پایگاه خبری تحلیلی هزارماسوله12:00 - 1392/02/24

سیگار،مهمترین عامل ابتلا به سرطان زبان

هزارماسوله:رئیس کنگره 53 انجمن دندانپزشکان ایران استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی را مهمترین علت بروز سرطان دهان برشمرد و گفت: شایعترین محل بروز ضایعات سرطانی ناحیه کناری – خلفی زبان است.

  مهناز صاحب جمعی با بیان اینکه سرطان زبان به علت در معرض دید نبودن علایم دیر تشخیص داده می‌شود گفت: افراد به ویژه در سنین بالای50 باید به بازدیدهای دورهای دهان توسط دندانپزشک خود توجه داشته باشند.سرطان بافت نرم از جمله زبان، لب، گونه و لثه بیش از 90 درصد کل سرطان‌های حفره دهانی را تشکیل می‌دهند البته از میان آنها سرطان زبان شایعتر است.

وی با بیان اینکه بخش خلفی زبان شایع‌ترین محل برای بروز ضایعات بدخیم زبانی است، گفت: در حالی که محل ضایعه در دسترس و دید دندانپزشکان نیست. این نوع سرطان تا مراحل پیشرفته درد ندارد از این‌رو دیر تشخیص داده می‌شود و کشنده است و پیش‌آگهی بدی دارد.

رئیس کنگره 53 انجمن دندانپزشکی ایران با بیان اینکه سرطان دهان ارثی نیست اما وجود زمینه ژنتیکی، مصرف مشروبات الکلی، عفونت‌های مزمن، عوامل تغذیه‌ای و همچنین استفاده‌ طولانی از حصولات حاوی مواد نگهدارنده همگی در ابتلا به ضایعات بدخیم حفره دهانی موثر هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میزان بقای مبتلایان به سرطان زبان کم است، افزود: سن بالا، سوء تغذیه، فقر آهن، کمبود ویتامین B12، اسید فولیک، وجود زمینه‌هایی برای ابتلا به نقص ایمنی همگی از عوامل خطر در بروز سرطان دهان استو از آنجا که استرس و فشارهای روانی سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد این روند می‌تواند بر پیشرفت سرطان تأثیرگذار باشد.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان از سرطان دهان به عنوان یکی از چالش‌های تشخیصی دندانپزشکی یاد کرد که در کنگره53 در این‌باره بحث می‌شود.

صاحب‌جمعی با بیان اینکه سرطان دهان نیز نظیر هر عضوی می‌تواند با ایجاد علایمی همراه باشد افزود: این تغییرات می‌تواند به صورت تغییر در حجم و رنگ اعم از لکه سفید، ارغوانی، قرمز،  سیاه یا آبی حتی بدون ازدیاد حجم یا تغییر در شکل  در حس و حالت یک ناحیه در دهان زخم و سایش مخاطی اختلال حین جویدن و بلع غذا باشد که باید آن را را جدی گرفت.

به گفته وی درد در مفصل فک، احساس بی‌حسی در لب و فک تورم غدد بزاقی، غدد لنفاوی دهان، فک و گردن را هم نباید از نظر دور داشت.

رئیس کنگره 53 انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به شیوع این سرطان در سنین بالای 50 سال گفت: اما در عین حال ابتلا به این سرطان در دیگر سنین غیر ممکن نیست.

صاحب‌جمعی یادآور شد: مشاهده تنها راه تشخیص نیست بلکه گرفتن تاریخچه، معاینات بالینی و پاراکلینیکی از جمله بیوپسی، MRI، سونوگرافی و رادیوگرافی می‌تواند به تشخیص کمک کند.

به گزارش فارس،پنجاه و سومین کنگره بین‌المللی انجمن دندان پزشکی ایران 23 تا27 اردیبهشت با حضور بیش از ۳ هزار نفر شرکت کننده و با ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه دندانپزشکی توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی در محل سالن برج میلاد تهران برگزار می‌شود.