پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله17:42 - 1392/02/25
یک متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی:

80 درصد افراد یک بار کمردرد را تجربه می کنند

هزار ماسوله:یک متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: 80 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار کمردرد را تجربه می‌کنند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سهیلا صمدزاده با بیان اینکه کمردرد از شایع‌ترین دردهای شناخته شده انسان است و حدود 80 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار کمردرد را تجربه می‌کنند، افزود: شایع‌ترین علت ناتوانی و مرخصی‌های استعلاجی در سنین زیر 45 سال است و اغلب به دلایل شغلی ایجاد می‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی در خصوص انواع کمردرد گفت: به‌طور کلی کمردرد به دو دسته مکانیکی و غیرمکانیکی تقسیم می‌شود که 97 درصد کمردردها از نوع مکانیکی است که معمولاً به‌دنبال یک عامل مکانیکی مانند وضعیت نامناسب بدنی در طول روز، حرکات فیزیکی نامناسب و یا به‌واسطه زمین خوردن و تصادفات ایجاد می‌شوند.

صمدزاده با اشاره به اینکه این نوع از کمردردها به راحتی قابل پیشگیری هستند گفت: درد در اغلب موارد محدود به ناحیه کمر است و یا در موارد کم‌تری حالت انتشاری دارد و در حدود سه درصد موارد درد به ساق پا و کف پا تیر می‌کشد که به‌نام درد سیاتیک خوانده می‌شود و می‌تواند همراه با گزگز و مورمور شدن اندام تحتانی باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مورد کمر درد غیر مکانیکی گفت: این نوع کمردرد در موارد کمی می‌تواند به‌دلیل ضایعات احشایی، عفونت‌ها و یا کانسر باشد که در آن‌ها به ناحیه کمر ارجاع می‌شود که نیازمند بررسی و معاینه بالینی دقیق توسط پزشک معالج است.

این متخصص، کمردرد را مستلزم یک بررسی دقیق و درمان مناسب توسط تیم درمانی متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمان، روان‌پزشک دانست و گفت: برای درمان کمردرد حاد، یک دوره استراحت کوتاه مدت به همراه داروهای تجویز شده از طرف پزشک معالج ضروری است.

 صمدزاده گفت: ورزش‌های قدرتی موجب تقویت عضلات شکم، کمر و رانها شده و از آسیب‌دیدگی ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای جلوگیری می‌کند.