يادداشت/ ايوب احمدي

آموزش وارزشیابی درفضای مجازی/هزینه‌های اینترنت در آموزش مجازی پیش روی خانواده‌ها

سرویس: اجتماعیکد خبر: 299169|16:03 - 1399/10/21
نسخه چاپی
آموزش وارزشیابی درفضای مجازی/هزینه‌های اینترنت در آموزش مجازی پیش روی خانواده‌ها
بحث آموزش آنلاین شاید نتواند جای آموزش فیزیکی و حضوری را به مثابه کاهش ارتباط کلامی و مشارکت‌های بین فردی و دیگر موارد به درستی پر کند، ولی امری ضروری به نظر می‌رسد

به گزارشهزار ماسوله، به کار گیری شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در هر دو فرایند آموزش و یادگیری از منظر کارشناسان و ذی‌نفعان این موضوع یعنی معلم و شاگرد (و یا استاد و دانشجو) کاملا محرز است: «یادگیری غنی شده مبتنی بر وب، علی رغم موانع و چالش های درک شده بستری مناسب برای تسهیل، تسریع و خلاقیت در فرایند آموزشی است. ارسال همزمان اطلاعات در حجم وسیع، یادگیری فرامکانی و فرازمانی، تسریع فرایند آموزش و تسهیل این فرایند، چند وجهی سازی آموزش و به کارگیری همزمان صدا و تصویر و متن و فیلم از جمله ویژگی‌های مثبت این مورد است ..»

 

شایان ذکراست که بحث آموزش آنلاین شاید نتواند جای آموزش فیزیکی و حضوری را به مثابه کاهش ارتباط کلامی و مشارکت‌های بین فردی و دیگر موارد به درستی پر کند، ولی امری ضروری به نظر می‌رسد و عدم وجود آن تا به امروز در سیستم آموزشی کشور یک علامت سوال بزرگ بدون جواب است و رسیدن به آن در دوران کنونی، امری سخت به نظر می‌رسد که کمی دیر به آن رسیدگی می‌شود.

 

البته نمی توان از نقایص و اشکالاتی که این شبکه دارد غافل شد و هنوز راه طولانی تا تحقق همه اهداف و آرمان های ترسیم شده برای این شبکه نوپا در پیش است ولی همین حرکت و هدایت آموزش در فضای مجازی و بهره گیری از نوعی متفاوت از یاددهی و یادگیری می تواند راه را برای ایده های خلاقانه تر باز کند تا این ابزار در آینده کارآمدتر حضور و بروز داشته باشد.

 

شاید در ابتدای امر، اینگونه به نظر برسد که این شبکه آموزشی ارتباط چهره به چهره و مستقیم میان دانش آموزان با معلمان و مدیران را کمرنگ کند حال آنکه دنیای امروز می طلبد تا انسان ها روش های دیگری از ارتباطات را تجربه کنند و در بستری ماورای آنچه که می توان تصور کرد، با یکدیگر در تعامل باشند.

 

همه اینها به جای خود اما حال که ویروس کرونا تلنگری ایجاد کرد تا در بستری غیر از حاضر شدن در مدرسه، آموزش ارائه و دریافت شود ، این فرصت را باید غنیمت شمرد.

 

*رویکرد آموزش باعنایت به پیام رسان شاد (چالش‌ها و چشم‌اندازها)*

در مناطقی که دسترسی به اینترنت یا ابزار استفاده از شبکه شاد بامشکل مواجه است ، علاوه بر ارسال بسته‌های آموزشی ، ارتباط تلفنی، استفاده از کاربرگ و پیک درسی، تهیه گوشی برای تعداد قابل توجهی ازدانش آموزان خانواده های کم درآمد با پیگیری های مستمر مدیریت محترم وباهمت خیرین ارجمند ودر این راستا نیز معلمان با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی مشغول رفع اشکال درسی دانش آموزان بوده وهستند.

 

با بهره گیری از این شبکه می توان اندیشه های نوینی مانند کلاس درس معکوس ، تولید محتوای الکترونیک را توسط معلمان دراین شبکه درحد انتظار، عملی کرد البته مشکلات جزئی دراین فرآیند نیزوجود داردکه با تلاش ، بسیاری از اشکالات مرتفع شده یا دردست رفع است .

 

در بازدیدها که از برخی مدارس سطح شهرصورت می گیرد مشاهده می شود معلمان و دانش‌آموزانی که این روز‌ها با آموزش واجرای آزمونهای مجازی درگیر هستند به مشکلاتی می توان اشاره کرد که شاید بتوان مهمترین آن را دغدغه تامین هزینه‌های اینترنت یا نداشتن ابزارمناسبی برای آموزش مجازی عنوان کرد.

 

با وجود اینکه بسته‌های اینترنت برای بسیاری ازمعلمان کافی نیست و برخی ازمعلمان امسال نخستین سال شروع فعالیشان است و از سوی دیگر برخی معلمان هم سال گذشته موفق نشدند در سایت وزارت ارتباطات ثبت‌نام کنند و از اینترنت رایگان جا مانده اند ،

 

به نظر می‌رسد باید برای این دو گروه از معلمان چاره‌ای اندیشید هرچند وزیرمحترم ارتباطات قول داده است برای معلمانی که موفق به ثبت اطلاعات خود برای دریافت بسته‌های هدیه آموزش مجازی نشدنداقدام لازم به عمل آید.

 

برخی معلمان هم می‌گویند در شرایطی که روزانه سه ساعت آموزش مجازی دارند این حجم از اینترنت نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.اما بیشترآنان ازهیچ کوششی دریغ ننموده وبا دل وجان پذیرای حل مشکلات دانش آموزانشان چه آموزشی ، تربیتی وچه درحدتوان تهیه وسیله کمک آموزشی (گوشی همراه ) و خریدبسته اینترنت برای این عزیزان اهتمام لازم را به عمل آورده اند .

 

هر چندهزینه‌های اینترنت برای آموزش مجازی بسیار زیاد است از سوی دیگر ۲۰ گیگا بایت اینترنت نمی‌تواند پاسخگوی سه ماه فعالیت باشد، چون حداقل روزانه چندین ساعت آموزش مجازی نیاز و چند ساعت هم باید صرف تولید فیلم‌های آموزشی شود.

 

*هزینه‌های اینترنت در آموزش مجازی پیش روی خانواده‌ها*

 

هزینه‌های اینترنت برای دانش‌آموزان نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت، اگر چه اینترنت شاد رایگان شده است، اما هم‌اکنون برخی کلاس‌های درس ، به دلیل مشکلاتی که برخی معلمان مدعی هستند در بستر شاد وجود دارد،اگر در فضای سایر پیام‌رسان‌ها برگزار شود , در این میان هزینه‌های اینترنت برای خانواده‌ها به مراتب سنگین تر می‌شود.

 

ازآن جایی که معلمان فیلم‌ها و محتوای آموزشی ارسال می‌کنند و باید توسط دانش آموزان وخانواده ها دانلود شوند ،گاها پیام : حجم بسته اینترنت شما به پایان رسید دریافت می شود و این رویکردباعث شده که در ماه مبالغ قابل توجهی فقط بسته اینترنت برای آموزش مجازی دانش آموزان خریده شود .

 

هستند درخانواده هایی که تعداد چند دانش آموز با یک گوشی باید آموزش‌های مجازی را دنبال کنند واین امر باعث شده است ترجیحا برای رفع اشکال به صورت حضوری در مدرسه حضور داشته باشند.

 

*مشکلاتی که معلمان از شاد می‌گویند*

 

درباره آموزش در بستر شاد نیز مدارس متفاوت عمل می‌کنند، برخی معلمان با این استناد که گروه‌های درسی در شاد بامشکلاتی مواجه است، و یا اینکه وویس دانش‌آموز ارسال نمی‌شود،می گوینداگر آموزش مجازی را در فضای دیگری دنبال کنند هزینه‌های بیشتر اینترنت را به دانش‌آموزان و خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

 

آزمون ساز و حضور و غیاب در شاد چندان مناسب نیست. با وجود اینکه اسامی دانش‌آموزان وارد سناد شده است، اما در شاد بازهم مشکلاتی دارند همچنین ویس های آن‌ها ارسال نمی‌شود و برای دیدن پیام باید از شاد خارج و مجدد وارد شوند که این امر زمان‌بر است .

 

*وضعیت اینترنت مدرسه*

 

سرعت شاد در ساعات پیک ترافیک ضعیف‌تر می‌شود بنابراین ویس‌های دانش‌آموزان در شاد آنچنان که باید وشایددریافت نمی شوند

 

از طرف دیگراگر برخی از معلمان از شاد خارج شوند نمی‌توان آن‌ها را به راحتی دوباره در شاد عضو کرد. اینترنت مدرسه نیزگاها بامشکلاتی مواجه می شود تا معلمان در ساعاتی که در مدرسه حضور دارند بتوانند با استفاده از اینترنت مدرسه آموزش مجازی را ارایه دهند. برای تامین هزینه‌های اینترنت دانش آموزان محروم از خانواده‌هایی که توانایی بیشتری دارند ازاین دانش آموزان وخانواده های آنان حمایت های لازم را داشته باشند .

 

در کنار اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای بهره مندی تمامی دانش آموزان از آموزش، معلمان نیز در این مدت همواره پای کار بوده و هستند. در شرایط کنونی همکاری و فعالیت همه ارکان تعلیم و تربیت برای استمرار آموزش و فراهم کردن دسترسی همه دانش‌آموزان شهر و روستا به آموزش مناسب و موقعیت‌های یادگیری الزامی بوده و در این راستا آموزش و پرورش شهرستان از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده می کند .

 

تعداد قابل توجی از معلمان و خانواده‌ها معتقدند مشکلات شاد نسبت به سال قبل کمتر شده است .
*نتیجه گیری ازموضوع* :
تلاش مدیریت آ پ پاوه به منظورفراهم شدن زمینه ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی درمدارس .
۱ - مدیریت نقاط کلیدی و گلوگاه‌های نظام آموزشی و سوق دادن سیستم به سمت خودتنظیم‌گری
۲ ـ (مانند نظارت دقیق بر معلمین و سنجش توانمندی‌ها )
۳ ـ امکان ارتباط مستقیم، سریع و کم‌هزینه با تمامی سطوح نظام تعلیم و تربیت (مدیران، معلمان، والدین و دانش‌آموزان
۴ - تجمیع داده‌ها در پایگاه‌های داده وزارت آموزش و پرورش و امکان تحلیل آنها با ابزارهای داده‌کاوی برای اهداف مختلف مدیریتی و ...
۵ - صرفه‌جویی، کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری نظام آموزشی از جمله این تحولات هستند .
۶ - تشکیل گروه‌های مختلف مانند گروه والدین یا معلمان با اهداف مختلف از جمله به اشتراک‌گذاری تجربیات و محتوا
۷ - جلب مشارکت فعالانه خانواده به عنوان یکی از ارکان اصلی تعلیم و تربیت .
۸ - در اقدام کوتاه‌مدت، مدیران مناطق و آموزگاران موظف هستند با برقراری ارتباط تلفنی، ارسال بسته‌های آموزشی و یا حتی در مواقع ضرورت حضور معلم نزد دانش‌آموز، شعار «آموزش تعطیل‌ شدنی نیست» را محقق کنند.
۹ - در بلندمدت، ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای تجهیز مناطق محروم ضروری است، باید توجه داشت که در ایام پساکرونا، شبکه شاد با گوشی همراه والدین به صورت بهینه و کامل قابل استفاده نیست و بهره‌برداری بهینه از آن نیازمند وجود دستگاه هوشمند اختصاصی (تبلت) برای همه دانش‌آموزان است.
۱۰ - بخشی از ضعف موجود در این ارتباط، ناشی از زیاد بودن بار اینترنت است. برای رفع این مسئله، اقداماتی برای ایجاد پهنای باند اختصاصی و تقویت زیرساخت‌ها لازم وضروری است .
۱۱ ـ همکاران ما به‌طور مستمر از معلمین، مدیران و
حتی والدین بازخورد گرفته و نتایج را مستقیماً به متخصصان مرکز فناوری آموزش و پرورش منتقل می‌کنند.
۱۲ - اعضای تیم فنی و مدیریتی شاد، با رصد دائمی شبکه به‌صورت شبانه‌روزی و تست و اجرای سناریوهای مختلف استفاده از آن، همواره در حال بحث و بررسی، عیب‌یابی، رفع نقایص و ارتقای شبکه هستند
۱۳ - اعضای تیم رسانه‌ای شاد، با رصد دائمی فضای مجازی، مسائل حائز اهمیت برای برنامه‌ریزی و مدیریت طرح شاد را به اطلاع تیم فنی و مدیریتی استان می‌رسانند.


*روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش شهرستان پاوه*

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد