پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله21:07 - 1392/09/30

مصرف ماهی، گوجه و مرکبات تا یک سالگی برای کودک ممنوع است

یک کارشناس تغذیه گفت: تا یک سالگی باید از دادن گوجه، مرکبات، ماهی و ادویه به کودکان پرهیز شود.

 

مریم شیر مستی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه تغذیه کمکی به نوزاد باید از سن چهار تا شش ماهگی آغاز شود، گفت: اگر تغذیه کمکی قبل از این سن آغاز شود می تواند مشکلات گوارشی را برای نوزاد ایجاد کند.

وی ادامه داد: تغذیه کمکی که بعد از این دوران آغاز می شود باید از غذاهای با غلظت کم از جمله فرنی باشد و توصیه می شود غلظت آن نزدیک به غلط شیر مادر باشد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه دادن غذای کمکی به نوزاد باید به تدریج از یک قاشق مرباخوری در مدت یک هفته تا سه تا چهار قاشق غذاخوری افزایش پیدا کند، خاطر نشان کرد: بعداز فرنی می توان از حریره بادام و شیربرنج استفاده کرد.

شیرمستی تصریح کرد: بعداز مدتی می توان سوپ را به غذاهای کودک اضافه کرد که توصیه می شود سوپ مخلوطی از پروتئین مرغ یا گوشت، سیب زمینی، هویج و جعفری میکس شده باشد.

به گفته وی بهتر است از جو، رب گوجه و ادویه برای سوپ کودک در این سن استفاده نشود.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: برای هفته های بعد می توان انواع پوره سبزیجات از جمله هویج، سیب زمینی، کدوحلوایی و ... را به کودک داد.

انواع مرکبات، گوجه فرنگی، کیوی، آلبالو، توت فرنگی، عسل، خربزه و ماهی از جمله مواد غذایی است که تا یک سالگی نباید به کودک داده شود و شیرمستی از آنها نام برد.

وی با بیان اینکه بعد از یکسالگی هم نباید غذاهای ممنوعه را یکباره به کودک داد، گفت: استفاده از غذاهای مصنوعی  از جمله سوسیس و کالباس، غذاهای دارای رنگ مصنوعی، نوشابه و ادویه همچنان تا دوسالگی برای کودک توصیه نمی شود.