یادداشت/

رانت و فساد دو غده سرطانی قابل درمان در مدیریت شهری

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 299280|16:55 - 1399/11/26
نسخه چاپی
رانت و فساد  دو غده سرطانی قابل درمان در مدیریت شهری
سوال این است که واقعا چه سنسور و چراغ قرمزی میتوان برای جلوگیری از بروز این دو پدیده شوم ( رانت و فساد ) در مدیریت شهری تعریف کرد و آیا این ابزارهای محدود کننده و هشدار دهنده مفید و موثر خواهند بود ؟

به گزارشهزار ماسوله، رانت و فساد اداری دو  پدیده خطرناکی هستند که سیاست ها و برنامه های مدیریت شهری را در تضاد با منافع شهروندان قرار می دهند. این دو پدیده منفور هم منافع و سرمایه بیت المال را حیف و میل می نمایند و هم اعتماد مردم را نسبت به دستگاههای خدمتگزار کاهش می دهند .

 

متاسفانه در جامعه ما سنسورها و آژیرهای خطر مناسبی برای پیشگیری از این پدیده های شوم نداریم و اکثرا اقدامات و واکنش های ضد جرم به بعد از وقوع فاجعه موکول میشود که نوش دارویی  بعد از مرگ سهراب است .

 

اگر به جای برخورد با مفسد و مجرم ، با زمینه های بروز و وقوع جرم و فساد مقابله شود و با اقدامات پیشگیرانه  گلوگاهها و بسترهای فساد و جرم محدود شود و چراغ قرمزهای  مناسبی برای این دو پدیده  پیش بینی شوند،  قطعا شاهد امنیت و سلامت بیشتری برای سرمایه های عمومی و بیت المال خواهیم بود و اعتماد مردم هم به دستگاههای خدمتگزار و مدیریت شهری بیشتر خواهد شد .

 

هدف از نگارش این مقاله بررسی و ریشه یابی وجود احتمالی این دو پدیده شوم در گذشته ، حال و آینده  در شهر و دیارمان است . آیا شهر ما از این دو پدیده مستثنی است ؟ آیا در ادوار گذشته رانت و فسادی در سیستم اداری و در مدیریت شهری پاوه مشاهده شده است ؟ آیا کسی میتواند تضمین نماید که در آینده سیستم مدیریتی شهر پاوه دچار رانت و فساد نخواهد شد ؟ اگر رانت و فسادی وجود دارد و یا احتمال بروز و وقوع آن هست ، آیا این دو غده سرطانی قابل پیشگیری و یا جراحی و درمان هستند ؟

 

نگارنده این مقاله هیچگونه اطلاعات دقیق و مستندی در خصوص وجود این پدیده ها در گذشته  این شهرندارد و تمایلی هم به مطالعه ، بررسی و ورود به این حوزه زمانی ندارد . اما به عنوان یک شهروند  پیشنهاد می نمایم که به جای مبارزه با رانت خوار و مفسد در آینده از هم اکنون چراغ قرمزهایی برای محدود کردن و متوقف نمودن قطار رانت خواری و فساد نصب و علم نماییم تا که در سایه این محدودیت ها بیت المال و سرمایه های عمومی این شهر در آینده ازهرگونه دستبرد ، دست اندازی و تعرضی مصون بماند .

 

سوال این است که واقعا چه سنسور و چراغ قرمزی میتوان برای جلوگیری از بروز این دو پدیده شوم ( رانت و فساد ) در مدیریت شهری تعریف کرد و آیا این ابزارهای محدود کننده و هشدار دهنده مفید و موثر خواهند بود ؟

 

مطمئنا نخبگان ، متخصصان و دلسوزان این شهر با هم اندیشی ، مشورت و رایزنی خواهند توانست گزینه های مختلفی برای این امر تعریف و پیشنهاد نمایند که شاید خیلی از این گزینه ها موثر و مفید باشد .

 

 اخیرا تعدادی از نخبگان و دلسوزان این دیار که دغدغه پیشرفت و تعالی شهرشان را دارند و از سر لطف و محبت این بنده حقیر نیز را در جمع خود راه داده اند در مورد گزینه محدود کننده و پیشگیرانه مناسبی به اتفاق نظر رسیده اند که قطعا خواهد توانست بروز رانت و فساد اداری را در مدیریت شهری تا حدود بسیار زیادی محدود و حتی کاملا متوقف نماید .

 

قرار بر این بود که به جای نگارش این مقاله ، مقاله دیگری نگارش شود که در آن به معرفی این گزینه مهار کننده رانت و فساد اداری در مدیریت شهری پرداخته شود که بنا به دلایل موجهی معرفی آن به بعد از انتخابات ششمین دوره‌ شورا‌های اسلامی شهر و روستا موکول شد . قطعا در آن زمان پیشنهاد دهندگان این گزینه مهار کننده و پیشگیرانه فرصت کافی خواهند داست تا بتوانند با رایزنی با مدیران شهری این ایده خود را عملی نمایند تا که در آینده شاهد بروز هیچگونه رانت و فسادی در دیار عزیزمان نباشیم و  اعتماد مردم  هم نسبت به دستگاههای خدمتگزار بیش از پیش شود . ان شاء الله

 

مهندس مختار ابراهیمی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد