد مردم کار کنند و از آنه حمایت کنند مسئله دیگر مدیریت است که در هر کشوری در چند سطح اعمال می شود.  

رضایی با اشاره به سطح عملیاتی در کشور وجود ندارد گفت: در همه ابعاد مانند انتخابات تظاهرات مسائل سیاسی صاحب دارند اما در بعد اقتصادی در سطح شهرها و استان ها هیچ صاحبی وجود ندارد.

وی گفت: اگر صنعت تجارت و کشاورزی را درست کنیم این همه مشکل بوجود نمی‌آید.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر مدیریت راهبردی گفت: در یکی از دوره‌های مدیریتی خطر تحریم وجود نداشت و ما شاهد بودیم که درهای نطنز را بستند و همچنین در شرایطی که کشور در معرض تهدید قرار داشت عنوان کردند تهدید نمی‌شوید و تحریم‌های اقتصادی را جدی نگرفتند.  

وی در ادامه افزود: این چه روند اداره کشور است که در جایی که باید احتیاط کنیم و ماجراجویی نکنیم مراعات نمی‌کنیم و در جایی که باید با تمام وجود به جلو برویم مانع می‌شویم.

رضایی با بیان اینکه مدیریت راهبردی یعنی به دولت مرکزی مدیریت راهبردی دهیم گفت: مدیریت اجرایی را در سطح استان‌ها به اجرا در می آوریم و مدیریت شهری که تمام فکر و ذکر مدیریت در آن نهفته است در سطح قوه مجریه به سمت دنبال کردن چشم انداز و رصد مسائل بین المللی و تعاملات و حل معضلات کشور پیش می‌بریم که در این صورت نوسازی دولت انجام می‌گیرد و ساختار و کارکرد و رفتار را در سطح کشور درست می‌کنیم.

رضایی با تأکید براینکه فرهنگ باید متحول شود بیان کرد: اگر فرهنگ متحول نشود نمی‌توانیم با هم زندگی کنیم و اینکه سران کشور حتی نمی‌توانند با هم تعامل کنند صحیح نیست لذا این چه زندگی است که سران قوای کشور توان تعامل با هم را ندارند.

وی افزود: وقتی دولتمردان همدیگر را تضعیف می‌کنند چه انتظاری از مردم داریم که وقتی در کف خیابان با هم تصادف می کنند به قصد کشت همدیگر را نزنند.

رضایی با بیان اینکه باید اخلاق، ادب و تواضع را به سیاست برگردانیم اظهار داشت: در دولتم مشورت تحمل پذیری در گفتگو را به طور جدی به وجود می‌آورم.

وی با بیان اینکه من به دنبال برنامه‌های اقتصادی هستم گفت: تحول در کشاورزی ایران از جمله برنامه‌های اقتصادی است که امنیت غذایی باید به گونه‌ای شود که هر خانواده تا 5سال آینده‌اش اطمینان از داشتن نان و گوشت داشته باشد و زمانی این امر صورت می گیرد که کشاورزی رونق پیدا کند.

کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به کشاورزان یارانه سبز می‌دهیم تصریح کرد: به تمام کشاورزانی که می‌خواهند از حالت سنتی به پیشرفته ارتقا یابند و کسانی که کارخانجات تبدیلی را در کنار کشاورزان احداث کنند به اصلاح بذر، خاک و دام بپردازند یارانه سبز می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: بیمه کشاورزان و تأمین اجتماعی زارعین را مدنظر داریم و این طرح امنیت غذایی کشور را حل می کند و از خروج ارز و پول ملی از کشور جلوگیری خواهد کرد.

وی در تشریح برنامه دیگری با عنوان کسب و کار خانگی بیان کرد: برای 5 میلیون خانوار کسب و کار تعریف کرده‌ام به گونه ای در داخل خانه‌ها کار کنند و به درست کردن وسایل کامپیوتری تلویزیونی و غیره مشغول شوند همانگونه که در سنگاپور و تایوان و چین ال سی دی درست می‌کنند زنان ما نیز به همین روش مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه بانک مردم درست می‌کنیم گفت: بانک مردم راه‌اندازی کرده که به مردم وام می‌دهد و سودش را دولت می پردازد و فشاری روی مردم بوجود نمی‌آید.

رضاایی با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها که با 65 هزار تومان اجرا می‌شود را وارد تولید می‌کنیم و این راه ضد تورمی است و سکه داغ نیست بلکه سکه خنک است که باعث تولید کشاورزی اشتغال مردمی که یارانه می گیرند اما بیکار هستند می‌شوند.

وی در ادامه در تسریع نوسازی صنایع ایران تشریح کرد: طوفان کالای چینی آسیب بسیار جدی به اقتصاد کشور زده و ما باید از کسب و کار حمایت کنیم.

وی تأکید کرد: کسب و کاری که ظرف سه سال بتواند دستگاه های خود را نوسازی کند هیچ مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد تا رقابت ایران در صحنه بین‌الملل تا حد اعلا پیشرفت کند. اگر کالای رقابت پذیر نداشته باشیم نمی‌توانیم در صحنه پیشرفت جدی کرده لذا رقابتی کردن صنعت کشور مهم است.

رضایی با بیان اینکه اقتصاد ما یک ستون بیشتر ندارد اظهار داشت: اقتصاد کشور را 10 ستونه می‌‎کنیم و از کشاورزی، صنعت، توریسم، 10 شرکت کشاورزی، سه شرکت سلامت بهره گرفته و در این صورت دیگر متکی به نفت نخواهیم بود.

وی با اشاره به معادن ایران گفت: معدن ایران را از خام فروشی بیرون می‌آوریم و باید قادر به تولید فراورده‌های قابل صدور با ظرفیت بالا باشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی عنوان کرد: پس از سی سال سیاست خارجی را باید از افراط و تفریط بیرون بیاوریم و آمریکا دارد وقت کشی می‌کند و نه روشن می‌کند قصد براندازی دارد و نه مثل بوش شفاف عمل می کند بلکه پشت الفاظی خود را پنهان کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا را بر سر دو راهی قرار می‌دهیم تشریح کرد: به آمریکا می‌گوییم اگر به دنبال تعامل با ایران هستی باید بگویید که برای شرایطی که ایران گذاشته چه جوابی در فهرست مذاکرات و برنامه‌اش دارید آمریکا باید به ایران تعهد بدهد که اگر زمانی مذاکرات با شکست مواجه شد حق حمله به ایران را ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر آمریکایی‌ها می خواهند در جمهوری اسلامی ایران براندازی ایجاد کنند چرا با پنبه سر می‌برند باید به صراحت بیان کنند که چه هدفی دارند.

رضایی با اشاره به تحریم‌ها بیان کرد: با تحریم‌های وارده بر ایران دارند زمان می‌گیرند و باید تغییراتی در مذاکرات انجام دهیم.
رضایی عنوان کرد: مذاکرات هسته‌ای را با جدیریت پیگیری می‌کنم و با تیم قوی متشکل از دیپلمات‌ها کشور از مسئله هسته‌ای عبور می کند.

وی با بیان این که استراتژی قیچی را به کار می‌گیرم گفت: استرتژی قیچی یعنی مانع را می‌بریم و به جلو پیش می‌رویم و در سیاست خارجی به ایستادگی و مقاومت منطقی و عقلانی معتقد هستم.

رضایی گفت: با یک دست ایستادگی و با دست دیگر پیشرفت در سیاست و اقتصاد و فرهنگ را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: کسانی که ایستادگی را منهای پیشروی در فرهنگ دنبال می‌کنند به جایی نمی‌رسند و  کسانی که پیش روی در فرهنگ را دنبال می‌کنند اما ایستادگی و هویت ملی و انقلاب را میخواهند بفروشند یک پرتگاه خطرناک ایجاد می‌کنند که به بن بست می‌رسند.  

رضایی با تأکید براینکه نه به کوچه بن بست می‌رویم و نه به پرتگاه می‌افتیم گفت: مسیر پرقدرت ملت ایران را در سیاست خارجی پیگیری می‌کنیم و اولین قدمی را در راه پیشرفت و ایستادگی سیاست خارجی برمی‌داریم تشکیل اتحادیه آسیای جنوب غربی است و همه را دعوت می کنیم که به ایران بیایند و این اتحادیه را پایه گذاری کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: با تشکیل اتحادیه آسیای جنوب غربی از منازعات جلوگیری کرده و به آن پایان می‌دهم.

رضایی با بیان اینکه عهد می‌بندم حق مردم را به آنها برگردانم گفت: حق بانوان، جوان‌ها، کشاورزان، معلمان و بازنشستگان خواهم گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: عهدی که رسول خدا با جوانان بست ما همچون آن عهد را با ملت می‌بندیم و حق شما را از ناحیه دولت، حکومت و جامعه به خود شما برمی‌گردانیم.

رضایی گفت: از شوقی که در دل دارم با شما صحبت می‌کنم که شروع انتخابات و تبلیغات آن مصادف شده است با سوم خرداد و ولادت امیرالمومنین(ع) که آن آزاد سازی خرمشهر بعنوان یک حماسه بود و امسال هم شروع تبلیغات انتخاباتی در سال حماسه سیاسی با این روز متقارن شد.

رضایی افزود: در این تقارن روزهای حماسی حکمتی است و نشان می‌دهد که با شوق و نشاط نسل سوم انقلاب را به صحنه بیاوریم و بعد از امید به خدا انرژی که به صحنه خواهیم آورد انرژی جوانان است.

کاندیدای ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: به امید روزهای افتخار آمیزی که جلوی روی مردم ایران است.yjc.ir