پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله11:38 - 1392/02/28
قیمت جهانی غذا در سربالایی

قيمت جهاني غذا در حالت سعود است

هزارماسوله:کاهش قیمت برنج، روغن و شکر و افزایش قیمت لبنیات در بازارهای جهانی توصیه سازمان ملل به خوردن حشرات برای مقابله با گرسنگی

  افزایش قیمت مواد غذایی در جهان آن هم برای دو ماه پیاپی، پایانی است زودرس برای روزهای خوش آنهايي که چشم انتظار ارزانی غذا به ویژه در کشورهای فقیرهستند. میانگین شاخص قیمت کالاهای اساسی حاکی است قیمت مواد غذایی پس از 5 ماه کاهش دوباره در سربالایی قرار گرفته است. پس از آنکه شاخص قیمت کالاهای اساسی در این 5 ماه از 215 واحد به 210 واحد کاهش یافت و به مدت 3 ماه روی 210 واحد ثابت ماند، در دو ماه گذشته میلادی موج گرانی‌ها از سر گرفته شده است. سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) طی گزارشی اعلام کرد شاخص قیمت مواد غذایی در جهان طی آوریل 2013 برای دومین ماه متوالی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش شاخص بهای مواد غذایی فائو به طور متوسط در آوریل 2013 به 215.5 واحد رسید که نسبت به ماه مارس و آوریل سال گذشته 2 واحد (1 درصد) افزایش داشته است. شاخص قیمت مواد غذایی در ماه مارس 213.2 واحد بود. در ماه آوریل شاخص بهای مواد غذایی تنها 9 درصد کمتر از شاخص قیمت‌ها در فوریه 2011، یعنی زمان به اوج رسیدن قیمت‌هاست. همانند افزایش قیمت‌ها در ماه مارس، بالا رفتن قیمت‌ها در ماه آوریل ناشی از افزایش شدید تعرفه‌های لبنیات بوده است، در حالی که قیمت گوشت نیز اندکی افزایش داشته و برخی دیگر از کالاها نیز شاهد کاهش قیمت بوده‌اند.
جزئیات نوسان قیمت‌ها
فائو در گزارشی از قیمت مواد غذایی جهان طی آوریل ۲۰۱۳ اعلام کرد قیمت غلات در این ماه نسبت به ماه قبل 1/4 درصد، روغن 5/1 درصد و شکر 6/3 درصد کاهش داشته، لبنیات با افزایش 9/14 درصدی قیمت مواجه شده و قیمت گوشت تغییري نداشته است. 
شاخص بهای غلات فائو در ماه آوریل به طور متوسط 6/234 واحد بود که نسبت به ماه مارس 10 واحد (1/4 درصد) کاهش را شاهد بوده است، اما 11 واحد (9/4 درصد) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. بخش عمده کاهش قیمت غلات در ماه آوریل به افت قیمت ذرت مربوط بوده است. قیمت گندم تغییر چندانی را شاهد نبوده است. قیمت برنج نیز تا حدی کاهش یافته است. شاخص قیمت روغن فائو در ماه آوریل با 2 واحد (1.5 درصد) کاهش نسبت به ماه مارس به طور متوسط به 199.0 واحد رسیده است. این کاهش عمدتا از کاهش بهای روغن خرما و روغن سویا ناشی شده است. به علاوه، کاهش قیمت انرژی و ادامه نگرانی‌ها در زمینه اقتصاد کلان در جهان به طور کلی بر قیمت روغن نباتی تاثیر داشته است. 
همچنين شاخص قیمت لبنیات در ماه آوریل با رشدی قابل توجه، یعنی حدود 34 واحد (14.9 درصد) نسبت به ماه مارس، به 258.8 واحد رسید. دلیل اصلی افزایش قیمت در ماه‌های گذشته کاهش شدید تولید شیر در نیوزیلند بوده که ناشی از دوره طولانی خشکسالی در این کشور بوده است. 
جهش قیمت‌ها تا حدی ناشی از نبود بورس تجاری لبنیات برای مواجهه با چنین مشکلاتی است. در اروپا گرم شدن هوا در ماه آوریل موجب شد که تولید شیر در برخی کشورها به میزان متوسط فصلی باز گردد. شاخص قیمت گوشت فائو به طور متوسط در ماه آوریل به 178.7 رسید، سطحی که از شش ماهه دوم 2012 تا کنون حفظ شده و در بین 177 تا 179 واحد در نوسان بوده است. با این حال، قیمت کلی گوشت بر اساس استانداردهای تاریخی همچنان بالاست: از شش ماه ابتدایی 2011، شاخص قیمت گوشت به بالای 170 واحد رسیده، در حالی که شاخص قیمت گوشت در اواسط 2008 در بالاترین سطح قیمت به 170 واحد رسیده بود. شاخص قیمت شکر فائو در ماه آوریل به طور متوسط به 6/252 واحد رسید که بیش از 9 واحد (6/3 درصد) نسبت به ماه مارس کاهش نشان می‌داد. پس از افزایش مجدد شاخص قیمت شکر در ماه مارس، قیمت‌ها به صورت قابل توجهی در ماه آوریل کاهش یافت که عمدتا ناشی از چشم‌انداز مناسب کشت نیشکر در فصل جدید در برزیل بود. با توجه به پیش بینی افزایش تولید شکر و کاهش تقاضا در بازار جهانی، قیمت شکر روندی رو به کاهش به خود گرفته است.
راهکار جدید برای مقابله با گرسنگی
افزایش دوباره قیمت مواد غذایی در جهان و به دنبال آن افزایش نگرانی‌ها نسبت به شیوع گرسنگی در کشورها به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته در حالی است که به تازگی سازمان ملل متحد در گزارشی بر اهمیت نقش حشرات قابل خوردن در مقابله با گرسنگی در جهان تاکید کرده است. براساس این گزارش که توسط سازمان خوار بار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) تهیه شده حشرات قابل خوردن می‌تواند ضمن کمک به افزایش مواد غذایی باعث کاهش آلودگی شود. 
این نهاد بین‌المللی در این گزارش خاطرنشان کرده است که تاکنون بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان تغذیه از حشراتی مثل ملخ، سوسک و مورچه را در رژیم غذایی شان گنجانده‌اند، اما این گزارش در عین حال از «انزجار مصرف‌کننده» برای خوردن حشرات به عنوان بزرگ‌ترین مانع در کشورهای غربی نام برده است. به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد حشرات را می‌توان در هر کجا یافت و آنها قادر به تولید سریع هستند. در این گزارش همچنین گفته شده که حشرات رشد سریعی دارند و آلودگی‌های کمتری ایجاد
می‌کنند. 
تهیه‌کنندگان این گزارش همچنین با اشاره به ارزش غذایی حشرات گفته‌اند که میزان پروتئین، چربی و مواد معدنی در این جانوران بالا است. حشرات به‌ویژه برای کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند می‌تواند مکمل غذایی مهمی باشد. 
«حشرات از قابلیت بالایی در تولید پروتئین برخوردارند. به عنوان مثال میزان تولید پروتئین جیرجیرک در مقایسه با گاو ۱۲ برابر است. علاوه بر اینکه بیشتر حشرات احتمالا گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند.» تاکنون شمار زیادی از مردم جهان حشرات را در رژیم غذایی خود قرار داده‌اند، اما استفاده از آنها به عنوان ماده غذایی احتمالا برای بسیاری غربی‌ها شوک‌آور باشد. با این اوصاف سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) پیشنهاد داده است که صنایع غذایی با قرار دادن حشرات در دستورالعمل‌های جدید غذایی و اضافه کردن آنها به منوهای رستوران‌ها به کاربرد حشرات در مواد غذایی کمک کنند.